خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

درباره استفاده از کارت بانکی برای سوخت‌گیری هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم/ با روند کنونی مصرف مجبور به واردات هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۸۱۲

عضو‌ هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر مصرف تمام حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز و بخصوص بنزین بالاست و باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: اکنون متوسط مصرف بنزین در کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی در روزهایی از ایام نوروز به ۱۴۲ میلیون لیتر هم رسید که لازم باید برای کنترل این ارقام تدابیری اندیشیده شود.

عضو‌ هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: حتما باید در برنامه هفتم‌ توسعه به دولت تکلیف شود که نسبت به بهینه‌سازی مصرف سوخت اقدام کرده و راهکارهای لازم را برای نیل به این مهم اتخاذ کند.

وی گفت: اکنون سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف می‌شود که در این بین مصرف متوسط بنزین که به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده رقم بسیار بالایی بوده و لازم است که به هر طریق ممکن این میزان مصرف متعادل شود.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت این است که به دولت تکلیف کنیم خودروهای گازسوز، هیبریدی و کم مصرف را تولید و وارد چرخه حمل و نقل کند چراکه هرقدر که مصرف سوخت را کاهش دهیم یک‌گام به اجرایی شدن صادرات و ارزآوری برای کشور نزدیک‌تر خواهیم شد.

 وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف بنزین صادرات این فرآورده باارزش را بیمه خواهد کرد، یادآور شد: یکی از اقدامات مهم برای کاهش مصرف بنزین بکارگیری گاز مایع (ال‌پی‌جی) در خودروها است، ضمن اینکه این سوخت به لحاظ کیفیت نیز برای خودرو مناسب‌تر بوده و عمر موتور خودرو را بالا می‌برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیته انرژی برگزار شد بنا بر این شد که در برنامه ۵ ساله کمک کنیم که دولت به سمت اجرای برنامه صرفه‌جویی در مصرف سوخت برود.

وی بیان داشت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم.

سنگدوینی گفت: در حال حاضر نیمی از مردم کشور خودرویی ندارند و نیمی دیگر دارای خودرو بوده و از یارانه بنزین برخوردارند، حتی در این بین برخی بیش از یک خودرو دارند و در نتیجه با نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی بنزین از سوبسید بیشتری نیز بهره می‌برند بنابراین لازم است که دولت و مجلس روی این مسئله کار کنند تا عدالت اجرا شود.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی مهمترین اولویت دولت و مجلس ابتدا معیشت مردم و سپس بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی است تا تبدیل به واردکننده حامل‌های انرژی بخصوص بنزین و گاز تبدیل نشویم.

عضو‌هیات رییسه کمیسیون تلفیق گفت: طبق تصمیمی که در مجلس اتخاذ شده وزارت نفت و‌نیرو در برنامه هفتم توسعه مکلف شده‌اند که انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تا مصرف برابر الگوی تعیین شده رایگان محاسبه شود.

وی درباره اجرایی شدن استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت فعلی نیز گفت: هنوز در برنامه هفتم‌ توسعه و کمیته انرژی و دولت در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

سنگدوینی درباره افزایش قیمت بنزین نیز تاکید کرد: دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و اگر برنامه‌ای بود دولت در بودجه می‌آورد، کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند در صدد بهم زدن آرامش مردم و جامعه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز