خبرگزاری کار ایران

در همایش کارگران اصفهان بیان شد:

اگر قانون کار مانع اشتغال است چرا تجربه مناطق آزاد موفق نبود

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۷۳۱

«دولت در مناطق آزاد قانون کار و بیمه تامین اجتماعی را حذف کرد تا بتواند سرمایه گذاری را در آن مناطق افزایش دهد اما موفق نشد و این نشان می‌دهد مشکلات کار به این قانون ربطی ندارد بلکه باید در پی رفع مشکلات اصلی باشند.»

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر اصفهان در گردهمایی کارگران این استان که به مناسبت سالروز تصویب قانون کار در محل خانه کارگر اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه این قانون در سال ۶۹ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است گفت: متاسفانه از ابتدای تصویب این قانون مخالفت‌های زیادی با آن شده و همواره دولت‌ها در پی تغییر این قانون بوده است.


به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ ابراهیم فتحیان اظهار داشت: هر قانونی که بدست بشر تصویب شود نیازمند اصلاح است اما این اصلاحات باید از طریق صاحب نظران کار و کارگری انجام شود تا حقی از کارگران ضایع نشود.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب حق اخراج کارگر بدست کارفرما بود افزود: متاسفانه مسئولان اجرایی در پی آن هستند که با تغییر قانون کار و اصلاح ماده ۲۷ آن مبنی بر دادن حق اخراج به کارفرما حق کارگران را نادیده بگیرند.

این فعال کارگری خاطر نشان کرد: دولت در مناطق آزاد قانون کار و بیمه تامین اجتماعی را حذف کرد تا بتواند سرمایه گذاری را در آن مناطق افزایش دهد اما موفق نشد و این نشان می‌دهد مشکلات کار به این قانون ربطی ندارد بلکه باید در پی رفع مشکلات اصلی باشند.

در این همایش کارگری همچنین نماینده‌ای از جانب تشکل‌های کارگری سخن گفت.

بابایی بیان داشت: در مسائل مربوط به بازار کار؛ کارفرما، کارگر و دولت سه ضلع اصلی این مثلثهستند که متاسفانه دولت و نهاد‌های اجرایی به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل نمی‌کنند و این امر مشکلات زیادی را بوجود آورده است.

او افزود: در تمامی کشور‌ها زمان رکود اقتصادی مالیات‌ها را کاهش می‌دهند اما متسفانه در کشور ما این اقدام انجام نمی‌شود و فشار بیشتری به کارگر و جامعه کارگری وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر دولت آنگونه که صنعت خودرو سازی را حمایت می‌کند از دیگر صنایع و کارگران آن حمایت می‌کرد بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شد تصریح کرد: اقتصاد باید سیاست‌های اقتصادی داشته باشد در حالی که در کشور ما اقتصاد امری سیاسی است و این خود عامل بسیاری از نابرابری هاست.

رئیس اتحادیه خبازان اصفهان نیز با اشاره به اینکه کارگران روزانه با مشکلات بسیاری روبرو هستند در حالی که مسئولان کمتر به آنان توجه می‌کنند گفت: در حالی که در بررسی‌های انجام شده میزان درآمد برای یک زندگی مرفه بیش از یک میلیون تومان اعلام شده است چطور یک کارگر با حقوق ۶۰۸ هزار تومان می‌تواند در رفاه باشد؟

رئیس کانون بازنشستگان اصفهان نیز در این همایش از مسئولان خواست بجای تغییر قانون کار بر علیه کارگران بند‌های دیگر این قانون را اجرا کند و از بیمه کارگران حمایت کنند تا کارگران برای درمان خود و خانوادیشان با مشکل مواجه نشوند.

فتح الله شاه زمانی با اشاره به قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: دولت در سال‌های اخیر قانون یکسان سازی حقوق را مطرح کرده است در حالی که تا کنون این قانون را عملی نکرده است و پیگیری‌های ما هنوز به نتیجه نرسیده و همچنان در حق کارگران کوتاهی شده است پس اگر می‌خواهید اصلاحی انجام دهید اصلاحات قانونی و درست انجام دهید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز