خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان:

ارتقاء سرانه مطالعه، نیازمند اقدامات بنیادین است

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۶۶۴

اساسی‌ترین مشکلات در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در کشور، عدم احساس نیاز شهروندان به مطالعه و کتاب خوانی و همچنین از دیگر مشکلات موانعی است که بر سر دستیابی به کتاب برای شهروندان وجود دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در همایش کتاب‌داران اصفهان که با حضور جمعی از مسوولان و کتابداران اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است، گفت: با این وجود اصفهان رتبه سوم کشوری را در زمینه مطالعه و کتاب خوانی داراست که در عین حال همین میزان مطالعه در استان از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، «مهدی بقایی» اظهار داشت: مشکلات اساسی در زمینهٔ ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در کشور وجود دارد که از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به عدم احساس نیاز شهروندان به مطالعه و کتاب خوانی اشاره کرد. همچنین از دیگر مشکلات موانعی است که بر سر دستیابی به کتاب برای شهروندان وجود دارد که سازمان فرهنگی – تفریحی شهرداری استان اصفهان وظیفهٔ خطیری برای برطرف کردن عدم علاقه و اشتیاق شهروندان به کتاب را بر عهده دارد.

بقایی افزود: از فعالیت‌هایی که سازمان در راستای ایجاد علاقه‌مندی شهروندان به کتاب شروع کرده است می‌توان به ارسال بسته فرهنگی به درب منازل شهروندان اصفهان اشاره کرد که در این بسته‌ها بروشورهایی تهیه شده است که به معرفی کتاب‌های مختلف و مورد نیاز تمامی افراد خانواده می‌پردازد و معرفی این کتاب‌ها افراد را علاقه‌مند می‌سازد تا نیاز‌ها و مهارت‌هایی را که تا به امروز توانایی کسب آن را نداشته‌اند از طریق مطالعهٔ این کتاب‌ها برطرف کنند.

وی تصریح کرد: این طرح سبب ایجاد تعامل سازندهٔ سازمان فرهنگی– تفریحی شهرداری استان اصفهان با ناشران شده است زیرا برای ارائه کتاب به شهروندان و برطرف کردن نیازهای آن‌ها سازمان موظف است که بهترین کتاب‌ها را به شهروندان ارائه دهد و در صورت عدم وجود کتاب مورد نیاز با همکاری ناشران کتاب‌های جدید را تالیف کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بیان داشت: از دیگر فعالیت‌هایی که سازمان شهرداری برای توسعه فرهنگ مطالعه در بین شهروندان انجام داده است، می‌توان به معرفی کتاب به مدیران برای ارتقاء مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر در اداره و سازمان که مشمول ده نقش مدیریتی است اشاره کرد، همچنین هدیه کتاب به شهروندان و کتابخانه‌ها که به امید خدا در سال آینده با قوت بیش تری پیگیری خواهد شد.

بقایی در خصوص کتاب خانه و فعالیت کتابداران عنوان کرد: سیاست سازمان در رابطه با کتابخانه این است که از مراکز مردمی و مساجدی که اقدام به ایجاد کتابخانه می‌کنند، حمایت کند. همچنین ما طرح‌های مطالعات دقیقی را در خصوص فضای کتابخانهٔ موثر و شیوه امانت دهی نوین برای مراجهٔ هرچه بیشتر به کتاب خانه‌ها انجام داده‌ایم که از جملهٔ این طرح‌ها می‌توان به لمکده کودکان برای فرهنگ سازی و آشنایی کودکان با کتاب، تجهیز کتابخانه‌ها به وای فای و اینترنت به منظور مطالعات اینترنتی و خودپرازهای کتاب که شهروندان می‌توانند در زمان‌هایی که کتابخانه بسته‌اند به این خودپرداز‌ها مراجعه و با ارائه کارت کتاب را تحویل بگیرند و در‌‌‌ همان مکان مطالعه کنند.

وی افزود: سازمان، برنامه‌ای را هم برای آموزش تمامی کتابداران سازمان در نظر گرفته است که از برنامه‌های جنبی آن می‌توان به اردوهای آموزشی اشاره داشت.

در این همایش دکتر «کردی» نویسنده و روان‌شناس بالینی با بیانات ارزشمند خود کتابداران را انسان‌های خلاق و پر حوصله خطاب کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز