خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور چه جایگاهی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۸۴۶

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: تولید انرژی از نیروی هسته‌ای یک ترند قدیمی است. در گذشته هنوز انرژی نو، تجدیدپذیر، هیدروژن و همجوشی هسته‌ای وجود نداشت اما در این سال‌ها به حدی پیشرفت کرده که توجیهی ندارد به سمت انرژی هسته‌ای برای تولید برق برویم.

مهرداد عباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره الزامات تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای اظهار داشت: در ایران انرژی هسته‌ای بوسطه این تفکر شکل گرفت که از نیروی هسته‌ای تولید برق داشته باشیم اما عملا بعد از این همه سال مقدار کمی از این طریق تولید برق داریم. ولی در کنار آن باعث شده با دنیا به مشکل بربخوریم و دچار تحریم شویم، البته در حوزه پزشکی تاحدی استفاده کردیم. 

وی افزود: علم کوانتوم شاخه‌های زیادی دارد که بسیاری به هم مرتبط است ما در این علم پیشرفت زیادی داشته‌ایم اما در زمینه استحصال برق از نیروگاه هسته‌ای علاوه بر اینکه در ایران نتوانستیم میزان زیادی تولید برق داشته باشیم بحث ضایعات و خطرات این نیروگاه‌ها هم وجود دارد، خیلی از کشورها به خاطر ضایعات سمی و مشکلاتی که این نیروگاه‌ها دارند آنها را کنار می‌گذارند مثلا آلمان چند ماه قبل آخرین نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کرد. 

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: موضوع این است که بحث علم روز کوانتوم دیگر بحث شکافت هسته‌ای نیست بحث بر سر هم‌جوشی هسته‌ای است، به نوعی تکنولوژی و فناوری جدید است که در سطح صنعتی وارد نشده ولی چند آزمایشگاه در کشورهای مختلف دنیا این کار را انجام داده‌اند. خروجی  شیوه هم‌جوشی برای گرفتن انرژی از انرژی هسته‌ای گاز هلیوم است و رادیواکتیو ندارد، تکنولوژی قدیمی فرایند شکافت هسته‌ای هم خیلی تجهیزات جدیدتری در دنیا استفاده می‌کند اما ما بواسطه تحریم‌ها نتوانسته‌ایم، استفاده کنیم. 

وی گفت: در کل در سبد انرژی کشورهای توسعه‌یافته مقدار کمی انرژی هسته‌ای وجود دارد و در برنامه‌های بلندمدت در نظر دارند آن را حذف کنند چون خطرناک می‌شود و ممکن است برای یک نسل مشکل ایجاد کند. پیشنهادات در حوزه انرژی استفاده از انرژی هیدروژنی است، انرژی فوق پاکی که خروجی آن آب است و در دنیا از آن استفاده و سبد انرژی را پر می‌کنند.

عباد بیان داشت: در حال حاضر زیر یک درصد از برق هسته‌ای نیروگاه بوشهر استفاده می‌کنیم که بسیار کم و سهم پایینی است و اگر ما یک نیروگاه مشابه آن داشته باشیم با هزینه کمتر به همان میزان برق تولید می‌کند، علاوه بر آن به روش‌های تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی با سرمایه کمتر و البته بدون آلایندگی و تخریب محیط زیست شاید بتوانیم انرژی بیشتری دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: تولید انرژی از نیروی هسته‌ای یک ترند قدیمی است، در گذشته هنوز انرژی نو، تجدیدپذیر، هیدروژن و همجوشی هسته‌ای وجود نداشت اما در این سال‌ها به حدی پیشرفت کرده که توجیهی ندارد به سمت انرژی هسته‌ای برای تولید برق برویم. زمانی پنل خورشیدی گران قیمت بود اما اکنون حتی کشورهای کمتر توسعه‌یافته پیشرفت کرده و پنل خورشیدی تولید می‌کنند، در این سال‌ها کشورها به روش‌های تولید برق پاک روی می‌آورند اما ما چون هم سوخت فسیلی داشتیم و انرژی کشور همیشه از این طریق تولید شده کمتر به سمت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر رفته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز