خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان تاکید کرد:

اصفهان در زمینه تعداد کتابخانه‌ها، وضعیت مطلوبی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۹۷

این استان در بسیاری از زمینه‌ها در جایگاه ممتازی در سطح کشور قرار گرفته است و دومین استان علمی کشور با ۵ دانشگاه تراز اول است.

رسول زرگرپور در مراسم افتتاحیهٔ کتابخانهٔ علامه مجلسی گفت: مدیریت استان در نظر دارد با همراهی نمایندهٔ ولی فقیه و امام جمعهٔ اصفهان از رهبر معظم انقلاب در خواست کند که ایشان دستورات لازم را در خصوص تعیین متولی و آستانی برای بارگاه علامه مجلسی ابلاغ کنند و با کمک شهرداری اصفهان، وضعیت این بارگاه سامان یابد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور در مراسم افتتاحیهٔ کتابخانهٔ علامه مجلسی و غبارروبی مرقد این عالم بزرگوار، ضمن تبریک هفتهٔ وقف گفت: استان اصفهان نسبت به استان‌های دیگر کشور در زمینهٔ تعداد کتابخانه‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اصفهان اشاره کرد و افزود: این استان در بسیاری از زمینه‌ها در جایگاه ممتاز در سطح کشور قرار گرفته است و دومین استان علمی کشور با دارابودن ۵ دانشگاه تراز اول است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: اصفهان با دارا بودن ۲۷۲ باب کتابخانه رتبهٔ دوم کشور را در زمینهٔ تعداد کتابخانه‌ها به خود اختصاص داده است.

زرگرپور تصریح کرد: تعداد کتابخانه‌های دولتی ۱۶۲ باب، تعداد کتابخانه‌هایی که توسط بخش خصوصی، خیرین و شهرداری‌ها اداره می‌شود ۱۱۰ باب است که از این تعداد ۵۰ باب کتابخانه‌های روستایی است.

مدیر ارشد استان تصریح کرد: استان اصفهان با رتبهٔ دوم، بیشترین تعداد کتابخانه‌ها اعم از دولتی و خصوصی را در اختیار دارد.

رسول زرگرپور اضافه کرد: استان اصفهان همچنین در زمینهٔ بیشترین زیربنا، بیشترین تعداد صندلی مطالعه و بیشترین تعداد رایانه در حوزهٔ فناوری اطلاعات نیز در جایگاه دوم در سطح کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است، یادآور شد: ۱۸۰ هزار نفر اعضای رسمی کتابخانه‌ها در سطح استان از خدمات این نهاد‌ها بهره‌مند می‌شوند.

استاندار اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: هرچند که وضعیت کتابخانه‌های استان، نسبت به میانگین کشور در جایگاه بالاتری قرار گرفته است ولی نسبت به شأن و بلوغ اجتماعی و فرهنگی مردم اصفهان فاصلهٔ زیادی دارد و امیدواریم با کمک دولت، بخش خصوصی، خیرین و شهرداری‌ها این وضعیت ارتقا یابد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه والای علمی و مذهبی علامه مجلسی، اظهار داشت: متاسفانه آنچه که امروز در مرقد این بزرگواران دیده می‌شود در شأن آن‌ها نیست.

رسول زرگرپور در ادامه یادآورد شد: در جلسه‌ای که با حضور آیت الله طباطبایی برگزار شد، تصمیم بر آن شد که از رهبر معظم انقلاب در خواست کنیم که ایشان دستورات لازم را در خصوص تعیین متولی و آستانی برای مرقد مطهر مرحوم علامه محمد تقی و مرحوم علامه محمد باقر مجلسی ابلاغ کنند و با کمک شهرداری اصفهان وضعیت موجود سامان یابد.

وی تشکیل یک آستان و متولی و توسعهٔ این طرح را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: علامه مجلسی از علمای بزرگواری بوده است که با کتابت ۸۶ کتاب فارسی؛ نوشتن کتاب به این زبان را باب نموده است که باید شأن این بزرگوار حفظ شود.

استاندار اصفهان افزود: ۵۰ کتاب عربی از جمله بحارالانوار در ۱۲۰ مجلد به عنوان مهم‌ترین دایره المعارف حدیثی شیعه و همچنین تحریر۱۲۰ هزار ورق کتاب از آثار این بزرگوار به یادگار مانده است.

رسول زرگرپور اضافه کرد: با وجود این چنین شخصیت‌هایی، جایگاه موجود درشان این بزرگواران نیست که باید مسئولین مربوطه در راستای ارتقای اینجایگاه تلاش کنند.

استاندار اصفهان به تعداد شهدا و جانبازان استان اشاره کرد و گفت: استان اصفهان با دارابودن ۶ درصد از جمعیت کشور؛ ۱۰ درصد شهدا و ۱۱ درصد جانبازان را به خود اختصاص داده است که این آمار بی‌ارتباط با وجود ۷۱۸ بقاع متبرکه در استان نیست و شهدا با بقاع متبرکه و فضای معنوی این اماکن ارتباط معنوی برقرار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نقش و جایگاه مهم این بقاع در تربیت افراد دینی در سطح جامعه بر کسی پوشیده نیست.

مدیر ارشد استان در ادامه به لزوم توسعهٔ کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: خیرین باید در توسعه این نهاد‌ها همکاری داشته باشند.

زرگرپور با اشاره به فعالیت‌های اوقاف در دو سال اخیر گفت: اوقاف بسیاری از موقوفات را با یک حرکت جهادی زیر پوشش قرار داده است و با بازسازی این موقوفات فضای با نشاط و معنوی را ایجاد کرده که باعثافزایش گردشگری مذهبی در استان شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز