خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان:

خط دوم لوله آب یزد در سکوت انتقال داده می شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۸۲۵

درباره خشکی زاینده رود القائات منفی رسانه‌ای در برخی استان‌ها صورت گرفته است، رسانه‌ها باید واقع گرا باشند و در هر استانی در حوضه زاینده رود اگر اشکالی هست برطرف شود. مصرف بالای آب در استان اصفهان در مقایسه با دیگراستا‌نها تبلیغات منفی است / حق آبه زاینده رود و تالاب گاوخونی باید داده شود.

سخنگوی کمیته آب اتاق اصفهان با بیان اینکه باید در رقم ۹۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی کشور تجدید نظر کرد، گفت: تبلیغات عنوان شده درباره مصرف بالای آب در صنعت، کشاورزی و شرب استان اصفهان در مقایسه با دیگر استان‌ها القائات منفی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، «محمد کوشافر» در دومین نشست تعامل و هم اندیشی کمیته آب اتاق اصفهان با مدیران رسانه‌های جمعی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: همواره مصرف بالای آب شرب در استان اصفهان مورد انتقاد دیگران قرار گرفته است اما در یک بررسی علمی استفاده از آمارهای چند سال قبل کاربردی ندارد و در شرایطی که در اصفهان روزانه، شاهد قطعی آب خانگی هستیم، باید از آمار به روز استفاده کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سرانه مصرف آب خانگی هر اصفهانی در سال جاری به ۱۶۰در لیتر در روز رسیده است.

کوشافر تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای توقع دارند مصرف آب در اصفهان که در تابستان دمای ۴۰ درجه دارد با منطقه‌ای که میانگین دمای آن در همین فصل ۲۵ درجه است با یک معیار سنجیده شود، در حالیکه اقلیم در تعیین استاندارد سرانه مصرف آب خانگی نقش مهمی دارد.

وی اظهار داشت: تغیرات اکولوژیکی اصفهان از سال ۱۳۸۵ به سرعت رخ داده است و اگر وضعیت آب همینگونه باشد تا بیش از ۱۰ سال آینده شرایط ناگواری را برای استان و ایران رقم می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه درباره خشکی زاینده رود القائات منفی رسانه‌ای در برخی استان‌ها صورت گرفته است، افزود رسانه‌ها باید واقع گرا باشند و در هر استانی در حوضه زاینده رود اگر اشکالی هست برطرف شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: یکی از محورهای این بحث‌ها معضل خشکسالی است. خشکسالی تعاریف متعددی دارد که طبق تعریف معمول شامل کمبود بارش است اما در یک تعریف علمی کاهش ۷۵ درصدی بارندگی در هر منطقه نسبت به بلند مدت است. بنابراین اگر در استان بالادست کاهش ۱۵ درصدی نزولات جوی دلیل خشکسالی در سالهای اخیر ذکر شود، نیازمند مطالعات بیشتر است.

وی با بیان اینکه سخنان عنوان شده درباره مصرف بالای آب در بخش کشاورزی اصفهان نیز جای بررسی بیشتر دارد، گفت: همواره کشت برنج را به عنوان عامل خشکی زاینده رود تبلیغ می‌کنند و این در حالی که کشت برنج در اصفهان به دلیل بی‌آبی به مقدار زیادی کاهش تنزل یافته است.

این محقق دانشگاهی تاکید کرد: گردو در یک منطقه مشخص حدود دو برابر برنج آب مصرف می‌کند اما هرگز در محور خبر رسانی‌ها قرار نگرفته است.

کوشافر یادآور شد: معتقدم آمار ۹۰ درصدی مصرف آب کشور در بخش کشاورزی علمی نیست و باید مجامع دانشگاهی نسبت به آن مطالعات بیشتری انجام دهند چرا که اولا در مناطق مختلف متفاوت است و دوما بخشی از آب همواره وارد چرخه زیر زمینی مزارع شده و بازچرخش می‌شود. بنابراین در مقیاس مزرعه و حوضه متفاوت می‌شود. ضمن آنکه امسال در اصفهان سطح زیر کشت به دلیل بی‌آبی به مقدار زیادی کاهش یافته است.

وی تبلیغ درباره مصرف بالای آب در بخش صنعت استان اصفهان را یکی دیگر از محورهای القائات رسانه‌ای ذکر کرد و گفت: این موضوع باید در هر سه استان اصفهان، یزد و چهار محال به طور همزمان مورد بحثقرار گیرد.

کوشافر از توسعه فولاد در دیگر استان‌های استفاده کننده از آب زاینده رود خبر داد و گفت: هر سه استان در این عرصه با هم آب مصرف می‌کنند ولی همواره مصرف اصفهان عنوان و از دیگران مسکوت می‌می ماند. بنابراین باید توسعه صنعتی و بارگذاری جدید بر زاینده رود در هر سه استان متوقف شود.

خط دوم لوله آب یزد در سکوت انتقال داده می‌شود

وی با بیان اینکه آب انتقالی به یزد صرفا برای شرب نیست، گفت: با انتقال آب شرب به یزد مخالف نیستیم ولی سوالی که باید از دولت پرسید این است که در شرایط کنونی و شکنندگی حوضه زاینده رود، با کدام توجیه می‌خواهید خط دوم لوله آب یزد را از زاینده رود انتقال دهید.

وی گفت: خط انتقال آب بن - بروجن با ۴۱ میلیون مترمکعب در سال معادل یک چهارم حق آبه گاوخونی به عنوان یک بارگذاری جدید نیازمند مطالعات بیشتر است.

این محقق با بیان اینکه رئیس جمهوردرسخنان خود همواره درباره زاینده رود احتیاط می‌کند، تاکید کرد: احیای زاینده رود از سیاست وزارت نیروو سازمان محیط زیست خارج است و باید در برنامه کلان دولت قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز