خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیشنهاد تشکیل کنوانسیون منطقه‌ای برای تغییر پایه ارزی معاملات نفتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۶۸۶

اگر قرار باشد پایه ارز معاملات نفتی را تغییر دهیم نیاز به ایجاد یک کنوانسیون منطقه‌ای یا بین‌المللی دارد تا یک ارز جدید برای معاملات تعریف شود، در غیر این صورت سال‌ها است که این بحث مطرح بوده و اجرایی نشده است.

رضا بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان تغییر پایه معاملات نفتی از دلار به ریال، روبل و یا یوان اظهار داشت: در کشورهای اوپک مطرح بود که معاملات نفتی را از دلار به ارز اوپک تغییر دهیم، در ایران هم مطرح بود با ارزهای دیگری مثل یورو کار کنیم، ولی این شرایط برای اجرا فراهم نشد، زیرا تا وقتی امپریالیسم دلاری و نفتی به هم گره خورده و امریکا کارشکنی می‌کند این امکان وجود ندارد. 

وی افزود: اگر قرار باشد پایه ارز معاملات نفتی را تغییر دهیم نیاز به ایجاد یک کنوانسیون منطقه‌ای یا بین‌المللی دارد تا یک ارز جدید برای معاملات تعریف شود، در غیر این صورت سال‌ها است که این بحث مطرح بوده و اجرایی نشده است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه  اگر کنوانسیون ایجاد شود بازگشت پول نیز تسهیل می‌شود، گفت: البته باید تناسبی بین رقم معاملات وجود داشته باشد مثلا اگر قرار باشد حجم پایینی از معاملات نفتی با یک ارز جدید انجام شود، این مبنا شکل نمی‌گیرد. بعبارت دیگر در احجام کوچک نمی‌توانیم به هدف مورد نظر برسیم. 

وی تاکید کرد: موضوع دیگر اینکه در شرایط تحریم بعید است این کار انجام شود، البته بعد از شرایط تحریم هم مشکل داریم، اما در هر حال برای رسیدن به راهکار اجرایی ایران و روسیه با تعدادی از کشورهای امریکای لاتین و تعدادی کشور خاورمیانه می‌توانند این کنوانسیون را ایجاد کنند و با ایجاد آن به یک ارز مرجع برسند، این کار می‌تواند قابلیت اجرا پیدا کند تا بعد بتدریج کشورهای دیگر هم به آن ملحق شوند. 

علی‌اصغر زرگر نیز در این خصوص به ایلنا گفت: این تغییر پایه پولی بستگی توافق طرفین دارد، البته موضوع مهم اینکه قیمت‌گذاری نفت بر اساس دلار تعیین می‌شود، نفت سبک و سنگین در پایانه‌های نفتی روتردام و مراکز بورسی با دلار معامله می‌شود. 

وی افزود: اکنون ایران برخی معاملات را بر اساس یورو انجام می‌دهد، روسیه نیز برای اینکه روی اروپا فشار وارد کند و ارزش روبل را در برابر دلار و سایر ارزهای بین‌المللی تقویت کند اعلام کرده پول نفت و گاز را بر اساس روبل دریافت می‌کند، چین هم بارها درمعاملات نفتی که با کشورها از جمله ایران داشته هزینه را به صورت یوان پرداخت کرده است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تاکید کرد: در هر حال بخش بزرگی از مشتری نفتی ما چین است که بابت تغییر پایه پول از دلار مشکلی ندارد روسیه نیز با توجه به موضوع تحریمی که مبتلا شده مشکلی نداریم چراکه امکان بازگرداندن پول هم تسهیل می‌شود. اما در عین حال باید گفت هنوز بازار طالب دلار است. ضمن اینکه تغییر این پول از دلار به ارز دیگر هزینه‌بردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز