خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان

طرح جامع کاهش آلودگی هوا 114 روز سالم به اصفهان هدیه کرده است

استاندار اصفهان گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا اگر به طور کامل انجام شود و در بهترین حالت اجرایی قرار گیرد، هوای اصفهان را سالم می‌کند، اما پاک نمی‌کند. این در حالی است که ما در اصفهان نیازمند هوای پاک هستیم. نمی‌گویم این طرح ایده‌آل‌ترین طرح جامع است اما همین که توانسته 114 روز هوای سالم هدیه کند، نشان می‌دهد که طرح مناسبی است

به گزارش ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه مشترک بررسی طرح جامع کاهش آلودگی هوا با مدیران شهری اصفهان، اظهار کرد: امروز زمان نقد و درد و دل کردن در مورد آلودگی هوا نیست زیرا تمام حرف‌ها در مورد آلودگی هوا مدت‌ها قبل زده شده و امروز وقت اجرا است و باید کمک کنیم و چگونگی اجرایی شدن طرح را بررسی کنیم نه اینکه امروز تازه مطرح کنیم که این طرح دردی دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: شکی در این نیست که مسائل زیست محیطی مطالبه اول و حیاتی مردم اصفهان است و من با گوشت و پوست خود مسائل زیست محیطی اصفهان را لمس کرده‌ام و به همین دلیل است که با جمعی از اساتید دانشگاه طرح‌های کاهش آلودگی هوا که در شهرداری و مدیریت بحران استان بود را تلفیق کردیم و از دل آن طرح جامع کاهش آلودگی هوا را بیرون کشیدیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: درد و دل کردن در مورد این طرح هیچ دردی را از آلودگی هوای اصفهان درمان نمی‌کند. همه می‌دانند که متأسفانه رسانه‌های اصفهان و صدا و سیما فقط زمانی که آلودگی هوای اصفهان شدت می‌گیرد تابلوی چه کنم چه کنم دست می‌گیرند، این در حالی است که این طرح محاسنی هم داشته است برای مثال در 9 ماهه سال 92 اصفهان فقط 72 روز هوای سالم را تجربه کرده است، اما در سال 94 در 9 ماهه 186 روز هوای سالم را تجربه کرده است یعنی 114روز در این دو سال به هوای سالم اصفهان اضافه شده است.

زرگرپور تأکید کرد: باید از افرادی که به این طرح انتقاد می‌کنند، پرسید چطور طرحی که مورد استقبال رییس سازمان محیط زیست قرار گرفته و از آن به عنوان طرح کاهش آلودگی هوا یاد می‌کنند، درست نبوده و یا مشکل دارد؟

وی ادامه داد: طرح جامع کاهش آلودگی هوا اگر به طور کامل انجام شود و در بهترین حالت اجرایی قرار گیرد، هوای اصفهان را سالم می‌کند، اما پاک نمی‌کند. این در حالی است که ما در اصفهان نیازمند هوای پاک هستیم. نمی‌گویم این طرح ایده‌آل‌ترین طرح جامع است اما همین که توانسته 114 روز هوای سالم هدیه کند، نشان می‌دهد که طرح مناسبی است. سؤال من اینجاست آیا افرادی که امروز در مورد آلودگی هوا اظهار نظر می‌کنند، جرأت می‌کردند قبل از سال 92 هم بگویند هوا آلوده است؟

استاندار اصفهان گفت: نزدیک به یک ماه است که از طرف تهران برای برداشتن پلمب‌ بخش‌های مازوت سوز نیروگاه اصفهان تحت فشار هستیم و حتی رییس سازمان محیط زیست نیز برای این منظور اختیار داده است. اما من به دلیل وفاداری به طرح جامع کاهش آلودگی هوا همه این فشارها را به جان خریده‌ام و اجازه نداده‌ام که یک ذره مازوت سوزانده شود و طی دستوری به مدیر گاز استان اصفهان اعلام کردم که حتی گاز صنایع کاهش پیدا کرده تا نیروگاه بدون سوزاندن مازوت به کارش ادامه دهد.

زرگرپور افزود: مگر مسؤولان قبلی استان از کلمه آلودگی هوا به عنوان سیاه نمایی یاد نمی‌کردند؟ به عنوان استاندار اصفهان در روز اول آلودگی هوای استان را مطرح کردم اما مدیران شهری و شهردار اصفهان وظایف خود را در قبال طرح کاهش آلودگی هوا انجام نداده‌اند. مگر 75 درصد آلودگی هوای اصفهان مربوط به خودروها نیست؟ مگر در مدیریت خودروها شهرداری اصفهان دخیل نیست؟ پس مدیران شهری نیز باید وظایف خود را به نسبت به این طرح به درستی انجام دهند.

کد خبر : ۳۳۵۴۲۱