خبرگزاری کار ایران

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان؛

آنانکه اعتراض دارند یا قانون را نمی‌‌شناسند یا خود را بالاتر از قانون می‌پندارند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۴۸۸

موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران، نه یک سر و گردن، بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلندتر و راست قامت‌ تر است.

محمد قطبی گفت: همیشه لازم نیست برای مدیریت دنیای مدرن از سنت عبور کرد؛ بلکه‌گاه می‌­توان با بهره ­گیری از سنت، مدرن را مدیریت کرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان تاکید کرد: نسل نوخاسته در فضای وایبر، اندروید، ماهواره، گجت و اپلیکیشن زندگی می‌­ کند و بسیاری از سنت­‌ها و آیین­‌های نسل پیش از خود را ندیده و با آن غریبه است. تا جایی که‌گاه گذشته را در تعارض با خواسته­‌ها و تمایلات امروز خود می‌­پندارد. این، نه از خیره ­سریِ این نسل بلکه از ضعف مدیریت ما نسل پیشین است که زیبایی­‌های سنت را در صندوقچه ­های چوبی مخفی کرده و هرگز اجازه ندادیم فرزندانمان با آن آشنا شوند.

وی ادامه داد: موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران که، نه یک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلند‌تر و راست قامت­‌تر است با همین رفتارهای بچه­ گانه ما به حاشیه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بی‌­وقفه آهنگ و موسیقی غرب و غربی واقع شده­‌اند نه پناه­گاه سنتیِ موسیقاییِ مناسبی دارند و نه طاقت پرهیز از موسیقی بیگانه.

قطبی خاطر نشان کرد: امروز تنها راه مدیریت ذائقه موسیقاییِ نسل نوخاسته، بهره ­گیری از موسیقی بومی و محلی است، ‌‌ همان که سال­های سال با آواز پیش­کسوتان این مرز و بوم تا بلندای تاریخ ایران­ زمین قدکشیده. از لالایی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسایی تا آواز تاج، از ربنای شجریان تا ایران ایران رویگری، از ناقاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزیه، همه و همه نشان از پشتوانه ­ی قوی و ساختاری استوار دارد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان بیان کرد: نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله ­های موسیقی سنتی معاصر به حساب می‌­آید که با آن و نواهای مشابه آن می‌­توان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشد در مقابل آنچه از ناکجا آباد بر ما پرتاب می‌­شود.

وی با بیان اینکه آنان که با اجرای موسیقی همایون شجریان موافق نیستند، یا سنت را نمی‌­شناسند یا موج موسیقی مدرن را، و یا از قدرت موسیقی سنتی در برابر موسیقی بیگانه بی­‌خبرند، افزود: کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپِ ذاکر و ذاکر‌ها صف می‌­ کشیدند و از اینکه ذائقه ­ی بچه مذهبی­‌های عاشق امام حسین علیه ­السلام آلوده به موسیقی پاپ شود، مانع می‌­شدند. کاش اجازه نمی‌­دادند ریتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه ­پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.

قطبی در ادامه تصریح کرد: اجرای همایون شجریان که با حمایت صریح شخص آقای استاندار صورت گرفت، نشانی بود از اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی، اجرایی بود که با بندبند قوانین کشور مطابقت داشت و حریم­‌ها و حرمت­‌ها را رعایت کرده بود.

قطبی با اشاره به اینکه آنان که اعتراض دارند یا قانون را نمی‌­ شناسند یا خود را بالا‌تر از قانون می‌­پندارند، گفت: ما معتقدیم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد نمی‌­بایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم اولی روی نیمکت بایستد تا قدّش بلند شود.

وی یادآور شد: هرکس، با هر نام و نشانی، با هر قدّ و قواره ­ای، با هر میزان سوادی، با هر شکل و شمائلی، با هر دغدغه و لق‌لق‌ه­ای، با هر حامی و پشتیبانی، با هر رنگ و زبانی، حرفی برای گفتن دارد یا احساس می‌­کند قانونی زیر پا رفته یا ادعای فهم بیشتری دارد یا نیاز به دیده شدن دارد یا عربده­‌ای در گلویش گیر کرده یا اندیشه ­ای در فکرش پنهان شده یا منطقی بر زبانش جاری است، بیاید تا با هم گفت‌و‌گو کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز