خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آبخوان‌های اصفهان تخلیه و زاینده‌رود لاغرتر شده است/ عمق چاه‌ها به ۲۵۰ متر رسید

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۶۳۸

یک نماینده مجلس با بیان اینکه اصفهان و حوزه لاغراندام زاینده‌رود مبتلابه مشکلات است، گفت: در حال حاضر آبخوان‌های استان در حال تخلیه شدن هستند و برداشت از آنها برای مصرف شرب، کشاورزی و صنعت ادامه دارد.

محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره کم‌آبی و پدیده فرونشست در اصفهان اظهار داشت: موضوع کم‌آبی در اصفهان بسیار آشکار و ندای استغاثه مردم استان بلند است. دولت از زمان سر کار آمدن اعلام کرده برنامه‌هایی برای تامین آب پایدار و جریان دائمی زاینده‌رود در حال پیگیری دارد اما تاکنون اقدام عملی اتفاق نیفتاده و تصمیمات اجرایی ندیدیم، برنامه‌ها در حد طرح‌ها و گفتمان‌های نظری بوده، بنابراین همچنان اصفهان و حوزه لاغراندام زاینده‌رود مبتلابه مشکلات است.

وی افزود: در حال حاضر  آبخوان‌های استان در حال تخلیه شدن هستند و برداشت از آنها برای مصرف شرب، کشاورزی و صنعت ادامه دارد، البته اقداماتی هم مبنی بر نصب کنتور هوشمند و قرار دادن سقف برداشت انجام شده اما آبخوان‌ها طی سال‌ها آسیب‌های فراوان دیده‌اند و امروز چاه‌ها به عمق 250 متر رسیده‌اند و از طرفی هم آبخوان تغذیه نمی‌شود زیرا هم برداشت و هم انتقال آب از حوضه آبریز و هم اینکه توسعه کشاورزی در بالادست را داریم. 

این عضو هیات نمایندگان استان اصفهان در مجلس گفت: اکنون 400 تا 500 میلیون متر مکعب آب را در بالادست در اثر توسعه بالای 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منتقل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند آب وارد دشت اصفهان شود و از طرفی مجددا طرح‌های انتقال مثل بن-بروجن و برداشت آب برای 31 طرح کشاورزی در حال رقم خوردن است که بنا دارند آب زاینده‌رود را انتقال دهند، تمام این اقدامات به منابع آب استان ضربه می‌زند و خشکسالی و فرونشست را تشدید می‌کند. 

وی با بیان اینکه داخل شهر اصفهان برداشت‌ها بیش از حد مجاز نیست، خاطرنشان کرد: مسئله این است که اگر حقابه اصفهان را از محل زاینده‌رود تحویل دهیم، می‌توانیم از برداشت‌ها پیشگیری کنیم اما وقتی حقابه را نمی‌دهیم کشاورز مجبور می‌شود از آبخوان برداشت کند، در حالی که اگر حق کشاورز از آب زاینده‌رود داده شود می‌توانیم بگوییم که کمتر از چاه برداشت داشته و برداشت‌های مجاز و غیرمجاز محدود شوند. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: عنوان برداشت بیش از حد مجاز از سوی اصفهانی‌ها بیشتر شوی تبلیغاتی است، مثلا برخی استان‌ها  100 هزار هکتار در سال کشت برنج دارند و آب را از حوضه آبریز دیگر استان‌ها استفاده می‌کنند و کسی انتقاد نمی‌کند.

وی یادآور شد: دولت باید الگوی کشت و آمایش کشاورزی را تدوین کند تا کشاورز بداند چه محصولی کشت کند، مابه‌التفاوت را هم به کشاورز پرداخت کنند، در هر حال فعلا  تمامی این اقدامات در حد گفتار باقی مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز