خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان:

اصفهان رویشگاه ۲۰۰ هزار هکتار گون گزی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۸۵۴

با توجه به وجود هزاران هکتار از گونه‌های مرتعی خصوصا گون در اصفهان، سالانه علاوه بر حفظ نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ تعادل اکولوژیک، باعثایجاد اشتغال روستاییان و عشایر منطقه می‌شود.

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان؛ در جلسه(عصر امروز) که برای بررسی نتایج تحقیقات روند تولید گزانگبین با حضور مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری و اعضای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، گفت: با توجه به وجود هزاران هکتار از گونه‌های مرتعی خصوصا گون در اصفهان، سالانه علاوه بر حفظ نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ تعادل اکولوژیک، باعثایجاد اشتغال روستاییان و عشایر منطقه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، آبتین میرطالبی؛ با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار هکتار رویشگاه گون گزی در اصفهان افزود: حشره پسیل گز که بر روی سرشاخه‌های گیاه گون گزی فعالیت نموده و از شیره آن تغذیه می‌کند، ضمن فعالیت روی این گیاه توسط پوره‌های سنین مختلف، ترشحاتی تولید می‌کند که اصطلاحا به آن گز گفته می‌شود.

وی، بهره برداری غیراصولی، تغییر اقلیم، چرای بی‌رویه دام، آتش سوزی و بوته کنی در مراتع گز خیز را از جمله مهم‌ترین عوامل نابودی حشره مولد این محصول فرعی در مراتع عنوان کرد و ادامه داد: زمان برداشت ماده گزانگبین بستگی به سیکل زندگی حشره دارد و بالا‌ترین میزان تولید گزانگبین و زمان شروع بهره برداری، از اواسط شهریور تا نهم مهرماه است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی، روش‌های احیا برای شهرستان‌ها، تهیه نشریه ترویجی، بررسی واگذاری مدیریت عرصه گزانگبین به مردم محلی و پایش تأثیر اقدامات بر فعالیت حشره را برای حفظ این گونه از حشره، و محصول فرعی با ارزش مراتع استان پیشنهاد کرد.

احمدرضا سیف اللهی اظهار داشت: گونه گون گزی معروف به گز خوانسار در غرب استان به صورت غالب رشد می‌کند که گزانگبین، ماده با ارزشی است که با داشتن مقدار ۲/۴۱ درصد قند احیا کننده فروکتوز علاوه بر مصارف شیرینی پزی، دارای خاصیت دارویی ویژه‌ای است که در علم پزشکی از آن به عنوان یک منبع طبیعی و غنی تولید فروکتوز به منظور مبتلایان به بیماری دیابت(بیماری قند) استفاده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز