خبرگزاری کار ایران

کاهش 12درصدی دبی آب در حوضه کارون بزرگ

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۴۰۶

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سطح آبهای زیرزمینی استان در بلند‌مدت منتهی به سال آبی 1402-1401 به طور متوسط حدود 6.4 مترکاهش داشته است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، داریوش حسن‌نژاد اظهار داشت: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان در سال آبی 02-1401 منتهی به مهر ماه 1402 نسبت به مهر ماه سال گذشته حدود 0.4 متر افزایش داشته است که معادل حجمی حدود 0.8 میلیون متر مکعب است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه بارش‌های سال آبی 1402-1401 در سطح محدوده‌های مطالعاتی استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، افزود: این امر باعث شد که از زمان شروع بارندگی‌ها تا اواسط فصل بهار از چاه‌های بهره‌برداری کمتر استفاده شود و فشار کمتری به آبهای زیرزمینی وارد شده و باعث بالارفتن سطح آب محدوده‌ها نسبت به سال گذشته شود.

وی ادامه داد: همچنین نصب کنتور هوشمند موجب شد تا از کشت گیاهان با نیاز آبی بالا جلوگیری شود. از سوی دیگر جلوگیری از برداشت بیش از حد مجاز نیز باعث افزایش حجم آب زیرزمینی نسبت به سال آبی گذشته شده است.

حسن نژاد تصریح کرد: درحوضه کرخه در مهر ماه 1402 نسبت به مهر ماه1401 حجم افزایش، حدود 15 میلیون مترمکعب است. بیشترین افزایش در این حوضه در مهر ماه سال 1402 نسبت به مهر ماه سال 1401 مربوط به دشت چغلوندی با حدود 1.5 متر افزایش سطح آب و افزایش مخزن حدود 2 میلیون متر‌مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در خصوص دبی چشمه های انتخابی حوضه کرخه و‌ کارون بیان داشت : دبی چشمه‌های انتخابی استان در سال آبی 02-1401 نسبت به سال گذشته حدود 43 درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود 40 درصد کاهش داشته است. دبی چشمه های انتخابی حوضه کرخه در استان لرستان در سال آبی 02-1401 نسبت به سال گذشته حدود 52 درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود 53 درصد کاهش داشته است. همچنین دبی چشمه های انتخابی حوضه کارون بزرگ در استان لرستان در سال آبی 02-1401 نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود 12 درصد کاهش داشته است.

حسن‌نژاد گفت: سطح آبهای زیرزمینی استان در بلندمدت منتهی به سال آبی 1402-1401 به طور متوسط حدود 6.4 مترکاهش داشته است که معادل حجمی حدود 522 میلیون مترمکعب و افت سالانه حدود 0.2 متر(23 سانتی متر) است که نشان دهنده روند کاهشی منابع آب زیرزمینی در استان است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه بیشترین کاهش سطح آب زیرزمینی در بلندمدت مربوط به محدوده‌های مطالعاتی کوهدشت و ازنا-الیگودرز، به ترتیب حدود 21.5 متر و 9.4 متربوده که معادل حجم آب حدود 118 و 185 میلیون مترمکعب است، بر مدیریت مصرف و اصلاح الگوی کشت در این مناطق تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز