خبرگزاری کار ایران

تا پایان شهریور تمامی رودخانه‌های استان تهران لایروبی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۹۹۴

رئیس گروه طرح‌های مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان تهران اعتبار پیش‌بینی شده برای لایروبی رودخانه‌ها را ۲۲ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: عملیات لایروبی تا آخر شهریور به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین زنگوئی در حاشیه بازدید از عملیات لایروبی رودخانه‌های کن و سولقان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از بارندگی شبانه و سیلاب ناگهانی مرداد ماه سال گذشته که ۳۲۵ کیلومتر از رودخانه‌های تهران آسیب دید و حادثه دلخراشی که در حوزه امامزاده‌داوود اتفاق افتاد؛ ما پروژه لایروبی رودخانه‌ها را در چند منطقه از سطح استان و بر اساس اولویت ۱، ۲ و ۳ و متناسب با اعتبارات تخصیصی ۵ ساله آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه حوضه آبریز منطقه کن و سولقان کوهستانی است و عمدتا شدت بارش بالا و همراه با سیلاب‌های واریزه‌ای بود کانال خروجی امامزاده داوود دچار انسداد شد و بخش عظمیی از گل و لای ناشی از سیلاب در سطح حوضه پخش و بخش عمده آن نیز به پایین‌دست منتقل شد.

رئیس گروه طرح‌های مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با بیان اینکه اتفاق نظیر امامزاده داوود در حوضه‌های دیگر استان نیز رخ داده بود، افزود: باتوجه به این موضوع مسئولین استان باگشایی و رفع انسداد رودخانه‌هایی که از سیل آسیب دیده بودند را در دستور کار قرار دادند تا اگر سیلاب بعدی اتفاق بیافتد آب راحت بتواند از مسیر عبور کرده و باعث سیلاب مجدد و تشدید خسارات نشود.

وی با اشاره به اهمیت لایروبی مسیر رودخانه کن هم به لحاظ جمعیت و هم اراضی کشاورزی گفت: آب رودخانه کن جهت مصرف کشاورزی جعفرآباد بخشی نیز در منطقه شهرری و کهریزک توزیع می‌شود و بخش دیگر نیز در کانال نواب سرازیر شده  و در مناطقی از اسلام‌شهر و رباط‌کریم جهت کشاورزی برداشت می‌شود. اکنون اراضی بیش از ۵ تا ۶ متر زیر گل و لای هستند، این دومین مرحله لایروبی است و تاکنون حجم بیش از ۴۰ هزار متر مکعب از مصالح خارج شده است.

زنگوئی خاطرنشان کرد: حجم سیلاب معمولا ۱۵۰ مکعب و نهایتا ۲۵۰ متر مکعب است و مسائل حاکمیتی نیز بر همان اساس تعریف می‌شود، اما سیلی که در مسیر امامزاده‌داوود منجر به تخریب شد در عرض نیم ساعت  بارندگی اتفاق افتاد، شدت بارش آنقدر زیاد بود که در بالادست حوضه گل و لای و رسوبات را با خود سرازیر و کرده و باعث تخریب مغازه و سازه‌های محدوده امامزاد‌ه‌داوود شد، هرچند دبی سیل در حد ۳۵ متر مکعب بر ثانیه بود اما حجم مواد معلق سیل بسیار زیاد بود که منجر به تخریب زیادی شد.

وی با بیان اینکه عملیات لایروبی از سال گذشته در رودخانه‌های استان آغاز شده، گفت: در همین راستا طی سال ۱۴۰۱ و امسال از منابع داخلی شرکت و طرح ملی متمرکز مهندسی رودخانه و همچنین اعتبارات استانی و بحران، بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان در بخش لایروبی و بازگشایی در بازه‌های اولویت‌دار و خطرساز سیل و نقاط حادثه‌آفرین  هزینه شد و ۴۵ کیلومتر طی سال گذشته بازگشایی انجام و طی امسال ۳۰ کیلومتر بازگشایی و نقاط حادثه‌خیز رودخانه‌ها رفع خطر شد.

رئیس گروه طرح‌های مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با بیان اینکه لایروبی در ۴ حوزه تهران، رودخانه‌ جاجرود در شمیرانات، رودخانه حبله‌رود فیروزکوه و دماوند به طور همزمان انجام و تا ۳۰ شهریور به اتمام می‌رسد، یادآور شد: در سال ۱۴۰۱  حدود ۴۰ هزار متر مکعب از رودخانه لایروبی شده است و متناسب با اعتبارات تخصیصی سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده که بیش از ۵۰ کیلومتر لایروبی انجام شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز