خبرگزاری کار ایران

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکید کرد:

در هنگام خشکسالی زاینده رود در بالادست رودخانه هیچ کمبودی احساس نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۶۳۷

سامان دهی و کنترل برداشت ها از رودخانه زاینده رود و سرشاخه های آن از جمله اقدامات موثر احیای این حوضه از سراب تا پایاب است.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در چهل و یکمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان گفت: سامان دهی و کنترل برداشت‌ها از رودخانه زاینده رود و سرشاخه‌های آن از جمله اقدامات موثر احیای این حوضه از سراب تا پایاب است.

به گزارش ایلنا از اصفهان؛ «سیدمسعود می‌رمحمدصادقی» تصریح کرد: مدیریت یکپارچه حوضه می‌تواند انضباط آب را در کل این حوزه برقرار کند تا آب در همه رودخانه جاری باشد.

وی رشد جمعیت و افزایش مصارف، وقوع خشکسالی و افزایش برداشت در بالادست را از علل بروز بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود دانست.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آثار و نشانه‌های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود را شامل آثار و پیامد‌ها بر محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی نام برد و گفت: در بخش زیست محیطی ناتوانی حوضه در تامین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه و تالاب و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب و نابودی کمی و کیفی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی و پدیده فاجعه بار و غیر قابل جبران نشست سراسری دشت‌ها در اثر آن از پیامدهای بحران آب در حوضه زاینده رود است.

وی افزود: خطر نابودی میراثتاریخی فرهنگی اصفهان در پی خشک شدن رودخانه، نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و شرق، خشک شدن باغ‌های چند صد ساله و دارای حقابه مصرح در طومار و پیامدهای ویرانگر خشک شدن رودخانه بر زندگی و روان مردم از جمله پیامدهای محیط زیست انسانی کمبود آب زاینده رود است.

می‌ر محمد صادقی بحران آب در حوضه زاینده رود را یک معضل ملی دانست و گفت: آب شرب ۶ میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه زاینده‌رودشامل اصفهان، یزد و کاشان و نائین و اردستان، تولید ۷۰درصد آهن و فولاد کشور، ۸.۵ درصد تولید برق کشور، ۲۶ درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور و آثار تاریخی و میراثفرهنگی - جهانی در گرو جریان آب در رودخانه زاینده رود است.

وی با اشاره به دیدگاه وزارت نیرو در مورد استان اصفهان که دیگر ظرفیت افزایش واحدهای صنعتی را ندارد. گفت: با وجود اجرای طرح‌های آبرسانی کوهرنگ سه و بهشت آباد حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در این حوضه داریم.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به آمار‌های رسمی کشور مساحت حوضه زاینده رود در استان اصفهان را ۲۵ هزارو ۵ کیلومتر مربع و در استان چهارمحال بختیاری هزار و ۹۱۲ کیلومتر مربع اشاره کرد و گفت: جمعیت حوضه در استان اصفهان ۳ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۳۰ نفر و در چهارمحال بختیاری ۷۹ هزار و ۵۳۶ نفر است.

می‌رمحمدصادقی با اشاره به بروز خشکسالی و ترسالی در حوضه زاینده رود وگفت: در هنگام خشکسالی در بالادست رودخانه هیچ کمبودی احساس نمی‌شود و در پایین دست است که شاهد تشدید خشکسالی هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز