خبرگزاری کار ایران

عشقی مطرح کرد:

بازار پایه مشابه ایران در جهان وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۲۵۹

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه بازار توافقی فرابورس با بیان اینکه افتتاح بازار توافقی اتفاق بسیار مهمی برای بازار سرمایه است، اظهار داشت: روند توسعه فرابورس با شتاب نسبتا منطقی و مناسب ادامه دارد و بازار توافقی یکی از ابزارهای جدید برای بازار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید عشقی در مراسم افتتاحیه بازار توافقی فرابورس با بیان اینکه  افتتاح بازار توافقی اتفاق بسیار مهمی برای بازار سرمایه است، اظهار داشت: روند توسعه فرابورس با شتاب نسبتا منطقی و مناسب ادامه دارد و بازار توافقی یکی از ابزارهای جدید برای بازار است.

وی با بیان اینکه یکی از ایرادات جدی در بازار پایه این بوده که بازار پایه هیچ تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شده نداشت، گفت: شرکت‌های عرضه شده در بازار پایه در مقایسه با سهم‌های پذیرفته شده در ظاهر تفاوت چندانی نداشتند و این می‌توانست ریسک های جدی به سهامداران تحمیل کند.

رییس سازمان بورس افزود: عمده شرکت‌های بازار پایه امکان پذیرش در بازارهای بالاتر را ندارند و باید در بازار توافقی درج شوند البته این موضوع شامل همه شرکت‌های حاضر در این بازار نمی‌شود و شرکت‌هایی که امکان پذیرش در بازار های بالاتر را دارند باید به بازارهای اصلی منتقل شوند و عمده  شرکت‌های حاضر در بازار پایه امکان پذیرش آنها در بازارهای بالاتر وجود نداشت.

عشقی تاکید کرد: پیام از راه اندازی بازار توافقی این است که تفاوت جدی بین شرکت‌های پذیرش شده و شرکت‌های پذیرش نشده قائل شویم و این تفاوت محسوس باشد تا اگر شرکت‌ها شرایط پذیرش در یکی از بازارهای فرابورس را دارند نسبت به این اقدام کنند و مدتی در این بازار مورد معامله قرار بگیرند و با توجه به الزامات پذیرش در بازار این شرایط مورد نظر را کسب کنند تا در بازارهای بالاتر پذیرش شوند.

رییس سازمان بورس افزود : دامنه نوسان و حجم مبنا در بازار پایه شرایط سهل‌تری دارد و دامنه بازتر است تا سهامداران در سمت خرید بتوانند با محدودیت کمتری مواجه باشند.

عشقی با بیان اینکه تجربه بین المللی هم نشان داده که بازار پایه مشابه ایران در جهان وجود ندارد، گفت: این بازار خاصی با بازیگران خاصی است تا برآوردهایی از ریسک داشته باشند.

 رییس سازمان بورس همچنین در ادامه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار توافقی در جهت اصلاح وضعیتی که بازار پایه داشت، راه اندازی شد، ادامه داد: یکی از آسیب‌های جدی در طول دوره‌های مختلفی و در فراز و فرود و در صعود بازار و  نزول بازار با آن مواجه بودیم این بوده که سرمایه‌گذاران بدون توجه به ویژگی‌های این بازار و شرکت‌های بازار پایه، وارد این بازار می‌شدند و زیان‌های سنگینی را متحمل می‌شدند.

وی ادامه داد: نوسانات در این بازار بسیار شدید بود و با واقعیت شرکت ها منطبق نبود و طبیعی است چراکه شرکت ها پذیرش شده نیستند و تدوام فعالیت برخی از شرکت‌ها هم زیر سوال بوده و شرکت‌ها اخراجی هستند از این رو بازرار توافقی برای معاملات این سهام شرکت‌ها بود و ضوابط سختگیرانه برای آنها در نظر گرفته شده‌است.

عشقی همچنین درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: با توجه به گزارش 6 ماهه شرکت‌ها، بازار در تعادل قرار دارد و با توجه به شرایطی که شرکت ها دارند در وضعیت باثباتی هستند از این رو پیش‌بینی نمی‌شود که اتفاقی خاصی در بازار داشته باشیم و از سوی دیگر متغییرهایی که از  4 ماهه گذشته بازار را تحت تاثیر گذاشت اصلاح شده  و بازار در ادامه  ثبات درآمدی بیشتری خواهد داشت.  

همچنین محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس در این مراسم اظهار داشت: در 6 ماه اول امسال ارزش بازار فرابورس 2500 هزار میلیارد تومان بوده و 2000 هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام بوده که رشد 41 درصدی را تجربه کردیم و معاملات معاملات اوراق در فرابورس در این مدت 70 درصد رشد کرده‌ است.

وی ادامه داد: در این مدت زمان در حوزه تامین مالی جمعی  موافقت اصولی صادر شده و تامین مالی 80 طرح انجام شده که رشد 420 درصدی را نشان می‌دهد.

شیرازی با بیان اینکه عملیات OTC هم در فرابورس اجرا می‌شود، گفت: 42 درصد ارزش بازار آمریکا مربوز به otc است که این عدد در سال 2018 حدود 36 درصد بوده و در حال حاضر روزانه 2 میلیارد دلار معاملات otc در آمریکا در حال انجام است و همچنین در هند در سال گذشته حجم معاملات otc 442 میلیارد دلار بوده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز