خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بنیاد برکت در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اذعان سازمان‌های بین‌المللی به موفقیت ایران در حوزه فقرزدایی و محرومیت‌زدایی/ با ایجاد کسب و کارهای خرد شاهد بازگشت جمعیت به روستاها هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۰۹۰

مدیرعامل بنیاد برکت اظهار داشت: طبق اذعان نماینده‌های سازمان ملل و سازمان‌ همکاری‌های اسلامی، اقدامات انجام شده در ایران در حوزه فقرزدایی و محرومیت‌زدایی جزو نمونه‌های بی‌نظیر در دنیا قابل ثبت بوده‌ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، روز جمعه سی‌ام تیرماه، بنیاد برکت از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام با مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی درباره موضوعاتی از جمله انتقال تجربیات برای کاهش فقر، محرومیت‌زدایی، اشتغال جوانان تفاهمنامه‌ای منعقد کرد.

«محمد ترکمانه» مدیرعامل بنیاد برکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که در این تفاهم‌نامه آیا ایران تجربیاتی در این باره برای انتقال به کشورهای اسلامی دارد، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در این تفاهم‌نامه انتقال تجربیات موفق ایران به این کشورها است. 

وی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه گفته می‌شود درآمد کمتر از ٣٠ میلیون تومان و به نقل از منبع دیگری درآمد کمتر از ١٩ میلیون تومان زیر خط فقر محسوب می‌شود و در حال حاضر حقوق کارگر در ایران کمتر از ٩ میلیون تومان است و طبق گفته مشاور اقتصادی رهبری ٢٠ میلیون نفر در مناطق محروم و کم برخوردار زندگی می‌کنند و گزارش‌های میدانی و غیر رسمی حاکی از گسترش فقر در کشور بوده، ایران چه تجربه موفقی در کاهش فقر و محرومیت‌زدایی دارد که به کشورهای اسلامی هم ارائه دهد، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده و نماینده‌های سازمان ملل و سازمان‌های همکار سازمان ملل و نمایندگان سازمان همکاری‌های اسلامی، در ایران حضور پیدا کردند و بررسی‌های انجام دادند و نمونه‌های موفقی را در این باره مشاهده کردند که به اذعان خودشان، اقدامات انجام شده در ایران در حوزه فقرزدایی و محرومیت‌زدایی جزو نمونه‌های بی‌نظیر در دنیا قابل ثبت بوده‌است.

وی ادامه داد: خودِ این نهادها و سازمان‌ها این پیشنهاد را مطرح کردند که نمونه‌های موفق در حوزه محرومیت زدایی از جنس رفع فقر و توسعه اشتغال و توانمندسازی به ویژه در روستاها به عنوان الگو قرار بگیرد و در این باره تجربیات انتقال یابند. 

مدیر بنیاد برکت افزود: در حال حاضر در روستاها با حداقل سرمایه و کمک‌های مردمی یکسری کسب و کارهای خرد و خانگی ایجاد شده که از این طریق اقتصاد خانوار احیا شده‌است و در این باره نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی بازدیدهایی به عمل آوردند که برای این افراد این روند و وضعیت محرومیت‌زدایی بسیار جذاب بود.

ترکمانه تاکید کرد: از سوی دیگر اقداماتی که در حوزه دانش بنیان انجام شده برای این سازمان‌های بسیار جذاب بود که بتوانیم این اقدامات، مدل‌ها و پلتفرم‌ها را به اشتراک بگذاریم. 

وی در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش نرخ مهاجرت جوانان اعم از قشر نخبه و کارگر برای اشتغال به سایر کشورها و همچنین افزایش بیکاری تحصیلکرده‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت، اساسا چه اقداماتی برای کاهش بیکاری و اشتغال جوانان انجام داده‌ که تجربیات خود در این زمینه را به کشورهای اسلامی ارائه کند، گفت: آمار دقیقی از میزان مهاجرت در این اقشار نداریم اما همواره بحث مهاجرت بوده و دانشجویان خارجی هم به ایران مهاجرت و از فضای علمی ایران استفاده می‌کنند، مسأله‌ای که ما در دستور کار خود قرار دادیم بحث توسعه فعالیت‌های محرمیت‌زدا و فعالیت‌هایی که منجر به پیشرفت شود آن هم با رویکرد توانمندسازی اقتصادی که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود. 

مدیرعامل بنیاد برکت افزود: در مجموعه شرکت‌های دانش بنیان بیش از ١٠٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در حوزه اشتغالزایی در منطقه کم برخوردار اقداماتی انجام داده ایم و مجموعه ایجاد کسب و کارهای خرد تا کنون بیش از ٣٠٠ هزار طرح اقتصادی را به اجرا رسانده‌ایم و این اقدامات را از سال ٩٧ شروع کرده و امروز ثمرات آن را می‌بینیم و این اقدامات را باید با قدرت ادامه دهیم تا اثر مشهود آن را در کشور ببینیم. 

ترکمانه تاکید کرد: خوشبختانه گزارش‌های وزارت کار نشان می‌دهد، در مناطقی که این طرح‌ها به اجرا رسیده تحول در آن منطقه صورت گرفته و شاهد بازگشت جمعیت به روستا بودیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این فعالیت‌ها در جهت محرومیت زدایی منجر به مزایایی مانند معاف از مالیات برای بنیاد برکت شده‌است، تاکید کرد: تمام زیرمجموعه‌هایی ستاد اجرایی فرمان امام به طور کامل مالیات در نظر گرفته شده را پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز