خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته حمل و نقل ریلی در گفت‌وگو با ایلنا:

راه‌آهن به شرکت‌ها زور می‌گوید/ افزایش نارضایتی فعالان حمل و نقل ریلی/ با کسری شدید در ناوگان مواجهیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۵۰۴

رییس کمیته حمل و نقل ریلی مجلس اظهار داشت: اخیرا صنعت فولاد به دلیل حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری بر روی خرید لکوموتیو کرده‌ است اما در نهایت به دلیل اینکه تقاضا برای حمل و نقل ریلی زیاد است در نهایت با کسری شدید در بحث ناوگان مواجه هستیم.

احمد دنیا مالی، رییس کمیته حمل و نقل ریلی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت ناوگان راه‌آهن در بخش واگن و لکوموتیو اظهار داشت: بحث ما با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی یا شرکت‌هایی با مجموعه‌های غیر دولتی درحال فعالیت هستند، این است که وقتی قیمت بلیت را مشمول قیمت گذاری می‌کنید باید مابه التفاوت را هم پرداخت کنید وگرنه این شرکت‌ها دچار مشکل خواهند شد. 

وی ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده بخش خصوصی پرداخت نشود و مابه التفاوت را ندهند، بخش خصوصی هم امکان سرمایه‌گذاری را نخواهند داشت و وضعیت ناوگان به این سرنوشت دچار می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات بخش خصوصی این است که هیچ انگیزه‌ای برای توسعه ناوگان و خرید واگن‌های جدید و لکوموتیو را ندارد، گفت: اخیرا صنعت فولاد به دلیل حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری بر روی خرید لکوموتیو کرده‌ است اما در نهایت به دلیل اینکه تقاضا برای حمل و نقل ریلی زیاد است در نهایت با کسری شدید در بحث ناوگان در این بخش از حمل و نقل مواجه هستیم، ضمن اینکه متاسفانه در این مدت ناوگان جدید قابل توجهی وارد مدار نشده‌ است. 

رییس کمیته حمل و نقل ریلی با بیان اینکه تا زمانیکه این رویه را اصلاح نکنیم، وضعیت همین است، تاکید کرد: معتقدم در بخش حمل و نقل ریلی به بخش خصوصی زور می‌گوییم و تمام شرکت‌های بخش خصوصی در بخش زیادی به شدت ناراضی هستند.

دنیا مالی گفت: این شرکت‌ها در بخش ریلی سرمایه‌گذاری کردند و باید بازگشت سرمایه داشته باشند و قیمت‌های دستوری تنها زمانی عملیاتی می‌شود که مابه التفاوت هزینه‌ها به شرکت‌ها پرداخت شود که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. 

وی با اشاره به ضعف مدیریتی در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: راه آهن یک شرکت مستقل است و وزیر راه و شهرسازی دخالتی در اجزای کار آن ندارد و راه‌آهن مجموعه بسیار بزرگی است و شرکت‌های زیادی دارد و باید خود مدیرعامل راه‌آهن برای این موضوع و مشکل تدبیری داشته باشد. البته مجلس به طور مداوم با بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدکننده و تامین ناوگان در جلسه و مذاکرات است تا به راهکارهایی برای کاهش فشار مشکلات و رفع آنها برسد.

دنیامالی افزود: اعتقاد دارم درباره بحث قیمت‌گذاری در این حوزه باید هر چه سریع‌تر تصمیم گیری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز