خبرگزاری کار ایران

افزایش ۲۰ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌ها طی ۲ سال گذشته/ سبد متنوعی از مشتریان صادرات گاز مایع داریم/ چالش محدودیت منابع مالی داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۱۲۵

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز گفت: طی ۲ سال گذشته مصرف گاز نیروگاهی ۲۰ درصد معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته، همچنین مصرف کنندگان عمده صنعتی ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسینعلی محمدحسینی در نشست چالش‌های  مدیریت تولید و مصرف گاز با بیان اینکه ما برنامه داریم با اقدامات فرهنگی در فصل سرما میزان مصرف را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهیم، اظهار داشت: مجموعه میزان تولید ما یک میلیارد و ۷۴ میلیون متر مکعب است، ۲۰ پالایشگاه، ۳۹ هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۹۰ ایستگاه تقویت فشار داریم.

وی افزود: در حال حاضر به ۲۷.۵ میلیون مشترک در ۱۲۵۵ شهر، ۳۹۷۰۰ روستا و ۱۳۳ نیروگاه کار گازرسانی انجام می شود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز سهم گاز را در سبد انرژی در برنامه ششم ۵۶ درصد و اکنون ۷۴ درصد ذکر کرد.

وی گفت: طی ۲ سال گذشته مصرف گاز نیروگاهی ۲۰ درصد معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته، همچنین مصرف کنندگان عمده صنعتی ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند.

محمدحسینی رقم افزایش ظرفیت پالایشی را ۴۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هوشمندساری کنتورها را استارت زده‌ایم، گفت: برای این منظور ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم تا در راستای بهینه سازی مصرف گام برداریم.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز با بیان اینکه سال ۱۴۰۰، ۲۶۰۰ میلیارد تومان حواله صرفه جویی برای تجدیدپذیرها صادر کردیم، گفت: برای طرح بزرگ افزایش راندمان اتان تفاهمنامه ای به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو امضا شد که امیدواریم افزایش راندمان از ۶۶ درصد به ۷۸ درصد در پالایشگاههای پارس جنوبی محقق شود.

وی درباره گاز محاسبه نشده تصریح کرد: ما بیش از ۳۳۰ توربوکمپرسور داریم که معادل ۱۵۰ هواپیمایی که دو توربین دارند مصرف می کنند بنابراین بخش عمتده گاز محاسبه نشده صرف بخش عملیاتی در ۹۰ ایستگاه می شود.

محمدحسینی گفت: با اقدامات و برنامه‌ریزی صورت گرفته درحال حاضر سبد متنوعی از مشتریان را برای صادرات گاز مایع داریم.

وی همچنین بیان داشت: درحال حاضر سبد متنوعی از مشتریان را برای صادرات داریم و درحال احداث اسکله اختصاصی صادرات گاز مایع در پارس جنوبی هستیم.

 مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز با بیان اینکه اعدادی که درخصوص تزریق گاز مایع به خطوط لوله سراسری گاز از سوی برخی نماینده‌ها مطرح می‌شود، مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده است، داشت: در دو سال اخیر موفق شدیم تزریق گاز مایع به خط لوله گاز را ۵۲ درصد کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت ملی گاز محدودیت شدید منابع مالی است، تأکید کرد: شرکت ملی گاز ایران با این حجم عظیم دارایی به‌عنوان یکی بزرگترین شرکت‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود که نگهداری و توسعه این تأسیسات نیازمند حجم سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است.

محمدحسینی از برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای پایداری شبکه‌های شمال شرق و شمال غرب، تعیین تکلیف مزایده گازهای مشعل در پارس‌جنوبی، برگزاری مزایده در حوزه ایجاد ارزش افزوده و گازهای CO2 در پالایشگاه‌های خانگیران و بیدبلند  خبر داد.

وی با اشاره به فناوری‌های اولویت‌محور اظهار کرد: این شرکت طبق بند ه تبصره ۱۸ همسو با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان معادل ۴۰۰ میلیارد تومان به صندوق پژوهش و فناور صنعت نفت تخصیص داده است و برای دیجیتالیزه کردن و اقتصاد دیجیتال صنعت گاز در حال مذاکره با مشاوره خبره هستیم، تا طرح تحول دیجیتال در زنجیره تولید فرآورش، انتقال، توزیع در بخش‌های مختلف را داشته باشیم.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز با بیان اینکه تغییر نکردن تعرفه گاز از سال ۱۳۹۴ تا پیش از دولت سیزدهم سبب مصرف زیاد گاز شده بود، تصریح کرد: با اصلاح تعرفه گاز در سال پیش کاهش قابل توجهی در مصرف گاز اتفاق افتاد که امسال هم انتظار داریم با اطلاع‌رسانی در کنار این موضوع دستاوردهای مطلوبی را بدست آوریم.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران برای پایداری شبکه حوزه شمال شرق حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، اعلام کرد: احداث خط لوله ۳۶ اینچ دو راهی دشتک - زابل سربیشه به طول ۳۰۰ کیلومتر که قطعه اول آن به طول ۱۷۰ کیلومتر در حال راه‌اندازی است، خط ۱۶ اینچ صالح‌آباد - تربت‌جام با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان که پیمان آن واگذار شده است، ایستگاه تقویت فشار آرادان، توسعه میدان ذخیره‌سازی شوریجه بی که ظرفیت ذخیره‌سازی کشور را از ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب به ۴.۵ میلیارد متر مکعب افزایش می‌دهد که به شرکت مپنا واگذار شده است، از مجموعه اقدام‌های شرکت ملی گاز برای پایداری  شبکه گاز در شمال شرق است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز گفت: در شمال غرب نیز احداث خط ۳۰ اینچ چلوند - اردیبل به طول ۵۵ کیلومتر، ۴ قطعه خط نهم از مسیر اهواز به کوهدشت به طول ۴۰۰ کیلومتر، ایستگاه تقویت فشار اهواز و امتداد خط نهم از میاندوآب به تبریز به طول ۱۶۰ کیلومتر که در مجموع حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان در پایداری شمال غرب کشور سرمایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز