خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع‌دستی کشور

اصفهان، بزرگ‌ترین اسطوره شهر جهان است

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: اصفهان یکی از پدیده‌های پیچیده و چند لایه است و نمی‌توان تنها با یک رویکرد به بررسی آن پرداخت.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، بهمن نامور مطلق در برنامه «اصفهان، تصویر، واژه، اندیشه» که صبح امروز (شنبه) در مسجد شیخ لطف الله برگزار شد، اظهار کرد: برای به تصویر کشیدن پدیده‌ها چند رویکرد بیانی وجود دارد که دو گونه آن بسیار مرسوم و عبارتند از بیان استنادی و بیان شاعرانه و خیالی. البته هر دو رویکرد برای بیان پدیده‌ها ضرورت دارند اما در تاریخ این دو رویکرد اغلب در مقابل هم قرارگرفته‌اند و هرکدام از آن‌ها شیوه نگاه خود را دارند.

وی افزود: منظور از بیان استنادی نوعی جهان‌نگری تاریخ‌نگاران، جغرافیدانان و حتی فلاسفه است که نگاه به پدیده‌ها را با استنادات به رخداد‌ها و واقعیات در نظر می‌گیرند. بیان شاعرانه آن رویکردی است که شاعران و هنرمندان به پدیده‌ها دارند و برای بیان رخداد‌ها به شهودات قلبی و دل رجوع می‌دهند.

معاون صنایع‌دستی کشور اظهار کرد: امروزه مرز بین تقابل این دو جهان نگری کم‌رنگ شده و اگرچه روزی رو به روی هم ایستاده بودند اما هرگز نتوانستند همدیگر را حذف کنند. امروزه این دو دیدگاه به هم نزدیک شده‌اند و آن‌گونه که در آثار پست‌مدرن از جمله آثار کالوینی و اکو می‌بینیم؛ داستان و تاریخ مرز قاطعی ندارند، پدیده‌های پیچیده باعث شدند این ساحت‌ها به یکدیگر نزدیک شوند و ما را از دیدگاه‌های تک ساحتی دور کرده‌اند.

نامور مطلق اضافه کرد: شهری همچون اصفهان همانند انسانی که کالبد و روح دارد نیازمند رویکردی استنادی برای بیان کالبد آن است و البته نیازمند دیدگاهی هنری نیز برای آشکار کردن روح آن است. بدون هر کدام از این موارد نگاه به اصفهان ناقص و ناکامل خواهد بود.

وی با اشاره به کتاب‌هایی که در این مراسم رونمایی شدند، گفت: هر یک از این سه کتابی که امروز در اینجا معرفی شد به شکل متفاوتی به اصفهان پرداخته است. کتاب «نام واژه‌های اصفهان» دیدگاهی واژه‌شناختی به آن دارد. نام‌ها هویت چیز‌ها هستند و این کتاب تلاشی برای حفظ هویت اصفهان به‌واسطه کشف و تحلیل اسامی آن است. کتاب «شهرهای اسلامی ایرانی» حفظ کالبد اصفهان در قالب جغرافیا و تاریخ است و کتاب «اصفهان؛ قاب فیروزه‌ای» دیدگاهی هنری برای حفظ روح اصفهان دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به قدمت تاریخی و پیچیدگی فضای تاریخی فرهنگی اصفهان نه‌تن‌ها پاریس و لندن به‌عنوان شهرهای نسبتاً جدید بلکه حتی آتن و قاهره نیز از نظر ویژگی چندلایگی و پیچیدگی فرهنگی تاریخی توانایی رقابت با اصفهان را ندارند. ازاین‌رو دلایلی در این زمینه‌داریم که اصفهان را می‌توان بزرگ‌ترین اسطوره شهر جهان نامید.

معاون صنایع دستی کشور گفت: امروز نیاز داریم در معرفی اصفهان نگاه تازه‌ای با توجه به شرایط امروزی داشته باشیم و آرزومندیم که در این زمینه متکی بر تألیفات داخلی و کمتر نیازمند ایران‌شناسی‌های خارجی باشیم.

وی با معرفی طرحی به عنوان گردشگری ژرفنایی ادامه داد: این طرح به این معناست که توریسم به جای گذر سریع از مکان‌ها، مدت‌زمان نسبتاً طولانی را در یک مکان تاریخی بگذراند تا بتواند ارتباطی عمیق و درونی از مکان‌ها حاصل کند. این طرح نیازمند توجه اساتید و دانشجویان است تا به این وسیله بتوانیم نوع گردشگری جدیدی را به دنیا معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نیازمند دیدگاه‌های تاریخی، هرمنوتیکی و لغت‌شناسانه هستیم تا بتوانیم ژرفنا و وجوه گوناگون پدیده‌های شهری را با عمق بیشتری دریابیم.

کد خبر : ۳۶۴۱۰۳