خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو خبر داد؛

وعده احداث ۶ هزار مگاوات نیروگاه در یک سال تحقق یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۴۱۶

طی یک سال گذشته ۳۰ واحد تولیدی حدید به بهره برداری رسید که با ۴ واحد قابل افتتاح وعده ۶ هزار مگاوات عملی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه کشور ما در حال پیشرفت است و با سرعت مسیر توسعه را می‌پیماید، اظهار داشت: بدیهی است پایه و اساس رشد هر کشوری تامین انرژی پایدار و مطمئن است و ما برای تامین برق مصارف خانگی، کشاورزی و صنعت باید گامی محکم و مطمئن برداریم.

وی افزود: برنامه‌ در دستور مار وزارت نیرو حول دو محور توسعه صنعت در بخش های مختلف و مدیریت و بهینه سازی مصرف است.

وزیر نیرو گفت: در توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و حرارتی برنامه ریزی شده و طبق برنامه مدون با توجه به روش‌های مختلف تامین مالی مسیر را طی می‌کنیم. بنابراین امروز می‌دانیم طی ۳ سال آینده چه نیروگاههایی ، چه میزان تامین مالی، ساختگاه و… به بهره برداری می رسد.

وی بیان داشت: طی برنامه مدون برای نیروگاههای حرارتی و تجدیدپذیر احداث  ۳۵ هزار مگاوات برنامه ریزی شده به طوری که در سال اول به طور کامل و طب زمان مقرر به بهره برداری رسید، تنها ۴ نیروگاه باقی مانده که طی روزهای آینده سنکرون می شود.

محرابیان تاکید کرد: طی یک سال گذشته ۳۰ واحد تولیدی حدید به بهره برداری رسید که با ۴ واحد قابل افتتاح وعده ۶ هزار مگاوات عملی شد.

وی با بیان اینکه برای سال دوم هم باید بتوانیم در راستای تحقق ۳۵ هزار مگاوات گام برداریم،افزود: در حوزه تجدیدپذیر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برنامه ریزی شده، پروژه های مربوطه در حال اجرا و واگذاری مناقصه هستند و تک تک با برنامه پیش می روند، البته لازم است زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه محور اصلی توسعه صنعت نیروگاهی حضور بخش خصوصی است، گفت: دولت نیروگاه ندارد، تنها نقش تامین مالی و حمایت و ایجاد اطمینان را به عهده دارد.

وی با اشاره به ویژگی های ممتاز تجدیدپذیرها نسبت به نیروگاه‌های حرارتی گفت: این نیروگاه‌ها هیچ مغایرتی با اصول محیط زیست ندارند ضمن اینکه در مقایسه با نیروگاههای حرارتی مصرف آب ندارند. همچنین شدیدا اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو‌ مصمم است در راستای حمایت از تجدیدپذیرها گام بردارد و حمایت از تجدیدپذیرها از اصول حرکت در تامین برق پایدار است، گفت: مصوبات شورای اقتصاد و دولت و مجلس حمایت از تجدیدپذیرها است.

محرابیان تصریح کرد: بهینه سازی و استانداردهای بروز بخصوص در بخش خانگی و صنعت در دستور کار است، استانداردهای امروز تکافوی فناوری روز را ندارد، در برخی اقلام استانداردها اجباری نیست و تکلیفی برای عرضه محصولات استاندارد ایجاد نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری مصوب و ابلاغ شد و این مسیر باید ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: اگر استاندارد مناسب باشد و بر تولید محصولات نظارت وجود داشته باشد در کوتاه مدت و میان مدت شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهیم بود. اما با وضع کنونی استاندارد برای کولرهای آبی میلیونها کیلووات ساعت برق و میلیونها متر مکعب آب مصرف می شود.

وی با بیان اینکه ما اکنون تمام امکانات فناوری تا تولید را در کشور داریم، گفت: نیازی به واردات در حوزه صنعت برق نداریم، فقط باید به بخش تولید علامت بدهیم که از محصولات داخلی استفاده کند که معنای آن صرفه جویی است.

محرابیان بیان داشت: بخش قابل توجهی از مصرف برق مربوط به لامپ روشنایی است، مصرف لامپ ال ای دی با گازی قابل مقایسه نیست. تولیدکنندگان می توانند براحتی در یک بازی برد-برد برای تولیدکننده، تامین کننده انرژی و مردم از ظرفیتها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هزینه های تولید از محل اجرای پروژه استخراج می شود و با منطقی شدن قیمت برق صنعتگران اقدام به اصلاح سیستم می‌کنند، گفت: حضور ما در نمایشگاه این پیام را بخش خصوصی می دهد که حمایت از تجدیدپذیرها در اولویت دولت است، هر چند ممکن است در گذر زمان دمل‌ها تغییر کند.

وی یادآور شد: امروز صنعت تجدیدپذیر پیشقراول صنایع کشور است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز