خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان عنوان کرد:

۷۰ درصد از افراد بیکار مهارت لازم برای انجام یک مسئولیت شغلی را ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۴۴۲

در حال حاضر۷۰ درصد از افراد بیکار جامعه‌، مهارت لازم برای انجام و قبول یک مسوولیت شغلی را ندارند، افرادی هم که مهارت لازم را دارند، جسارت و خطرپذیری لازم را برای انجام یک شغل خوب ندارند؛ لذا این امر باید در آموزش‌های کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، با بیان اینکه تعداد افرادی هم که مهارت لازم را دارند، جسارت و خطرپذیری لازم را ندارند، تاکید کرد: این امر باید در آموزش‌های کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

ابوطالب جلالی با اشاره به اینکه امروز نگه داشتن افراد در موقعیت شغلی‌شان به خصوص در بخش صنعت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که ریزش شغلی در صنعت استان اصفهان به یک مسئله بحران‌زا و نگران‌کننده تبدیل خواهد شد، گفت: در برآوردهای صورت گرفته مشخص شد که حدود ۷۰ درصد از افراد بیکار در جامعهٔ ما، مهارت لازم برای انجام و قبول یک مسوولیت شغلی را ندارند.

وی تاکید کرد: ‌ امروز یکی از چالش‌های جدی اصفهان، پس از کمبود آب، بحثمهاجرت جوانان از شهرهای کوچک به اصفهان و از روستا‌ها به شهر‌ها است. لذا اگر بتوانیم فرصت‌های لازم را در شهر‌ها و روستا‌ها ایجاد کنیم، به طور قطع، مهاجرت اتفاق نمی‌افتد.

وی به نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی اشتغال اشاره کرد و افزود: در ایران، مسوولیت اصلی آموزش بر عهده دو وزارت علوم و آموزش و پرورش است و امروز، کمتر از یک هزار رشته را در دستور کار خود دارند. البته باید تاکید کرد که آموزش به شیوه صرف دانش و قالب نظری در دنیا منسوخ شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه ایران از نظر ثروت طبیعی در رده‌های دوم و سوم جهان قرار دارد، تصریح کرد: ‌ در کشور ما ۲۵ هزار شغل متنوع وجود دارد که مسوولیت آموزش آن‌ها بر عهده فنی و حرفه‌ای است. شناسایی مشاغل و محتواسازی از عواملی است که با آموزش، تکمیل شده و فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای تراز اول اقتصادی، عمده آموزش‌های آن‌ها، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، گفت: امروز به جرات ادعا می‌کنیم که در کشور ما، جوانانی که از دالان فنی و حرفه‌ای عبور کنند، تامین شغلی آن‌ها تضمین شده است.

جلالی افزود: با توجه به اینکه ۸۰ درصد از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به صورت کارگاهی برگزار می‌شود لذا بسیار سرمایه‌بر و پرهزینه هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: ‌ امروز در استان اصفهان، ۵۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌ها و شهرهای استان، به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌پردازند؛ بخش دیگر از آموزش‌های ما بر اساس مطالبه جوانان روستایی و متناسب با نیاز‌ها و مشاغل منطقه آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دستهٔ دیگری از آموزش‌ها برای شاغلان و متناسب با مطالبه کارفرمایان و تکنولوژی مستقر شده در محل کسب و کار آن‌ها محقق می‌شود.

جلالی گفت: بیش از یک صد حرفه شغلی در بخش صنعت و ساختمان وجود دارد لذا ضرورت دارد که تمام متصدیان این مشاغل، مهارت‌های لازم را بیاموزند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه در جهان، نزدیک به ۶۰۰ صنعت دستی به ثبت رسیده که ۳۰۰ مورد از آن‌ها مربوط به کشور ایران است و از این تعداد ۱۶۰ محصول صنایع دستی دارای برند، متعلق به استان اصفهان است، اظهار کرد: در سال ۹۲، موضوع تدوین و تنظیم سند مهارت استان اصفهان را به طور جدی پیگیری کردیم که بتوانیم قبل از ارائه آموزش‌ها، ظرفیت‌های مناطق استان را بشناسیم تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با ظرفیت‌های بیرونی ما هم سطح شود.

وی با اشاره به اینکه سند مذکور در حال تکمیل است، ادامه داد: برای تدوین این سند، یک تیم پژوهشی با ۱۲ نفر از حدود ۸ ماه پیش با حضور در عرصه‌ها، ظرفیت‌های شهرستان‌ها و مناطق را رصد می‌کنند تا سرمایه‌گذاری‌های آموزشی با خروجی سند همسان شود.

وی ظرفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان را سالانه ۱۲۰ هزار نفر دوره و ۲۲ هزار نفر ساعت آموزش در بخش‌های دولتی و غیر دولتی عنوان کرد و افزود: ‌ یکی از چالش‌های جدی اصفهان، پس از کمبود آب، بحثمهاجرت جوانان از شهرهای کوچک به اصفهان و از روستا‌ها به شهر‌ها است لذا اگر بتوانیم فرصت‌های لازم را در شهر‌ها و روستا‌ها ایجاد کنیم، به طور قطع، مهاجرت اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه این استان، از نظر تعهد و عملکرد، رتبه اول را در کشور دارد، گفت: در استان اصفهان، نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای فعال هستند که تقریبا ۵ هزار مربی، امر آموزشی آن‌ها را دنبال می‌کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: ‌ سال گذشته، فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، رتبه اول را در امتیاز مدال المپیاد کشوری، بخش آموزش‌های مهارت‌های پیشرفته و آموزش در صنایع کسب کرد و شهریور ماه امسال نیز، ۲۷ تیم از استان اصفهان در پانزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت شرکت خواهند کرد.

جلالی با بیان اینکه به اعتقاد ما برگزاری مسابقات، مسیر خوبی برای ترغیب مهارت آموختگان است، تصریح کرد: در سال جاری، برای اولین بار، مسابقه معلولان در رشته‌های گرافیک رایانه، خیاطی، کنده‌کاری روی چوب و کاربر word برگزار می‌شود که آزمون کتبی آن‌ها در تاریخ ۱۷ مردادماه و مرحله کشوری از تاریخ ۹ تا ۱۲ شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در این مسابقات از مجموع یک هزار و ۸۸ شرکت‌کننده در سطح کشور، ۱۷۴ نفر از استان اصفهان هستند.

جلالی تصریح کرد: ظرفیت سالانهٔ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، نزدیک به ۱۱ میلیون نفرساعت است که نزدیک به ۶۰ هزار نفر دورهٔ آموزشی در سطح استان برای متقاضیان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز