خبرگزاری کار ایران

جوابیه شرکت ملی نفت به یک گفت‌وگوی ایلنا

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۰۳۵

بنابر ضرورت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از فاز ۱۱، در دولت سیزدهم مقرر شد تا بهره‌برداری کامل از این فاز در چند مرحله صورت بگیرد که مرحله اول آن با حفر چهار حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده و به‌تدریج چاه‌های بعدی نیز وارد مدار تولید خواهد شد.

به گزارش ایلنا، در پی انتشار گفتوگویی با عنوان « داستان پرماجرای فاز ۱۱؛ از توتال تا خلا سکوی فشارافزایی/ نقشه دولت یازدهم نتیجه داد » که در تاریخ ۱۲ شهریور ماه در خبرگزاری ایلنا منتشر شد شرکت ملی نفت ایران جوابیه‌ای به این رسانه ارسال کرد که متن آن به شرح زیر است:

شرکت ملی نفت ایران در حرکتی یکپارچه و تنها در جهت انتفاع حداکثری منافع ملی کشورمان، طرح‌های کلان اقتصادی را پیش می‌برد و تصمیم‌های مدیریتی این شرکت به دور از هرگونه شتابزدگی و جانبداری سیاسی اتخاذ می‌شود؛ بنابراین اجرای طرح‌های صحیح به جا مانده از گذشته و شروع طرح‌های زیربنایی که به آبادانی و توسعه ایران عزیز بینجامد، همواره در صدر برنامه‌ها و وظیفه ذاتی خدمتگزاران مردم شریف ایران در این شرکت بوده و هست.

در خصوص بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی که شهریورماه امسال و با حضور ریاست محترم جمهوری انجام شد، لازم است تا به ذکر مواردی پرداخته شود که اهمیت اخذ تصمیمات درست و به موقع در اجرای این فاز در دولت سیزدهم را بیش از گذشته روشن می‌کند و خود موید حرکت درست و روبه جلوی شرکت ملی نفت ایران در مسیر تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت نفت کشورمان است.

نخست تصمیم اتخاذ شده در توسعه مرحله‌ای این فاز است؛ در واقع بنابر ضرورت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این فاز مشترک، در دولت سیزدهم مقرر شد تا بهره‌برداری کامل از این فاز در چند مرحله صورت بگیرد که مرحله اول آن با حفر چهار حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده و به‌تدریج چاه‌های بعدی نیز وارد مدار تولید خواهد شد.

این تصمیم از آن جا ناشی شده است که فاز ۱۱، به عنوان جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی مطرح است و از این لحاظ مهم‌ترین فاز توسعه‌ای این میدان نیز به شمار می‌آید؛ زیرا در صورت عدم برداشت هرچه سریع تر از آن، گاز به بخش‌های جنوبی و کشور قطر مهاجرت خواهد کرد و پرواضح است که سیاست برداشت مرحله‌ای از این فاز، ابتکار عملی سودمند در جهت حفظ منابع ملی بوده و بسیار پراهمیت است.

از سوی دیگر عملیات پیچیده انتقال سکوی فاز ۱۲C به محل فاز ۱۱B که با هدف جلوگیری از صرف زمان ۳ ساله برای ساخت سکو انجام شده است، اقدامی است که برای نخستین بار در سطح فنی شرکت ملی نفت ایران و در دولت سیزدهم انجام شده و با توجه به دانش خاص فنی آن، در تاریخ صنعت نفت کشورمان ماندگار خواهد شد.

ویژگی دیگری که در اجرای فاز ۱۱ در دولت سیزدهم محرز است، این است که توسعه این فاز علیرغم اهمیت حیاتی در اولویت اجرا، با یک تاخیر ۲۰ ساله روبه‌رو بوده و اجرای آن تنها در ۲۰ ماه در دولت سیزدهم محقق شده است و این سرعت عمل در اجرای یک مگاپروژه توسعه‌ای، نشان از بلوغ متخصصان شرکت ملی نفت  ایران و باور خوداتکایی در این شرکت دارد.

در خصوص نصب و راه‌اندازی تاسیسات فشارافزایی پارس جنوبی نیز لازم است به این نکته توجه شود که ساخت تاسیسات مربوطه از نوع صنایع های‌تک است که دانش بالای فنی در صنایع نفت و گاز را می‌‍طلبد؛ با این وجود به دلیل جلوگیری از فرصت‌سوزی در شرایط تحریم کنونی و بر مبنای اصل بهره‌گیری از توان ملی، هم‌اکنون قراردادهای مربوط به انجام مطالعات مهندسی و پایه پیشرفته تاسیسات فشارافزایی پارس جنوبی با شرکت‌های داخلی امضا شده و در حال پیگیری است که به امید خدا در آینده‌ای نزدیک به ثمر خواهد نشست.

کلام آخر اینکه، اجرای این طرح بزرگ در دولت سیزدهم بر مبنای عملیاتی کردن طرحی است که پیشتر اجرای آن را تنها با شرط حضور مستشاران خارجی ممکن می‌دانستند.

در واقع بی‌توجهی تاریخی به توسعه این فاز مرزی و چشم امید بستن به شرکت‌های خارجی سبب شده بود تا با نادیده‌گرفتن اهمیت توسعه این فاز مهم، شاهد میلیارد‌ها دلار عدم‌النفع باشیم. در این مجال نباید از سرعت برداشت رقیب گازی و خسارت‌های متأثر در تأخیر در برداشت از این میدان گازی نیز غافل بود.

واضح است که اگر اجرای این طرح پیشتر محقق شده بود، امروز شرایط کشور در تولید نفت و گاز و رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه با شرایط فعلی تفاوت چشمگیری داشت و مشکلات بسیار کمتری گریبان‌گیر کشورمان بود.

به هر تقدیر اجرای عملیاتی فاز ۱۱در دولت سیزدهم را به فال نیک می‌گیریم و ضمن الگو قرار دادن این دستاورد بزرگ تاریخی، معتقدیم که برای تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت نفت کشور عزیزمان، بیش از هرچیز باید به داشته‌ها و توان خود اتکا داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز