خبرگزاری کار ایران

رییس امور آمایش سرزمین سازمان برنامه در گفت‌وگو با ایلنا:

می‌دانیم که استقرار ۸ درصد جمعیت در جنوب محقق نمی‌شود/ مقاومت بومیان در برابر مهاجران کمتر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۳۱۰

رییس امور آمایش سرزمین سازمان برنامه اظهار داشت: 8 درصد جمعیت کشور در افق برنامه هفتم توسعه باید در سواحل جنوبی متمرکز شوند البته که می‌دانیم این هدف گذاری با شرایط فعلی دور از دسترس است.

سید جعفر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افزایش جمعیت سواحل جنوبی کشور در برنامه هفتم توسعه و مشکلات پیش رو تحقق این برنامه اظهار داشت: 8 درصد جمعیت کشور در افق برنامه هفتم توسعه باید در سواحل جنوبی متمرکز شوند البته که می‌دانیم این هدف گذاری با شرایط  فعلی دور از دسترس است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه با وجود کمبود زیرساخت‌ها و آب شرب در این منطقه به ویژه نوار سواحلی مکران برنامه افزایش جمعیت محقق می‌شود، گفت: در ابتدا باید توجه داشت که در قانون برنامه آمده که 8 درصد جمعیت باید سواحل جنوب کشور مستقر شود که منطقه مکران نیمی از این جغرافیا محسوب می‌شود و سواحل جنوب لزوما منطقه مکران نیست و وقتی از سواحل جنوبی کشور صحبت می‌کنیم، بوشهر، خور، هرمزگان غرب و خوزستان هم جزوی از این منطقه محسوب می‌شوند.      

رییس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با وضعیت فعلی زیرساخت‌ها می‌دانیم که 8 درصد جمعیت در این منطقه مستقر نمی‌شود اما در بحث کمبود آب شرب در مکران باید توجه داشت که به دلیل تحولات مونسون که در این منطقه رخ داده، مشکل بارش برای تامین آب نداریم و بسیاری از سدهای این منطقه سرریز شده‌اند بنابراین با مشکل کم آبی مواجه نیستیم بلکه مشکل انتقال آب است.   

حسینی با بیان اینکه جمعیت به نقطه‌ای هدایت می‌شود که کسب و کار در آن منطقه وجود داشته باشد بنابراین باید کسب و کار را در این منطقه ایجاد کنیم، تاکید کرد: اگر در این منطقه کسب و کار ایجاد شود، مشکلات زیرساختی هم مرتفع خواهد شد. در حال حاضر از لحاظ تامین آب شرب در منطقه مکران مشکل کمبود بارش نداریم و سدهای این منطقه هم سرریز هستند، اما در شبکه انتقال آب زیرساخت انتقال آب مشکل داریم. البته ایجاد این زیرساخت شدنی است، قطعا در مواردی مانند فلات مرکزی که جزو مناطق خشک کشور محسوب می‌شود انتقال آب باید از حوزه آبریز دیگری انجام شود اما در منطقه مکران امکان انتقال آب از همان آبریز موجود در منطقه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر منابع در این منطقه متمرکز شود امکان تحقق این هدف وجود دارد چراکه در بحث انتقال آب شرب هم مشکل فنی و ابزاری نداریم بلکه مشکل مالی است و مهمترین نکته این است که باید سرمایه گذاری در این منطقه انجام شود و اگر سرمایه‌گذار این منطقه را بستر توسعه ببیند، وارد تکمیل زیرساخت‌ها خواهد شد.

رییس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه افزود: این یک پارادایم قدیمی است که دولت زیرساخت را ایجاد کند و بعد از آن سرمایه‌گذار وارد منطقه شود و در پارایدم جدید اگر محیط مستعد باشد سرمایه گذار نسبت به توسعه زیرساخت اقدام می‌کند.

حسینی با اشاره به بحث مهاجرت برای تحقق استقرار 8 درصد جمعیت کشور در سواحل جنوبی و مقاومت مردم منطقه در برابر مهاجر پذیری اظهار داشت: یکی از راه‌های تحقق برنامه استقرار 8 درصد جمعیت کشور در سواحل جنوبی کشور می‌تواند مهاجرت از داخل سرزمین به این منطقه باشد. در حال حاضر هم  نگاه بومیان به مهاجران بهتر شده و پس از اتفاقاتی که در برخی از مناطق رخ داده فضا برای مهاجرپذیری رو به بهبود و مقاومت‌ها در مهاجران کمتر شده است. همچنین مردم محلی همراهی بیشتری می‌کنند چراکه نتایج و آثار مثبت آن را دیده‌اند. ‌

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز