خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ردپای نفتی شرکت‌های بین‌المللی از خزر تا خلیج فارس/ تداوم تحریم نفت ایران به سود چه کسانی است؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۸۸۷

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اکنون شرکت‌های چندملیتی غیر از عراق؛ در خزر، آسیای میانه و تقریبا تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ردپا دارند تا سرمایه و سود نفتی خود را تضمین کنند. این مسئله‌ای است که ایران باید در زمینه توسعه میادین نفتی و گازی بخصوص میادین مشترک مدنظر قرار دهد.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تعریف پروژه‌های نفتی عراق با همکاری شرکت‌های بین‌المللی و تاثیر آن بر تولید و بازاریابی انرژی ایران اظهار داشت: اخیرا توتال فرانسه با عراق به تفاهم رسیده و قرار است مبلغ ۲۷ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کند، همین میزان سرمایه‌گذاری را نیر با همکاری چین و روسیه در قطر  امارات و عربستان پیگیری ‌می‌کند. در عراق بخش‌هایی که مخازن مشترک نفتی با ایران بوده و جزء مخازن غنی به حساب می‌آیند شرکت‌های امریکایی مثل اگزون موبیل و شورون نیز که خود قبلا در زمینه اکتشاف و توسعه حضور داشتند؛ اکنون هم برنامه هایی در دستور کار دارند، علاوه بر اینها لوک اویل و گس پروم روسی نیز در عراق فعال هستند.

وی افزود: نکته مهم اینکه شرکت‌های بزرگ نفتی بین المللی چه از نوع چینی و روس و چه امریکایی و اروپایی سعی دارند کیک نفت آسان و کم هزینه خاورمیانه را دراین شرایط اقتصادی نگران کننده بین‌المللی مثل رکود و تورم در امریکا و اروپا بین خودشان تقسیم کنند و البته حمایت دولت‌های خود را نیز دارند، به طور مثال از زمانی که جنگ اوکراین آغاز شد هم شرکت‌های بزرگ روسی و چینی و هم اروپایی و امریکایی سود کلانی داشتند به طوری که بایدن اعلام کرد شرکت‌های نفتی امریکایی از زمان شروع جنگ اوکراین ۲۰۰ میلیارد دلار سود کردند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در هر حال ورای اهدافی که شرکت‌های بزرگ نفتی بین المللی در کشورهایی مثل عراق دنبال می‌کنند آنگونه که مشخص بوده و قابل انکار نیست؛ عراق با تولید رقم بسیار بالا در بازار جایگزین ایران در اوپک و بازار نفت شده و کشور ما به ردیف پایین‌تری در اوپک تنزل یافته است.

وی با اشاره به اهداف کمپانی‌های نفتی در کشورهای دارای ذخایر انرژی گفت: اکنون کشوری مثل فرانسه از نظر تولید انرژی هسته‌ای به اشباع رسیده یعنی نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه بیش از عمر طبیعی خود کار کرده‌اند و باید تعطیل شوند. با این وضعیت فرانسه به شدت به واردات گاز طبیعی و فسیلی نیاز دارد بنابراین از هر اهرمی برای تامین انرژی خود که در پی اوضاع جنگ روسیه و اوکراین هم دچار چالش سده بود بهره می‌برد.

خاقانی تاکید کرد: اکنون شرکت‌های بین المللی با الهام از تجارب جنگ روسیه و اوکراین و چالشی که کشورهای اروپایی در زمینه تامین انرژی دچار شدند در پی اتخاذ تدابیر بلندمدت برای دستیابی به منابع ارزان و مطمئن انرژی هستند و در این بین عراق بهترین گزینه در راستای نیل به این اهداف است.

وی بیان داشت: اکنون شرکت‌های چندملیتی غیر از عراق؛ در خزر، آسیای میانه و تقریبا تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ردپا دارند تا سرمایه و سود نفتی خود را تضمین کنند. این مسئله‌ای است که ایران باید در زمینه توسعه میادین نفتی و گازی بخصوص میادین مشترک مدنظر قرار دهد.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: آنچه مشهود است اینکه شرکت‌های نفتی بین المللی راضی به تداوم تحریم نفت ایران هستند تا ایران از محاسبات آینده سرمایه گذاری برای تامین امنیت نفت و گاز حذف شده باشد تا خود با سهولت بیشتری روی کشورهای دیگر از جمله عراق تمرکز کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز