خبرگزاری کار ایران

خزانه‌دار کل کشور:

ترازنامه دولت ایراد دارد / فعلا نمی‌توان در مورد طرح مولدسازی اظهار نظر کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۸۲۸

خزانه‌دار کل کشور گفت: چندین سال است که در حال تدوین ترازنامه دولت هستیم اما می‌دانیم این ترازنامه اشکالات متعددی دارد و تا زمانی هم که ترازنامه کامل نباشد و ایراد داشته باشد، نمی‌توان آن را ملاک قرار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رحمت‌الله اکرمی در مراسم روز حسابدار با بیان اینکه محور همایش امسال شفافیت مالی لازمه تعالی، توسعه و عدالت اقتصادی است، اظهار داشت: به رغم تلاش همه تلاش‌های حسابداران، این حرفه نقش خود را آنگونه باید و شاید نتوانسته ایفا کند یا اینکه امکان آن نبود تا نقش موثری داشته باشند و این حرفه باید سهم خود را در کیک اقتصادی پیدا کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی این حرفه در دهه‌های گذشته صرفا ایفای مسئولیت پاسخگویی بوده اما در دهه گذشته با توجه بودجه ریزی علمیاتی و برمبنای تعهدی کامل، مسئولیت سودمندی در تصمیم‌ها در مالیه عمومی اضافه شده‌است. 

خزانه‌دار کل کشور با بیان اینکه علیرغم همه تلاش‌های فراوان کم نظیر و بی‌نظیر برای رسیدن نظام مالی جامع و کامل و برای اینکه به ایجاد زمینه‌ای که به ارتقای شفافیت برسیم، راه طولانی پیش رو داریم و حجم کارهای انجام نشده بسیار زیاد است، گفت: در طول سال‌های گذشته در این حرفه اقداماتی انجام شده که تدوین استانداردهای بخش عمومی، علمیاتی سازی حساب واحد خزانه، تشکیل کمیته راهبری اجرای استانداردها و نظام حسابداری عمومی از جمله آن است و مهمترین موضوع ما این بوده که ترازنامه دولت را تهیه کنیم تا دولت‌ها براساس ترازنامه بگویند چه وضعیتی را تحویل  گرفتند و با چه ترازنامه‌ای دولت را تحویل می دهند.

اکرمی ادامه داد: چندین سال است که در حال تدوین ترازنامه دولت هستیم اما می‌دانیم این ترازنامه اشکالات متعددی دارد و تا زمانی هم که ترازنامه کامل نباشد و ایراد داشته باشد، نمی‌توان آن را ملاک قرار داد.

وی افزود: تا قبل از سال ٩۴ هر کسی با هر مستندی می‌توانست مدعی شود که از دولت طالبکار و بدهکار است اما امروز هیچ دستگاه و فردی بدون طی فرایند تعیین شده نمی‌تواند بگوید از دولت بدهکار یا طلبکار است و این هم یکی از اقدامات انجام شده است. همچنین شناسایی اموال دولت از دیگر اقدامات بوده؛ در سالهای نمی‌دانستیم که دولت‌ها چه دارند اما امروز با قطعیت قابل اطمینان در این باره می‌توانیم حرف بزنیم البته تا این کار به صورت متقن انجام نشود نمی‌توان درباره مولدسازی حرف زد. تمام تلاش این بوده که با این اقدامات به بهبود شفافیت و اصلاح ساختار نظام حسابرسی کمک کنیم.

خزانه‌دار کل کشور با بیان اینکه برای رفع چالش‌های موجود در حسابداری مواردی به عقل ناقص ما رسیده اما باید مشورت گذاشته شود، گفت: عدم وجود ساختار جامع برای نظام‌مند کردن حسابداران، عدم استفاده به هنگام در حسابرسی، عدم یکپارچه سازی داده‌ها در سطح کلان از جمله چالش‌های موجود در این حرفه است و باید بگویم که ما هنوز نتوانستیم به تصمیم گیران بگوییم که این حرفه کجای سیاست‌گذاری‌ها قرار دارد و نتوانستیم فرهنگ روشن و شفاف ایجاد کنیم که به این حرفه نیاز داریم. 

وی افزود: امروز به دلیل عدم چابک سازی با هر ضربه و تغییر کل نظام حرفه حسابداری متأثر می‌شود و این حرفه جایگاه مناسبی در نظام ندارد و چابک نیست و از دیگر چالش‌های این حرفه رقابت نادرست در بخشی از بدنه حسابرسی و نرخ‌شکنی‌ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز