خبرگزاری کار ایران

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اصفهان:

آبیاری محصولات کشاورزی با آب آلوده و فاضلاب، معضل جدی سلامت است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۸۲۵

بسیاری از مراکز صنعتی به آلوده کردن محیط زیست و از جمله رودخانه‌ها دامن می‌زنند. با ورود فلزات سنگین به رودخانه‌ها و سپس ورود به چرخه غذایی مردم، امروزه شاهد آمار بسیار بالای سقط جنین، سرطان و سایر بیماری‌ها هستیم.

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه امروزه معضلات جدی محیط زیست و بحران به وجود آمده بر کسی پوشیده نیست، گفت: متاسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح راهکارهای ارائه شده رنگ شعار به خود گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمدصادق حاتمی‌پور، بررسی منشأ بحران زیست محیطی به وجود آمده را مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه مردم متحمل خسارت‌های ناشی از بی‌توجهی‌ها در حوزه محیط زیست می‌شوند، با ابراز تاسف گفت: با سرپوش گذاشتن بر بسیاری از مسائل از بروز این گونه خسارت‌ها جلوگیری نمی‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، با وجود اینکه از زیان‌های ناشی از آبیاری گیاهان مثمر با آب‌های آلوده و فاضلاب مطلع هستیم؛ اما همچنان بسیاری از کشاورزان به این طریق به کشت محصولات می‌پردازند و به شیوع بیماری‌های خطرناک دامن می‌زنند.

حاتمی‌پور ادامه داد: مسوولان مربوطه نیز به راحتی از کنار موضوع می‌گذرند. بسیاری از مردم به علت ناآگاهی و نبود اطلاع رسانی همچنان از این گونه محصولات استفاده می‌کنند و به این ترتیب خسارت‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اصفهان، با اشاره به اقدامات سهل انگارانه برخی صنایع بزرگ گفت: بسیاری از مراکز صنعتی به آلوده کردن محیط زیست و از جمله رودخانه‌ها دامن می‌زنند. با ورود فلزات سنگین به رودخانه‌ها و سپس ورود به چرخه غذایی مردم امروزه شاهد آمار بسیار بالای سقط جنین، سرطان و سایر بیماری‌ها هستیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه منافع شخصی بر سلامتی مردم و حفظ محیط زیست ترجیح داده می‌شود، یادآور شد: صدور مجوزهای غیرکار‌شناسانه برای گسترش و تاسیس صنایع جدید پیامدهای زیان باری برای محیط زیست دارد.

حاتمی‌پور، ضعف فرهنگ را از مهم‌ترین دلایل عدم مقابله با تخریب محیط زیست عنوان کرد و گفت: به دلیل وجود بسیاری از خط قرمز‌ها و منافات داشتن با منافع برخی صنایع، عملا اجازه تحقیق جزی در این گونه مسائل داده نمی‌شود و اگر کسی در این زمینه تحقیقاتی انجام داد اجازه انتشار آن را ندارد. علاوه بر آن به دلیل نبود اطلاع رسانی شفاف از سوی رسانه‌ها، مردم از مشکلات محیط زیستی اطلاع کافی ندارند و کتمان حقایق تنها موجب آسیب بیشتر به محیط زیست می‌شود.

حاتمی‌پور یادآور شد: دانشگاه به عنوان یک عرصه علمی برای ارائه هرگونه راهکار علمی برای حل مشکلات زیست محیطی همواره نقش بسزایی داشته و همیشه آماده هرگونه همکاری علمی در این زمینه است.

وی انتظار دارد؛ صنایع هم با طرح مشکلات خود در رفع معضلات زیست محیطی به شیوه علمی و صحیح برآیند.

اواخر آذرماه امسال، دانشگاه اصفهان میزبان نخستین همایش ملی محیط زیست خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز