خبرگزاری کار ایران

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان:

خاک اصفهان به دلیل برداشت از آب زیر زمینی درحال فرونشست است

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۱۶۳

منطقه اصفهان درحال فقیر شدن است برای نجات منطقه باید آب را به تالاب گاوخونی برگردانیم.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه فلات مرکزی توسط زاینده‌رود به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده که با خشکی کویر در حال به هم رسیدن است، گفت: این منطقه در آینده نه چندان دور تمام بقایای تمدنی و تاریخی را با فرو نشست زمین از دست می دهد.

سید احمد خاتون‌آبادی در بازدید از تالاب گاوخونی و در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حل بحران آب، حکمرانی آب بوده و بی‌توجهی به خشکی گاوخونی، آغاز پیش‌روی ریزگردها را به دنبال دارد اظهار داشت: یکی از روش‌های رفع بحران آب روش سازه‌ای بوده که با سدسازی شروع شده و به وسیله تونل و کانال، آب را منتقل می کند، با روش‌هایی همچون آبیاری تحت فشار زمین‌های کشاورزی را آبیاری می‌کنند که عوارض جانبی خاص خود را دارد.

وی بیان داشت: حق‌آبه تالاب، حق‌آبه زیست محیطی بوده که برای حفظ زیست‌بوم‌های تالاب که تأثیر مستقیم برآلودگی هوا، تنوع زیستی، گرفتن گرد و غبار را داشته، به شمار می‌رفته و کمترین میزان آن بنا به محاسبه وزارت نیرو ۱۷۶ میلیون متر مکعب بوده و این حق‌آبه جدای از حق‌آبه طوماری و تاریخی کشاورزان شرق اصفهان باید به این تالاب برسد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که تونل زده می‌شود توهم فراوانی آب به وجود آمد، بیان داشت: این اتفاق سبب افزایش جمعیت و توسعه صنایعی همچون فولاد و ذوب‌آهن می‌شود که صنعت نیز به همراه خود آلودگی و جمعیت می‌آورد.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان مدیریت تولید، توزیع و مصرف را روش دیگری برای رفع بحران آب دانست و تاکید کرد: بهترین کار مدیریت تقاضا بوده به این معنا که اگر برای مثال شرکت فولاد خواهان توسعه صنعت خود شد، به او گفته شود که آب وجود نداشته و چنین تقاضایی بی‌مورد است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های رفع بحران آب، حکمرانی آب است، تصریح کرد: در این حکمرانی از کوهرنگ بختیاری تا تالاب گاوخونی یکپارچه دیده شده و مشارکت مردم، شفافیت اطلاع‌رسانی، پاسخگویی مسئولان و مدیریت تقاضا نیز لحاظ شود.

خاتون آبادی با بیان اینکه شفافیت در اطلاع‌رسانی در بحران آب رعایت نشده است، اظهار داشت: در حالی که برای تولید یک سانتی‌متر از خاک، ۷۰۰ سال زمان لازم است اکنون ۶۰ درصد از آجر کشور از اصفهان تأمین می‌شود که تمام این مسائل سبب نابودی فلات مرکزی شده و در حالیکه در جغرافیای سیاسی باید مناطق مرکزی کشور امنیت آب، خاک و غذا داشته باشند، ما ‌اکنون در حال غارت آیندگان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه منطقه اصفهان در حال فقیر شدن در منابع آب و خاک است و برای نجات منطقه باید آب را به تالاب گاوخونی برگردانیم، تصریح کرد: فروش ماسه سبب نشست زمین و ابنیه تاریخی می‌شود و خاک اصفهان به دلیل برداشت از آب زیر زمینی فرونشست کرده و اصفهان به سمت سومالیایی شدن در حال حرکت است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به خشکی تالاب گاوخونی، گفت: ما یک نوع هم‌زیستی با تالاب گاوخونی داریم و زمانی که به این منطقه رسیدیم، تالاب گاوخونی است که روزی پر آب بوده و امروز خشک شده و قطره‌ای آب به این تالاب نرسیده و زمانی که فقر فراگیردرشرق اصفهان خانمان کشاورزان را نابود کرده و مردم پس از ۱۷ تا ۱۸ ماه به آب رسیدند، اجازه رسیدن آب به تالاب را نمی‌دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز