خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آب زاینده‌رود نیازمند اقدام فوری است/ تکلیف دست‌اندازی به حقابه کشاورزان را روشن کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۰۹۴

عضو هیات نمایندگان استان اصفهان گفت: اگر دولت بنا داشت به حقابه کشاورزان تعرض کند باید جنبه شرعی آن را رعایت می‌کرد یعنی باید آب را از کشاورز خریداری می‌کرد و منبع جایگزین در نظر می‌گرفت که این اتفاق نیفتاده است.

محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اوضاع آب اصفهان اظهار داشت: پیرامون بحث آب؛ در استان اصفهان فعالیت‌هایی انجام شده اما فعلا برخی مسائل کلیدی و اساسی در حد مطالعات و اقدامات مقدماتی باقی مانده است. پروژه‌های سابقه‌دار و طولانی‌مدت که همانند تونل بهشت‌آباد و سد تونل سوم زخم کهنه شده و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، البته در مورد تونل سوم وزیر نیرو قول داده‌اند که در اولین فرصت پمپاژ ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب آب شروع شود.

وی با اشاره به برنامه انتقال آب دریا تصریح کرد:  آب دریا صرفا به کار صنعت می‌آید چون شیرین‌سازی و انتقال آن گران‌قیمت است و نمی‌توان به مصرف کشاورزی رساند اما خاصیت آن اینکه اگر انتقال داده شود بخشی از صنعت که بند ناف آن وابسته به آب زیرزمینی و یا روزمینی استان بود؛ بریده می‌شود و می‌توان آن بخش از آب را که حق محیط زیست و کشاروزی بوده و توسط صنعت دست‌درازی و برداشت شده بود به جایگاه اصلی خود برگردد کمااینکه در بحث آب شرب هم به همین شکل است. اکنون آب شرب استان از محل کشاورزی و حقابه کشاورزان تامین می‌شود و این بزرگترین ستمی که در طول سالیان به بخش کشاورزی شده است، حال آنکه وزارت نیرو از حقابه مسلم کشاورزان که هم مبنای شرعی و قانونی دارد برداشت و به مصرف شرب جمعیت موجود و یا جمعیتی که به برخی مناطق تحمیل شده رسانده است.

این نماینده مجلس گفت: مثلا شاهدیم در تهران نیز بالاترین ستم به بخش کشاورزی شده، در بقیه استان‌ها و حوضه‌های آبریز هم به همین صورت بوده است اگر دولت بنا داشت به حقابه کشاورزان تعرض کند باید جنبه شرعی آن را رعایت می‌کرد یعنی باید آب را از کشاورز خریداری می‌کرد و منبع جایگزین در نظر می‌گرفت که این اتفاق نیفتاده است، در مجموع اوضاع آبی استان اصفهان نیازمند اقدام فوری است برخی اقدامات در مراحل جلسات، مقدمات، تصمیمات و صورتجلسات اتفاق افتاده اما بحث آب زاینده‌رود نیازمند اقدام فوری است.

وی درباره تامین آب شرب در سطح استان خاطرنشان کرد: در این رابطه اقداماتی خصوصا در سامانه دوم آبرسانی اتفاق افتاده است. ولی استمرار منابع پایدار برای شرب منوط به تامین منابع پیش‌بینی شده برای این منظور و اجرای طرح‌های در دست اقدام است.

نقدعلی میزان بارش در سطح استان را ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر و ذخایر آبی پشت سد زاینده رود را در حد ۲۷۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز