خبرگزاری کار ایران

چالش‌های زیست محیطی در شهر اصفهان بیداد می‌کند

شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر حق شهروندان اصفهانی در خصوص داشتن محیطی سالم برای زندگی تضییع شده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌ن‍‍ژاد با حضور در صد و پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر چالش‌های زیست محیطی در شهر اصفهان بیداد می‌کند،‌ اظهار کرد: در این راستا می‌توان به آلودگی آب،‌خاک و هوا اشاره کرد که به دنبال خود بیماری‌هایی را نیز در این شهر به همراه آورده‌اند.

وی ساماندهی پسماندهای بیمارستانی را نیز از دیگر معضلات زیست محیطی شهر اصفهان دانست و افزود: در حال حاضر شهرداری اصفهان یک تنه ساماندهی وضعیت این زباله را در دستور کار قرار داده است که ضروری است که این امر هر چه زودتر ساماندهی شود.

شهردار اصفهان  با تاکید بر اینکه در حال حاضر حق شهروندان اصفهانی در خصوص داشتن محیطی سالم برای زندگی تضییع شده است،‌گفت: ما نمایندگان مردمی هستیم که بر این باورند مدیرانی در رأس قرار دارند که شرایط را به بهترین وضع اداره می‌کنند و این در حالی است که من به نوبه خود شرمنده مردم هستم چرا که در حوزه زیست محیطی فعالیت‌های شایسته‌ای را انجام نداده‌ام.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع کاهش آلاینده‌های هوا در اصفهان اضافه کرد:‌ بخش زیادی از عملیات اجرایی این برنامه بر عهده سازمان محیط زیست است که تاکنون اقدامات زیادی نیز صورت پذیرفته است.

جمالی‌نژاد نظارت بر تولید و توزیع سوخت یورو چهار و پنج ،‌تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها توسط وزارت نفت،‌افزایش تعداد ایستگاه‌‌های سنجش آلودگی هوا و نظارت بر تجهیز صنایع بزرگ و کوچک در حریم به سیستم پایش آلودگی هوا را از جمله اقدامات سازنده محیط زیست در شهر اصفهان عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های مشاغل مزاحم و آلاینده در شهر اصفهان افزود: برای نمونه در منطقه سه شهرداری اصفهان حدود یک ‌هزار و 700 کارگاه طلاسازی است که 70 درصد از طلای کشور را تامین می‌کند و این در حالی است که مردم اصفهان تنها از آلایندگی این کارگاه‌ها رنج می‌برند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه انتقال مشاغل آلاینده و مزاحم از شهر اصفهان ضمانت اجرایی ندارد،‌ ابراز کرد: این طرح دارای پشتوانه و زیرساخت‌های لازم نیست و باید برنامه‌ریزی جدی در این زمینه تدوین شود.

وی حرکت به سمت تبدیل صنایع آلاینده به صنایع پاک در شهر اصفهان را امری ضروری دانست و ادامه داد:‌ از این رو استفاده از آب تصفیه‌خانه شمال اصفهان و حبیب آباد برای شهر اصفهان امری اجتناب ناپذیر است.

جمالی‌ن‍ژاد اضافه کرد: حیات 700 هکتار پارک جنگلی شرق و برخی از فضاهای سبز شهر اصفهان به آب تضفیه خانه شمال و آبشار اصفهان بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهر اصفهان پنج هزار متر مربع فضای سبز وجود دارد‌،‌اضافه کرد:‌ از این رو باید برای تامین آب مرود نیاز برای حفظ این فضای موجود و افزایش سالانه یک متر مربع به صورت میانگین بین 400 تا 800 متر مکعب آب بر ثانیه آب از تصفیه‌خانه آبشار و بیش از 2 هزار متر مکعب آب از تصفیه‌ خانه شمال اصفهان برداشت شود.

شهردار اصفهان با اشاره به برخی از اقدامات شهرداری اصفهان برای کاهش مصرف آب در شهر اصفهان گفت:‌استفاده از سیستم آبیاری نوین،‌کاشت گونه‌های مقاوم در فضای سبز از جمله اقدامات  صورت گرفته است.

وی افزود:‌ شهرداری اصفهان آمادگی خودر ا برای همکاری با اداره کل محیط زیست در خصوص آموزش شهروندان برای افزایش سطح آگاهی نسبت به دانستنی‌های محیط زیستی اعلام می‌کند.

کد خبر : ۳۳۳۲۲۵