خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر کشاورزی در گفت‌وگو با به ایلنا:

جزییات گشایش ال‌سی بین ایران و روسیه پس از یک‌دهه/ احتمال استفاده از «یوآن» در مبادلات تهران-مسکو

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۱۵۶

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم در تشریح جزئیات گشایش نخستین ال‌سی میان ایران و روسیه آن را طرحی پایلوت مبتنی بر روبل معرفی کرد که با واردات آزمایشی نهاده‌های دامی اجرا می‌شود. وی همچین از تعادل بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ کشور در آینده نزدیک خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره گشایش زودهنگام نخستین ال‌سی میان روسیه و ایران گفت: دو بانک‌ روسیه از چند ماه پیش حساب کارگزاری خود را با بانک‌های ایرانی باز کرده‌اند. همچنین سیستم پیام‌رسان بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی روسیه از ماه اردیبهشت به یکدیگر متصل شده‌اند و چند دستور پرداخت هم در این سیستم رفت و آمد داشته، بنابراین در موضوع پیام‌رسان هم مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در طرحی پایلوت، در مورد خرید نهاده‌ از شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده غلات روسیه برای یکی از مجموعه‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی توافق شده و این معامله در قالب ال‌سی انجام می‌شود، مصوبات طرح اخذ و قرارداد این معامله منعقد شده است.

پیمان‌پاک خاطرنشان کرد: پس از بیش از یک دهه است که ال‌سی بین بانک‌های ایران و بانک‌های بین‌المللی گشایش می‌شود و در این مدت تحریم‌ها مانع گشایش ال‌سی بودند، بنابراین به دلیل آغاز کار پس از توقف چندساله مسائل حقوقی آن زمان‌بر شد اما این طرح سرانجام نهایی شد و تخصیص‌های آن هم توسط بانک مرکزی صورت گرفته است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: ال‌سی میان روسیه و ایران در دو تا سه هفته آینده گشایش می‌یابد و محموله‌ به سمت ایران حرکت می‌کند. با اجرای موفق این طرح پایلوت، بانک مرکزی این ال‌سی را به همه خریدهای ایران از روسیه تعمیم می‌دهد. این دستاورد به اعتماد متقابل تاجران دو کشور می‌انجامد و ظرفیت تجارت دو کشور را چند برابر میزان کنونی افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش واردات نهاده از مبدا روسیه به ایران حدود 1.5 میلیارد دلار است و با باز شدن این ال‌سی انواع کالاها از قبیل چوب، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات از روسیه به ایران وارد می‌شود و صادرات ایران به روسیه نیز افزایش می‌یابد؛ امیدواریم صادرات ایران به روسیه تا پایان سال 1402 از یک میلیارد دلار فراتر رود.  

پیمان‌پاک ادامه داد: هدف دیگر از تجارت با گشایش ال‌سی این است که خریدها با قیمت‌های اصلی صورت بگیرد؛ هر قدر معاملات در قالب نظام بانکی، اعتبارات اسنادی و پرداخت‌های بانکی صورت بگیرد، شفافیت آنها بیشتر می‌شود و اعمال بیش‌بود و کمبود در خریدها به صفر می‌رسد.

وی در ادامه از گشایش این ال سی با ارز روبل گفت و توضیح داد: با توجه به تعاملات تجاری که میان بانک‌های روسیه، چین و ایران وجود دارد اگر در منابع روبلی به مشکل بربخوریم می‌توانیم از منابع یوآنی استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: مشکلی بابت کمبود نهاده نداریم؛ جو و ذرت به اندازه موجود هست و حتی زیر قیمت فروخته می‌شود. قیمت مصوب ذرت 11 هزار و 300 تومان است اما با قیمت 10 هزار تومان هم به صورت اعتباری و مدت‌دار فروخته می‌شود. جو هم از 8800 تا 9000 تومان قیمت دارد که آن هم گاه اعتباری فروخته می‌شود. تنها تامین کنجاله با مشکل رو‌به‌رو بود که در دو هفته اخیر عرضه این کالا هم به تعادل رسیده است.

وی افزد: با گشایش ال‌سی نهاده‌ها به طور مستمر به ایران وارد می‌شود. گندم، جو، ذرت، روغن آفتابگردان و برخی کنجاله‌ها نهاده‌هایی هستند که از مبدا روسیه تامین خواهند شد.  

پیمان‌پاک افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز را برآمده از کمبود ذخایر دامی دانست و عنوان کرد: در سال گذشته حذف ارز 4200 تومانی به افزایش قیمت‌ها نهاده‌ها انجامید و نقدینگی دامداران را به شدت کاهش داد، در نتیجه این امر قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کرد.

وی درباره گرانی گوشت مرغ نیز گفت: در بهمن و اسفند سال گذشته جوجه‌ریزی به دلیل مسائلی که انجمن‌ها به وجود آوردند کاهش پیدا کرد، با این حال در چهار ماهه گذشته بازار مرغ متعادل شد. افزایش قیمت دو هفته گذشته هم به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در مهر ماه بود البته در آبان و آذر جبران شد و در چند هفته پیش رو شاهد ثبات بازار مرغ خواهیم بود.

معاون وزیر در پایان یادآور شد: در شش ماه گذشته که با کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز رو‌به‌رو بودیم و تلاش شد با واردات بازار این کالا را متعادل و آن را کنترل کنیم. در آینده نزدیک تولید دام‌های سبک و سنگین افزایش خواهد داشت و بنا بر پیش‌بینی معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی تا بهار سال آینده دیگر نیاز به واردات گوشت قرمز نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز