خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در دیدار با ایثارگران استان اصفهان:

دولت یازدهم شعار نمی‌دهد، عمل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۱۱۵

اصفهان باید به یک کریدورعلم و فناوری در کشور تبدیل شود / کم یا زیاد به دلیل شرایط مختلف آب وارد اصفهان شد، ان شاء الله آب قطع نمی‌شود.

رییس جمهور با اشاره به مشکلاتی که کشور با آن مواجه است، ‌ گفت: ‌ دولت یازدهم شعار نمی‌دهد، عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت الاسلام حسن روحانی، عصر امروز در ادامه برنامه‌های خود در سفر به اصفهان در جمع خانواده شهدا، ‌جانبازان و ایثارگران ‌اصفهان با بیان اینکه اصفهان مرکز علم و فناوری است اما از مشکلات بسیاری برخوردار است، گفت: این سوال قابل طرح است که چرا این شهر با این همه فرهیخته، دانشمند، استعداد و عالم مشکل دارد و برای حل آن باید نخبگان به میدان بیایند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ‌در آستانه ۲۲ بهمن و آغاز سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم افزود: زمینه‌های فراوانی برای رشد اصفهان در بخش صنعت کشاورزی، علم و دانش و فناوری وجود دارد، آینده اقتصاد اصفهان باید بر مبنای گردشگری شکل گیرد.

وی به وجود مشکلات آب در تمام کشور اشاره کرد و افزود: برای حل این مشکل دولت یک قدم پا پیش گذاشته و بعد از مدت‌ها خشکی، آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شده است و همچنان که قول داده‌ام مسئولان کشوری وظیفه دارند این مهم را دنبال کنند.

رئیس جمهور، با اشاره به اینکه اصفهان باید شکر‌گذار نعمت‌ها و استعدادهایش باشد، اظهار کرد: ‌ مشکل اصفهان باید به دست فرهیختگان و اندیشمندانش حل شود.

وی با بیان اینکه بار مشکلات استان در قدم اول بر دوش فرهیختگان و انجمن‌های علمی استان اصفهان است، گفت: با تکیه بر این پتانسیل امکان حل مشکلات وجود دارد.

روحانی با اشاره به مشکل رودخانه زاینده رود اظهار کرد: زاینده رود، رودخانه مهم اصفهان و کشور است و همه کشور به آن توجه دارند.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد: از روزهای اولیه بر سرکار آمدن دولت، شورای عالی آب پس از مدت‌ها تشکیل شد و مسائل مربوط به آب در سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت. مشکل مربوط به آب گریبانگیر تمام کشور است و با کمک همه اقشار جامعه باید حل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش کاهش قیمت نفت اشاره و تاکید کرد: امیدواریم در این زمینه هم گشایشی حاصل شود تا با دست باز برای آبادانی ایران و از جمله اصفهان و زاینده‌رود قدم برداریم.

در زمینه آب نیازمند اقدامات اساسی همچون تغییر الگوی کشت هستیم.

روحانی با اشاره به بازدید روز آینده خود از یک گلخانه در شاهین‌شهر گفت: این بازدید به این معناست که کشاورزی ما باید از شکل سنتی به شکل مدرن تبدیل شود زیرا کشاورزی برای دولت یک اصل است و امنیتی غذایی کشور در گرو کشاورزی است.

وی با بیان اینکه محصولات ایران کم نظیر است، گفت: رشد جمعیت، ضرورت فاصله گرفتن از روش‌های سنتی کشاورزی را برای تامین آب شرب، صنعت وکشاورزی یادآور می‌شود.

وی تصریح کرد: گردشگران را باید از سراسر جهان جذب کرده و صنعت گردشگری را توسعه دهیم.

روحانی، با بیان اینکه اصفهان در بخش گردشگری و فناوری های نو باید پیشرفت کند، اظهار کرد: اصفهان دیگر جای توسعه صنایع فولادی نیست بلکه باید به کریدور علم و فناوری کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به بزرگان و استعدادهای اصفهان گفت: با توجه به وجود نخبگان و بزرگان در اصفهان، مشکلات تهران و سراسر کشور را باید در این استان حل و فصل کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه باید به صحنه بیاییم، افزود: دولت یک تسهیل کننده بیشتر نیست و باید زمینه را آماده کند که کارگزاران دولت در یک استان باید این زمینه را فراهم نمایند.

وی تصریح کرد: اینکه مشکل اصفهان چطور حل می‌شود را فرهیختگان اصفهانی بهتر از ما می‌دانند چرا که خداوند همه امکانات از استعداد، فرهنگ، سابقه و لهجه زیبا را در این استان فراهم کرده است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بار مشکلات استان بدون تعارف و شعار در قدم اول بر دوش فرهیختگان استان است بنابراین فرهیختگان باید مشکلات را حل کنند و دولت در حد توان باید کمک کند.

روحانی، با تاکید بر اینکه حتما از مشکلات عبور می کنیم، اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم همه روضه زاینده رود را خواندید، البته رودخانه زاینده رود بسیار مهم و مورد توجه استان و همه کشور است. این رودخانه تاریخی و تمدنی ما است، از روزهای اولیه این دولت شورای عالی آب را تشکیل دادیم و یکی از مباحثی که در این شورا مطرح شد مشکلات آب بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه مشکل آب در سراسر کشور مطرح است، گفت: طرح های ما در چارچوبی به تصویب رسید که مشکل اصفهان را حل و فصل کنیم.

روحانی افزود: با جاری شدن آب در رودخانه امروز یک قدم پا پیش گذاشتیم و این نشان می‌دهد که ما شعار ندادیم.

وی تصریح کرد: کم یا زیاد به دلیل شرایط مختلف آب وارد اصفهان شد، ان شاء الله آب قطع نمی‌شود، مسئولان استان و کشوری نیز این موضوع را به عنوان وظیفه مهم دنبال می کنند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: حفاری تونل سوم کوهرنگ به اتمام رسید، بنابراین با پمپاژ موقت آب در رودخانه جاری شده پس قدم اول را برداشته ایم تا آب به رودخانه رسیده است.

دولت یازدهم شعار نمی‌دهد و عمل می کند اما باید دست به دست دهیم تا مشکلات حل شود

وی با اشاره به اینکه همه کشور با مشکل آب مواجه هستند، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با دست بازتری برای آبادانی ایران و از جمله اصفهان عزیز و زاینده رود قدم برداریم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در زمینه آب باید اقدامات اساسی برداریم و کشت ما نیز باید تغییر کند، ادامه داد: فردا از کشت گلخانه ای در شاهین شهر بازدید می کنم و این بازدید به دلیل اهمیت تغییر کشت کشاورزی است.

روحانی اضافه کرد: بخشی از کشاورزی ما باید تغییر یابد چاره ای نداریم، چرا که ما به صورت سنتی نمی توانیم آب مورد نیاز را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در کشور اصل، امنیت غذایی و عظمت کشور است، گفت: محصولات ایران جز محصولات کم نظیر در دنیا است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه باید کشاورزی را توسعه دهیم چون جمعیت در حال افزایش است، افزود: البته باید از روش های سنتی فاصله بگیریم و از آبیاری های مدرن استفاده کنیم همچنین باید آب مورد نیاز صنعت را از طرق دیگر تامین کنیم تا بتوانیم مشکل آب، کشاورزی، آب آشامیدنی و حتی مشکل زیست محیطی را حل فصل کنیم.

روحانی تصریح کرد: در استان اصفهان زمینه‌های فراوان در بخش صنعت و کشاورزی، علم، دانش، فناوری و سایر امور وجود دارد اما در آینده بخش بزرگی از اقتصاد اصفهان باید بر روی دوش گردشگری قرار گیرد چرا که اصفهان گوهر های فراوانی برای گردشگری دارد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما باید بخش گردشگری و توسعه این صنعت را در استان توسعه دهیم همچنین فناوری های نو همراه با علم و دانش در استان توسعه یابد.

تبدیل اصفهان به یک کریدورعلم و فناوری در کشور

وی گفت: اصفهان یکی از کریدرهای علم و فناوری ما خواهد بود و این باید یکی از مطالبات شما باشد.

روحانی بیان داشت: در کنار گردشگری باید فناوری های نو در استان توسعه یابد. البته در کل کشور و از جمله در استان اصفهان.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به جمع حاضرگفت: دولت در برابر اندیشمندان، فرهیختگان و ایثارگران سر تواضع فرود می آورد همچنین باید قدم های بیشتری به خصوص برای برای اشتغال نسل جوان بردارد.

رئیس جمهوری، با اشاره اینکه دانشگاه های ما، افراد را در مدارج بالای تحصیلی قرار می دهند اما نمی توانند شغلی برای آنها ایجاد کنند، تاکید کرد: دولت باید مساله اشتغال را برطرف کند.

وی در ادامه در خصوص مسکن ایثارگران نیز، گفت: در قانون مقرر شده بود زمینی به ایثارگران داده شود که متاسفانه بسیاری از استان ها از جمله اصفهان از این قانون عقب هستند.

روحانی ادامه داد: از ابتدای اجرای این قانون تنها ۱۹ هزار نفر مشمول آن قرار گرفتند که دولت تصمیم دارد در سال جاری و سال آینده به اندازه تمام دولت ها این کار را برای استان اصفهان انجام دهد.

وی تاکید کرد: البته هر کاری که دولت انجام می دهد به عنوان حداقل تشکر از این قشر است.

رئیس جمهوری خطاب به ایثارگران گفت: شما عزیزان و سلامتتان را با خدا معامله کردید آن رضوان حق است و آنچه ما در برابر این خانواده می کنیم، تشکر است و امیدواریم شاهد ایرانی با عزت و سربلند باشیم.

خاطرات روحانی از استان اصفهان و انقلاب اسلامی

رئیس جمهور در ادامه گفت: امام با قیام و نهضتش تحقیر مستبدان را زدود، به ملت ایران نشان داد که می‌توانند در برابر دخالت‌های بیگانگان و همچنین استبداد مستبدینی که در واقع سرنوشت کشور توسط همین بیگانگان به آنها سپرده شده بود امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: مردم ایران در روزگار قبل از انقلاب در برابر تحقیر نه تنها حضور خارجیان در کشور بلکه به دلیل تصمیم گیری آنها برای سرنوشت ایران و همچنین زیر پا گذاشتن فرهنگ اسلامی - ایرانی مردم بزرگ کشورمان و نبود آزادی و حکم رانی حاکمان مستند در تحقیر بزرگ به سر می‌بردند.

وی ادامه داد: اما اینکه آیا نجات از این تحقیرها و ساختن شرایطی جدید در کشور که مردم ما خود تصمیم ساز، تصمیم گیر و همچنین برای پاسداشت هویت اسلامی و ایرانی خود توان حراست و حفاظت از فرهنگ خود در برابر بیگانگان داشته باشند جای بحثو تردید بود.

روحانی تصریح کرد: امام با قیام و نهضتش این تحقیر را زدود، به ملت ایران نشان داد که می‌توانند در برابر دخالت‌های بیگانگان و همچنین استبداد مستبدینی که در واقع سرنوشت کشور توسط همین بیگانگان به آنها سپرده شده بود امکان پذیر است.

وی افزود: یک ملت اگر متحد شد و دست به دست هم داد و آماده ایثار و فداکاری شد هر کاری که بخواهد و هر آرمان و هدف بلندی را که پی جوید به آن دست می یاید.

رئیس جمهور بیان کرد: در آغاز نهضت اسلامی یعنی از پاییز ۱۳۴۱ شاید در نظر عده ای این کار شدنی به نظر نمی آمد. امام بود و شاگردان و یاران اندکش و بخشی از مردمی که در سایه آگاهی دینی و فرهنگی خود را آماده فداکاری کرده بودند. اما در برابر، قدرت های بزرگ، مستند در سطح جهان در این کشور چنگال انداخته بودند، نجات کشور از چنگال گرگ صفتان سخت بود. شاید آغاز حرکت جدید از بهمن همان سال ۴۱ شروع شد گرچه نهضت زودتر آغاز شد. از همان زمانی که آنها به دنبال یک رفراندوم قلابی در کشور در ششم بهمن ۴۱ بودند.

روحانی با بیان اینکه کار بسیار بزرگی در این کشور شروع شد و فروردین ۴۲ روشن شد که این کار بدون فداکاری و ایثار به ثمر نمی رسد بیان کرد: دوم فروردین سال ۱۳۴۲ اولین ایثارها، فداکاری‌ها و شهادت‌ها رقم خورد. طلاب، دانشجویان، علما، اندیشمندان دینی و کشتاری که در غروب دوم فروردین سال ۴۲ در مدرسه فیضیه متأسفانه توسط عمال رژیم استبادی گذشته رخ داد و آجرهای مدرسه را رنگین کرد، طلاب را از طبقه بالا به حیات پرتاب کردند و صبح سوم فروردین سال ۴۲ هر معممی را در خیابان می دیدند مورد هجمه قرار می دادند.

پوی خاطرنشان کرد: روشن شد که این راه نیاز به ایثار و فداکاری و خون دارد، ایثارگران، جوانان و زنان، مردان و روستائیان، کلان شهرها و همه جا به صحنه آمدند. قیام ۱۵ خرداد امام به زندان رفت، ماهها در زندان بود و بالاخره روشن شد که مسیر، مسیری است که با سنگلاخ های زیادی روبرو است و نیاز به همبستگی، ایثار و فداکاری بود.

رئیس جمهوری گفت: مردم اصفهان آزمایش بزرگ الهی را در نهضت اسلامی را با بهترین نمره و ایثار و فداکاری مردمش به پیروزی رساندند.

وی افزود: در ایام دهه فجر اصفهان جزو استان هایی بود که در ردیف اول حضور و نشاط در ردیف اول این نهضت قرار داشت.

وی با اشاره به تصمیم امام خمینی(ره) برای بازگشت به ایران در تاریخ پنجم بهمن ماه، گفت: امام خمینی(ره) در ششم بهمن قرار بود به سمت ایران حرکت کنند اما خبر رسیدکه تمام فرودگاه ها بسته شده است.

دکتر روحانی ادامه داد: من از فرانسه با آیت الله طاهری تماس داشتم که ایشان خبر دادند که هوانیروز اعلام کرده که فرودگاه را باز نگه داشته تا پرواز امام خمینی(ره) به زمین بنشسند.

وی گفت: در آن ایام بسیار حضور پرنشاط و فعالی را بین مردم اصفهان مشاهده می کردیم همچنین بعد از پیروزی انقلاب هم در تمام ایام و دوره ها اصفهانی ها حضور داشتند.

وی گفت: از شروع جمهوری اسلامی و حرکت اسلامی، اصفهان به عنوان یکی از استان های پیشتاز برای حراست از انقلاب بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی به عنوان امتحان ملت ایران، همه دشمنان ایران دست در دست هم دادند تا انقلاب را بشکنند، گفت: آن زمان تنها عراق نبود که با ملت می جنگید بلکه دنیایی در برابر ایران تصمیم داشتند انقلاب را در هم بشکانند.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در جنگ عراق علیه ایران کشورهای منطقه با پول، دلار و نیروی انسانی به عراق کمک کردند و جنگ که به پایان رسید مشخص شد که تعدادی از اسرای عراقی اتباع حدود ۱۳ کشور هستند.

وی با بیان اینکه دنیایی به جنگ یک ملت آمده بود گفت: ما پیروز شدیم چون همه به صحنه آمدند. ظاهر این بود که استان‌های مرزی که دشمن پشت شهرهایش آمده بود و یا وارد شده بود آمده اند به صحنه و فداکاری کرده اند. اما استانی در وسط ایران مثل اصفهان نیز به میدان آمده بود.

رئیس جمهور گفت: چه انگیزه ای باعثشد اصفهانی که در محاصره نیست و با میدان جنگ صدها کیلومتر فاصله دارد در این فداکاری شرکت کند؟ انگیزه ایران فداکاری برای انقلاب، نظام، وطن اسلامی مردم سراسر کشور را به صحنه آورد و در میان همه مردمی که به صحنه جنگ آمده بودند اصفهان پیشتاز بود. درصد شهید نسبت به تعداد جمعیت در استان های کشور اصفهان را در رتبه اول قرار می‌دهد. این نشان این است که این استان، استان شرف، ایثار، شهادت است. همه جای اصفهان و شهرستان‌های آن در این امر حضور داشته اند. لشکر امام حسین(ع)، لشکر نجف و سایر نیروهای مسلح نه تنها از لحاظ ایثار بلکه از لحاظ کیفیت هم در رده های اول قرار داشتند.

روحانی تصریح کرد: شاید تعبیر درستی نباشد اما می‌توان گفت استاد امام در سیاست شاید مرحوم مدرس بود، امام به این شهید عشق می ورزید. شما مدرس و شهید بهشتی را اگر در نظر بگیرید می‌بینید که چه خدمات ارزنده‌ای به استقلال و آزادی کشور ارائه کرده‌اند و پس استان اصفهان به گردن همه ما حق دارد.

وی ادامه داد: اصفهان استانی است با این عظمت، اندیشمندان و آثار تمدنی، شما مثل میدان امام را کجا سراغ دارید؟ حکومت با بازار به چه زیبایی ترکیب شده است؟ علم و سیاست و عبادت در این میدان در کنار هم قرار گرفته اند. بزرگانی چون شیخ بهایی، علامه مجلسی، حاج آقا رحیم ارباب و… افتخار کل دنیا و تمدن اسلامی هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته اصفهان امروز با مشکلاتی هم روبرو است. با اینکه اصفهان مرکز علم، فرهنگ و دانشگاهی است اما در عین حال مشکلاتی دارد. اینجا ما باید از شما سوال کنیم که اصفهان با این همه عالم و استعداد چرا با مشکلات روبرو است.

رئیس جمهور با نقل خاطره‌ای از زمان سفر امام از نوفل لوشاتو و بسته شدن تمام فرودگاه ها به روی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در آن زمان آیت الله طاهری گفت ‌که هوانیروز اصفهان اعلام کرده ‌که فرودگاه اصفهان را باز نگه می‌دارد تا هواپیمای امام به زمین بنشیند.

وی ‌با اشاره به اینکه همه دشمنان اسلام و ایران با هم متحد شده بودند تا انقلاب را بشکنند و استقلال ما را زیرپا بگذارند، تصریح کرد: دشمنان سعی کردند ملت ما را بعد از نجات از تحقیرها به تحقیر بکشانند هر چند عراق تنها نبود، ‌بلکه دنیایی با ایران می‌جنگیدند تا ایران را به شکست بکشانند.

روحانی تصریح کرد: یکی از موارد محل مناقشه در جنگ بمباران اصفهان بود که من خود حضور داشتم و فکر می‌کردیم چگونه هواپیمای عراقی آمده و بمباران کرده ‌و نخستین بار دشمن از موشک هوا به زمین در اصفهان استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز