خبرگزاری کار ایران

تامین آب پایدار برای 720 هزار نفر از مردم خوزستان در طرح بزرگ آبرسانی فدک

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۸۰۵

وزیر نیرو طرح فدک را با ویژگی‌هایی چون احداث ١٤ کیلومتر تونل یکپارچه و مستقیم بین سد کارون ٣ و شهرستان ایذه در منطقه شمال شرق استان خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین، مهمترین و موثرترین طرح های آبرسانی کشور در جهت تامین کامل آب منطقه معرفی کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان در آیین آغاز عملیات اجرایی سامانه انتقال آب حد فاصل سد کارون ٣  تا شهرستان ایذه موسوم به فدک (طرح جامع تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان از سد کارون 3 ) با بیان اینکه در استان خوزستان طی سال‌های متمادی پروژه‌های سدهای بزرگ اجرایی شده است، گفت: بزرگترین سدهای بزرگ کشور و سدهای بزرگ جهان در این استان در قالب ٦ سدبزرگ قرار دارد، اما مراحل تکمیل این پروژه‌ها و رساندن آب به دست مردم اعم از آب شرب و آب کشاورزی آن‌ طور که لازم بوده، پیش نرفته است.

محرابیان به مشکلات تامین آب شرب و کشاورزی استان خوزستان در سال ٩٩ و تابستان ١٤٠٠ اشاره و اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم تامین مناسب آب برای اقصی نقاط استان خوزستان بود. این درحالی است که مردم استان با وجود سدهای بزرگ، از نعمت آب گوارا برخوردار نبودند و همچنین این آب در بخش کشاورزی به مزارع مردم نرسیده بود.

وزیر نیرو ادامه داد: با یک اقدام جهادی و برنامه‌ریزی گسترده، این اقدام را برای تمام استان در دستور کار قرار دادیم . طرح آبرسانی غدیر که سالیان سال کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین خورده بود و بخش‌هایی از آن اجرا شده بود، متاسفانه آن‌گونه که لازم بود آب باکیفیت مناسب برای مردم تامین نکرده بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در یک اقدام گسترده و جهادی با فعالیت پیمانکاران و قرارگاه خاتم الانبیاء و با مدیریت خوب مدیران استانی طی ١٠ ماه عملیات آبرسانی انجام شد و آب بسیار گوارا و با کیفیت دز به منازل  حدود ٦٠ درصد مردم این استان رسید.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای طرح‌های آبرسانی در اقصی نقاط استان خوزستان گفت: با مطالعات انجام شده ٦طرح آبرسانی  برای اقصی نقاط استان در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی این طرح ها با سرعت خوبی در دستور کار است.

وی طرح فدک را یکی از بزرگترین، مهمترین و موثرترین طرح‌های آبرسانی کشور دانست که همراه با اجرای ١٤ کیلومتری تونل به صورت یکپارچه و مستقیم بین سد کارون ٣ و شهرستان ایذه در منطقه شمال شرق استان خوزستان و در جهت تامین کامل آب این منطقه اجرایی می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال آب از کارون ٣ به ایذه تاکنون  با برگزاری ٥ جلسه کارشناسی با حضور شخص وی انجام شده است،یادآورشد: تلاش شده است این عملیات اجرایی بدون تعرضی به مزارع مردم و زمین‌های کشاورزی و دیگر نقاط انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح اضطراری آبرسانی نیز برای ایذه و کل منطقه اجرا و حفر ٣٠ حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تا کنون عمده‌حفاری این طرح‌ها و چاه‌ها تمام و تجهیز و خطوط انتقال اجرا شده و نقطه پایانی کار اجرای یک مخزن بزرگ ٢٠ هزار متر مکعبی بود که قبل ازاین مراسم  مخزن مورد بازدید قرار گرفت و این طرح در حال اجرا است.

محرابیان تاکید کرد: همه تلاش ما این است که تا دو ماه آینده حداکثر  این طرح اضطراری را به مرحله بهره‌برداری برسانیم و شاهد حل مشکل مردم به طور موقت باشیم تا در زمان باقی‌مانده طرح اصلی را هم هرچه سریعتر اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه عملیات واقعی اجرایی را امروز با حضور پیمانکار اصلی  شروع می‌کنیم، اظهار کرد: از همکاران خواسته‌ایم همان حماسه‌ای که در طرح غدیر آفریدند را بتوانیم در قالب اجرای این طرح تکرار کنیم و در منطقه مهم شمال شرق خوزستان به عنوان یک منطقه حاصلخیز در بخش کشاورزی برای بیش از ٧٢٠ هزار نفر تامین آب شرب انجام شده و  این عملیات هرچه سریع تر به پایان برسد.

​محرابیان با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه را که مصوبه هیئت دولت و سفر رئیس جمهوری است را امروز شروع می‌کنیم، ادامه داد: اجرای این پروژه اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌کند و علاوه بر آن، مسائل شهرستان ایذه مورد بررسی و مصوبات سفر ریاست جمهوری که نیاز به تقویت اعتبارات دارد را پیگیری خواهیم کرد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز