خبرگزاری کار ایران

معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان:

حفظ اشتغال درصنایع کاشی سازی اصفهان بسیار مهم است

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۵۹۳

حفظ اشتغال درشرکت کاشی نیلو و کاشی اصفهان که از پشگامان صنعت کاشی در اصفهان به شمار می‌روند، بسیار مهم است.

معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکلات و معضلاتی که برای کاشی اصفهان وجود دارد گفت: کاشی اصفهان سهام اصلی آن به نام بانک ملی بود که از سه سال قبل به دلیل مشکلاتی که برای این شرکت به وجود آمد به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محسن نیرومند، با بیان اینکه رقم بدهی این شرکت به بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی، اداره آب، برق و گازرقمی حدود ۵۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: این کارخانه که دارای ۸۵۰ نفر کارگر است قبل از فروش کارخانه کارگران هر ماهه مزایای خوبی را دریافت می‌کردند؛ اما با فروش کارخانه وعلیرغم تاکیدی که درزمان قرار داد واگذاری به هیات مدیره مبنی برپرداخت مزایا به کارگران بصورت روال قبل شد اما این کار صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه در۲۸ اسفند سال ۹۱ اختلافات کارگر و کارفرما در این شرکت آن قدر بالا گرفت که جلسه‌ای فوری برای رفع مشکل این کارخانه درکمیسیون کارگری استان برگزار شد، اظهارداشت: این اختلافات به دلیل آن بود که کارفرما ۳ میلیارد تومان در طول سال‌های ۸۹ تا ۹۱ از بابت پرداخت بهره وری و پرداخت بن، به کارگران بدهکار است، که دراین جلسه مدیریت شرکت متعهد شد که در قالب ۶۰ قسط تمامی بدهی کارگران را پرداخت کند.

وی ادامه داد: کارفرما فقط ۱۵ قسط از این بدهی را پرداخت کرد و بقیه این معوقات هنوز باقی مانده است و عملا حقوق کارگران به دلیل مشکلات شرکت و هیات مدیره همچنان پا برجا است تا اینکه کارگران در پایان سال ۹۲ به این مسائل معترض شده و دست به اعتصاب ۳ روزه زدنند. که در این زمان مدیران استان و کمیسیون کارگری تصمیماتی را برای حل مشکل کارخانه از جمله تعامل تامین اجتماعی برای ارائه خدمات بیمه بدون دریافت وجه کرد و کمک‌هایی نیز برای پرداخت بدهی‌های آب و برق و گاز نیزصورت گرفت تا تولید شرکت مجددا به راه بیفتد.

معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: دراین میان خواسته کارگران این بود که تغییراتی در هیات مدیره و پرداخت به موقع حقوق کارگران اتفاق بیفتد که متاسفتانه این کار رخ نداد و حتی مجمع عمومی هیات می‌دیره برای انتخاب مدیرعامل جدید هم برگزار نشد.

نیرومند تاکید کرد: کارگران همچنان مطالباتی چون طلب بهره وری و پرداخت بن سال ۹۱ را دارند.

وی افزود: کارگران این شرکت مطالباتی دارند که خواسته‌های آنان در درجه اول تامین مواد اولیه برای تولید، ارسال حق بیمه وپرداخت حقوق درموعد مقرر است.

وی با بیان اینکه این کارخانه با ظرفیت ۷۰ درصدی مشغول به کار است، اظهار داشت: کارفرما به دلیل مشکلات تولیدی که دارد بانک‌ها نیز به این کارخانه وام نمی‌دهند و به نوعی این کارخانه با روزمرگی روبه رو شده و برنامه خاصی برای افزایش تولید ندارد.

این مسئول، با بیان اینکه بدهی این شرکت به بانک حدود ۴۹ میلیارد تومان است، تاکید کرد: دراین کارخانه مشکلات کارگری وجود دارد وبا اعلام هیات مدیره شرکت۴۸۰ میلیون تومان بدهی به تامین اجتماعی، ۵۰۰ میلیون تومان به اداره برق و غیره وجود دارد.

نیرومند با اشاره به اینکه در حال حاضر همه مسئولین استان در پی حل مشکل این شرکت هستند، ادامه داد: حفظ اشتغال در این شرکت بسیار مهم است. چرا که این کارخانه یک برند معروف در منطقه بوده و مشکلی برای فروش محصولات خود ندارد چراکه تاکنون بازارهای صادراتی خود را در عراق و افغانستان حفظ کرده است.

وی با اظهار اینکه بایستی با مساعدت، مشکلات این واحد تولیدی حل شود و ما نیز با بانک ملی که سهامدار اصلی این شرکت بوده است، مذاکراتی را برای پرداخت تسهیلات انجام داده‌ایم، گفت: متاسفانه مسئولان بانک علیرغم طلبی که از این شرکت دارند زیربار این کار نمی‌روند و این شرکت به لحاظ تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی که از بانک‌ها دریافت کرده است، معوقات به بانک‌ها دارد.

منابع مالی اختصاص داده شود؛ کاشی نیلو خطوط جدیدتولید راه اندازی می‌کند

نیرومند، درباره مشکلات کاشی نیلو نیز با بیان اینکه وضعیت این شرکت از کاشی اصفهان کمی بهتر است اظهار داشت: ۲ سال قبل این کارخانه از «شرکت شستا» از سازمان‌های وابسته به تامین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شد، این شرکت به لحاظ بدهی و مدیریت درای مشکلات کمتری است و از انسجام بهتری برخورداراست.

وی با بیان اینکه در این شرکت ۳۵۰ کارگر به صورت قراردادی مشغول به کار هستند که چند ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، ادامه داد: درسال ۹۳،۱۳۰ نفراز کارگران این شرکت اخراج شدند اما مسئولان این شرکت درصدد هستند تا خط‌های تولیدی این کارخانه که بازار نداشت را تعطیل کرده و خطوط جدید راه اندازی کنند.

معاون روابط کار استان اصفهان، با اشاره به اینکه مشکل این شرکت نیز به بانک‌ها ۲۶ میلیارد تومان و یک میلیارد بدهی به شرکت آب، برق، گازو است، ادامه داد: اختلاف حقوقی با صاحبان قبلی در دادگاه برسر موضوعات مالی، بدهی ۷۰۰میلیون تومانی به تامین اجتماعی و غیره است که جمعا مبلغ بدهی این شرکت حدودا ۲۷ میلیارد تومان است که البته برخی از این بدهی‌ها به اداره دارایی و تامین اجتماعی پرداخت شده است.

وی گفت: براساس اعلام درخواست این شرکت مقرر گردیده که بزودی ۳۰ نفرکارگرجدید در این شرکت جذب شوند.

گفتگو: از زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز