خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان عنوان کرد:

استان‌های برخوردار به سمت محرومیت پیش می‌روند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۵۷۳

اصفهان دارای دو روی کاملا متمایز است و روی محرومیت اصفهان، زیر نقاب برخورداری پنهان مانده است، انتظار می‌رود دولت هزینه محرومیت‌های موجود در استان را به اصفهان بپردازد و همه ی مناطق استان را برخوردار نبیند.

استاندار اصفهان، در جلسه ی مشترک کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی و شورای برنامه ریزی استان، با اشاره به اینکه اصفهان دارای دو روی کاملا متمایز است و از دید بسیاری از افراد، استان اصفهان، استانی بسیار برخوردار و پیشرفته است، گفت: متاسفانه آلودگی هوا، گنبدهای فیروزه ای شهر اصفهان را به گنبدهای کبودی و خشکسالی های اخیر، زیبایی پل های تاریخی این شهر را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور با بیان این نکته که متاسفانه آلودگی هوا گنبدهای فیروزه ای شهر اصفهان را به گنبدهای کبودی و خشکسالی های اخیر زیبایی پل های تاریخی این شهر را کاهش داده است، گفت: مجموعه ای از مشکلات، چالش ها و مسائلی که شاید کمتر کسی آن را باور می‌کند روی دیگری از استان اصفهان است، معمولا افراد روی اول اصفهان را می بینند، ولی محرومیت برای مردم استان و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیشتر احساس می‌شود.

وی زاینده‌رود و تبدیل این رودخانه به رودخانه ای فصلی را از دیگر چالش‌های اساسی استان اصفهان برشمرد و تصریح کرد: زاینده رود طی سالیان گذشته، بزرگ‌ترین رودخانه دایمی فلات مرکزی بوده اما این رودخانه سال‌هاست که با چالش فصلی شدن و خشک‌سالی روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه خشک شدن زاینده رود، محدودیت‌هایی را در خصوص کشاورزی استان ایجاد کرده است، افزود: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشت استان از چرخه ی تولید خارج شده است.

زرگرپور گفت: اگر از دید مثبت به کشاورزی استان نگاه کنیم، ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان وجود دارد که اصفهان در تولید برخی از محصولات مانند شیر و تخم مرغ رتبه ی اول و در تولید محصولات دیگر نیز رتبه های سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به برنامه ی جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان افزود: گرچه با اجرای این برنامه در ماه های اخیر ۳۰ درصد ازآلودگی ها نسبت به سال قبل کاهش یافته است، ولی هنوز در برخی از روزها وضعیت هوا ناسالم است که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.

استاندار اصفهان، اصلی ترین دلیل برای بروز این مشکل را نبود سند آمایش سرزمین برای استقرار صنایع در محدوده ی شهر اصفهان عنوان کرد و گفت: مشکلات حمل و نقل درون شهری نیز از دیگر عوامل آلاینده است که باید به آن رسیدگی شود چرا که یکی از مطالبات اصلی مردم استفاده از هوای سالم و پاک است.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه روی محرومیت اصفهان کمتر مورد توجه مسئولان و مقامات دولتی قرار می گیرد، اظهار داشت: مشکلاتی حاد و در حد ملی در استان اصفهان وجود دارد که باید به آن ها رسیدگی شود.

وی به نرخ بیکاری در استان اشاره کرد و گفت: علی رغم سرمایه گذاری های وسیع در صنایع، نرخ بیکاری و تورم در استان اصفهان بالاتر ازمیانگین کشور است.

زرگرپور افزود: میانگین فضای ورزشی در کشور به ازای هر نفر یک متر مربع است که در استان اصفهان میانگین فضای ورزشی ۳۲ سانتی‌متر است.

مدیر ارشد استان به نبود بیمارستان در برخی از شهرستان های استان اشاره کرد و گفت: شاید این نکته برای استان اصفهان قابل انتظار نباشد ولی برخی از شهرستان ها استان حتی زیرساخت های لازم را ندارند که نشان از وجود محرومیت پنهان در استان اصفهان است.

وی بابیان اینکه ۴۰ درصد از بار و ۲۰ درصد از مسافرین از شریان های حیاتی اصفهان گذر می کنند، گفت: راه های استان به وضعیتی رسیده اند که سرمایه گذاری های انجام شده مستهلک شده اند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه فاضلاب شهر اصفهان یکی دیگر از مشکلات این شهر است، اضافه کرد: فاضلاب شهر اصفهان عمری ۴۵ساله دارد و باید اقدامات مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی این شبکه نیز در دستور کار قرار گیرد و این در حالی است که بسیاری از مواردی که درگذشته عامل برخورداری اصفهان بوده است در حال حاضر از حد اعتبار گذشته اند و باعثمحرومیت شده اند.

وی با بیان اینکه در طول ۳۵ سال گذشته عمده ی اعتبارات به استان های محروم اختصاص یافته، گفت: بعد از گذشت این مدت نه تنها استان های محروم از محرومیت خارج نشده اند بلکه به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم به استان های برخوردار تاسیسات آن ها نیز مستهلک شده و به سمت محرومیت قدم برداشته اند.

استاندار اصفهان یادآور شد: اصفهان هزینه های برخورداری خود را به دولت پرداخت می کند و انتظار می رود دولت نیز هزینه ی محرومیت های موجود در استان را به اصفهان بپردازد و همه ی مناطق استان را برخوردار نبیند.

زرگرپور به وجود پروژه های ملی در اصفهان اشاره کرد و گفت: بسیاری از هزینه های موجود در استان ملی است و باید اعتبار این پروژه‌ها در سطح ملی پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان به لحاظ برخورداری صنعتی ترین استان کشور به شمار می آید، اظهار داشت: این استان ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی صنعت، ۷۰ درصد ازفولاد، ۵۰ درصد از سنگ و مصالح ساختمانی، ۶۰ درصد از مصنوعات طلا و ۳۲ در صداز فراورده های نفتی کشور را تامین می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز