خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

بحران زاینده رود باید مانند دریاچه ارومیه جدی گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۳۲۴

طرح نجات تالاب‌ها و دریاچه‌ها می تواند به احیای تالاب بین المللی گاوخونی کمک کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در چهل و سومین جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان، خواستار ایجاد زمینه گفتگوی منطقی بین استان‌ها در موضوع تنش آب زاینده رود شد و گفت: نمایندگان مردم در مجلس و مسوولین استان‌ها همجوار می‌توانند با گفتگو اختلافات را برطرف و راهکاری برای برطرف شدن مشکلات مشترک بین مردم استان‌ها را پیدا کنند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، عباس مقتدایی اظهار داشت: نباید با محکوم کردن طرف مقابل به دنبال رفع مشکلات باشیم بلکه باید مشکلات را با هم برطرف کنیم و هر دو طرف به خواسته‌های منطقی خود برسند.

وی خواستار قرار گرفتن بحران زاینده رود به اندازه دریاچه ارومیه در سطح کشور شد و افزود: کمیته تصمیم گیرنده برای دریاچه ارومیه باید نسبت به بحران خشکی زاینده رود نیز توجه کند.

مقتدایی خاطر نشان کرد: برای احیای زاینده رود اقشار مختلف جامعه در حال پیگیری هستند ولی تمرکز و هم افزایی بین آنان وجود ندارد.

وی مدیریت یکپارچه و دریافت خسارت خشکسالی را دو مصوبه مهم شورای عالی آب در مورد زاینده رود عنوان و تصریح کرد: اجرای این مصوبات از سوی مسوولین استان باید پیگیری شود و نمایندگان باید برای تصویب مصوبات مورد نیاز باید تلاش کنند.

وی از بررسی طرح نجات تالاب‌ها و دریاچه‌ها در صحن مجلس خبر داد و گفت: این طرح می‌تواند به احیای تالاب بین المللی گاوخونی کمک کند.

مقتدایی تاکید کرد: هیچ اختلاف نظر جدی در بین نمایندگان استان اصفهان نسبت به موضوع بحران زاینده رود وجود ندارد و انسجام قابل توجهی بین آنان وجود دارد.

کار‌شناس حوزه آب در این جلسه با اشاره به مصوبه ۹ ماده شورای عالی آب گفت: خسارت خشکسالی کشاورزان قرار شده از واحدهای صنعتی که آب را مصرف می‌کنند دریافت و به کشاورزان پرداخت شود، این در حالیست که کشاورزان کار و زندگی خود را از دست دادند.

لطفعلی ضیایی افزود: شاید بتوان به کشاورز خسارت اندکی پرداخت کرد ولی به محیط زیست چگونه خسارت پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: خشکی زاینده رود باعثعمیق‌تر شدن چاه‌های آب و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی شده است و پیشروی کویر و توفان نمک تالاب خشک شده گاوخونی بخشی از پیامدهای زیست محیطی آن است.

ضیایی اذعان داشت: نشست سراسری دشت‌ها به دلیل پایین آمدن سطح آبخوان‌ها نمونه دیگر از پیامدهای خشکی زاینده رود است.

این کار‌شناس حوزه آب خواستار ایجاد زمینه برای گفتگو بین کار‌شناسان آب دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری شد و ادامه داد: اگر قرار است جیره بندی آب بر اساس خشکسالی انجام شود باید سراسر رودخانه این جیره بندی را اجرا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز