خبرگزاری کار ایران

ابلاغ تکالیف استان‌ها در اجرای مصوبات کمیته سازگاری با کم آبی و مقابله با فرونشست

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۰۹۳

در نود و نهمین نشست کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مقرر شد تکالیف استان‌ها در اجرای مصوبات کمیته سازگاری با کم آبی و مقابله با فرونشست در پهنه‌های خطرپذیر به استانداران ابلاغ شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، نود و نهمین نشست کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با حضور نمایندگان وزارتخانه و سازمان‌های عضو در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

دستور این جلسه شامل تصمیم‌گیری در خصوص تعیین رئیس کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، نحوه پایش عملکرد برنامه‌های کارگروه سازگاری با کم‌آبی هر سازمان و نحوه رسیدگی این کارگروه به مکاتبات سازمان‌ها درخصوص فرونشست بود.

نتایج پایش‌ها باید در میدان ملموس باشد

جوان‌بخت در خصوص وظایف رئیس کمیته تخصصی کارگروه سازگاری با کم آبی اظهار داشت: رئیس این کارگروه باید بتواند در زمینه فعال‌سازی کارگروه‌های استانی اقدامات مؤثرتری انجام دهد.

جوان‌بخت ارائه گزارش درخصوص نحوه پایش عملکرد استان‌ها توسط سازمان‌های عضو را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: پایش‌ها باید به گونه‌ای باشد که به بیان اعداد و ارقام بسنده نشود و به نتایج ملموس در میدان نزدیک باشد.

معاون وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: اطلاعات سامانه‌های پایش و رصد که در شرکت مدیریت منابع آب راه‌اندازی شده در اختیار سایر دستگاه‌های عضو کارگروه قرار بگیرد.

جوان‌بخت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رعایت عدالت در برداشت از آبخوان‌ها از اهداف وزارت نیرو در پایش مصرف انرژی چاه‌های کشاورزی است، بیان داشت: وزارت نیرو تکلیف خود می‌داند که در اجرای طرح کنترل برداشت از چاه‌های کشاورزی، جزئیات نظرات وزارت جهاد کشاورزی را مورد توجه قرار دهد و در عین حال رویکرد و هدف اصلی که قانون بر عهده وزارت نیرو گذاشته، باید اجرایی شود.

بیش از ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب در تهران توسط شهرداری‌ها مصرف می‌شود

وی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش فضای سبز تهران گفت: بیش از ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب در تهران توسط شهرداری‌ها از چاه‌ها برداشت و مصرف می‌شود که این رویه در درازمدت موجب فرونشست می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه آب خام مورد نیاز آبیاری فضای سبز باید با پساب جایگزین شود، اظهار داشت: شهرداری‌ها باید در این زمینه پیش قدم شوند و آبیاری فضاهای سبز باید از آب تصفیه شده جدا شود. سرانه فضای سبز مانند امنیت غذایی باید نظام‌مند شود.

ارائه عملکرد دستگاه‌ها با ذکر جزئیات جغرافیایی باشد

بنفشه زهرایی دبیر کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، در حین بررسی دستور کار دوم جلسه مبنی بر نحوه پایش عملکرد برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی هر سازمان، نظرات و پیشنهادات نمایندگان سازمان‌های عضو کارگروه را قرائت کرد.

وی همچنین خواستار الزام ارائه عملکرد دستگاه‌ها با ذکر جزئیات جغرافیایی شد تا با هم‌افزایی بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها، جمع‌بندی کارشناسی قابل حصول باشد.

فرآیند پایش کنترل برداشت از چاه‌ها به صورت سامانه‌ای

حمید رحمانی، معاون مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران، وظایف وزارت نیرو در زمینه اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی را انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز و اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی خواند و به شرح فعالیت شرکت‌های آب منطقه‌ای درخصوص اجرای این برنامه‌ها، نحوه کنترل و سنجش عملکرد و شاخص‌های ارزیابی عملکرد پرداخت.

به گفته وی، وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای در زمینه اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی، انسداد چاه‌های مجاز، تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری و نصب کنتور هوشمند حجمی آب بر روی چاه‌های کشاورزی است.

رحمانی با بیان اینکه فرآیند اجرای این اقدامات به صورت سامانه‌ای پایش می‌شود، اظهار داشت: سامانه «ساماب» سامانه یکپارچه حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکان، «سام‌گشت» سامانه گشت و بازرسی و سامانه «ام سی دی ام» سامانه تصمیم‌گیری چند معیاره مدیریت یکپارچه منابع آب زیرزمینی است که عملکرد شرکت‌های آب منطقه‌ای درآن بارگذاری شده است.

معاون مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران، به سامانه «ساپاد» نیز اشاره کرد و یادآور شد: این سامانه که اخیراً برنامه‌ریزی و اجرا شده، سامانه پایش اطلاعات و داده‌های آّب و برق است که مدیریت همزمان آب و برق را امکان‌پذیر می‌سازد.

وی در ادامه، توضیحاتی درخصوص چگونگی رصد و پایش پیشرفت فیزیکی اقدامات انجام شده توسط استان‌ها در زمینه حجم پروژه‌ها و حجم صرفه‌جویی انجام شده ارائه داد.

رعایت عدالت اجتماعی در اجرای طرح کنترل بهره‌برداری از چاه‌ها

رضا سرافرازی مدیرکل امور آب، خاک و خشکسالی وزارت جهاد کشاورزی نیز درخصوص نحوه صرفه‌جویی استفاده از چاه‌های کشاورزی توضیحاتی ارائه داد و بر رعایت عدالت اجتماعی در اجرای طرح کنترل بهره‌برداری از چاه‌ها تأکید کرد.

موقعیت جغرافیایی و مختصات چاه‌های کشاورزی به اطلاع وزارت جهاد برسد

علیرضا الماسوندی معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب و سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات نیز با بیان اینکه تمام چاه‌های کشاورزی مکان‌محور است، گفت: باید شناسه، موقعیت جغرافیایی، مختصات و پروانه چاه‌های کشاورزی به اطلاع وزارت جهاد کشاورزی برسد تا پس از تعیین منابع مالی، در این مناطق طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها به اجرا در بیاید.

وی بر اجرای یک اقدام مشترک با وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد و گفت: باید برای کنترل اضافه برداشت بخشی از چاه‌های کشاورزی که موجب کاهش برداشت بخش دیگری از چاه‌ها می‌شود، اقدام و راهکار مشترکی بین دو وزارتخانه پیگیری‌ شود.

ابلاغ تکالیف استان‌ها در زمینه اجرای مصوبات کمیته سازگاری با کم‌آبی و مقابله با فرونشست

بنابراین گزارش در این جلسه مقرر شد طی مکاتبه‌ای تکالیف استان‌ها در زمینه اجرای مصوبات کمیته سازگاری با کم آبی و اقدامات مرتبط با کاهش برداشت آب زیرزمینی در مناطق اعلام شده در نقشه فرونشست و تمرکز و در اولویت قرار دادن اقدامات لازم در پهنه‌های خطرپذیر به استانداران ابلاغ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز