خبرگزاری کار ایران

معاون میراثفرهنگی اصفهان در واکنش به فرو ریختن کاشی‌های مسجد امام:

مرمت گنبد مسجد امام، مرحله‌ای وبا توجه به شرایط آب و هوایی انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۷۵۹

در حال حاضر کار بازسازی کاشی‌های گنبد آغاز شده است. ولی با توجه به اینکه این کار نیاز به دقت در ارتفاع دارد و پیچیدگی‌های خاص خودش را خواهد داشت باید بخش به بخش و با توجه به شرایط آب و هوایی صورت گیرد که زمان بر است.

معاون میراثفرهنگی استان اصفهان، علت فرو ریختن کاشی‌های مسجد امام در هفته‌های اخیر را شرایط جوی و نوسانات محیطی دانست و ادامه داد: باران‌های اسیدی ناشی از آلودگی هوا، آفتاب و شرایط آب و هوایی عمر کاشی‌ها را بر روی بناهای تاریخی کوتاه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، ناصر طاهری افزود: عمر مفید هر کاشی با توجه به شرایط آب و هوایی در شرایط کنونی ۲۰ سال و نهایتا ۳۰ سال است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مصالحی که برای نصب کاشی‌ها به کار می‌رود، گچ است و گچ نیز به سرعت فرسوده می‌شود، گنبدهایی که دارای کاشی هستند هر چند سال یکبار نیاز به باز سازی دارند.

وی افزود: کار عملیاتی مرمت و بازسازی گنبد مسجد امام در سه بخش طرح برداری، آماده سازی کار در کارگاه زیر شبستان و انتقال کار به محل اصلی گنبد صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کار بازسازی کاشی‌های گنبد آغاز شده است ولی با توجه به اینکه این کار نیاز به دقت در ارتفاع دارد و پیچیدگی‌های خاص خودش را خواهد داشت، باید بخش به بخش و با توجه به شرایط آب و هوایی صورت گیرد که زمان بر است.

طاهری افزود: کاشی‌های موجود بر روی بنا لایه تزئینی بنا را تشکیل می‌دهد و ارتباط ساختاری با اصل و سازه اصلی گنبد ندارد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت اصل بنا در اولویت اول قرار دارد، افزود: لایه‌های تزئینی بنا که قدمت چندانی ندارد در اولویت دوم است.

وی به زمان بر بودن کار بازسازی کاشی‌های گنبد اشاره کرد و افزود: با توجه به مسوولیت‌های‌های خاص بنا به دلیل ثبت جهانی بودن و حساسیت کار استاد کار در ارتفاع بالا و دقت در حمل و نقل مصالح این کار نیازمند زمان و دقت فراوانی است.

به گفته وی، این گنبد دارای ۱۶ ترک است که با توجه به زمان بر بودن کار آماده سازی کاشی‌ها و با متناسب با شرایط آب و هوایی سالانه دو الی سه ترک کار بازسازی آن انجام می‌شود.

وی یاد آورشد: با توجه به اینکه این بنا از مجموعه میدان امام(ره) است که به ثبت جهانی رسیده است اعتبارات آن از محل مربوط به پایگاه جهانی در حوزه معاونت میراثفرهنگی استفاده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز