خبرگزاری کار ایران

واقعیات آب به مردم گفته شود/جزئیات 180 برنامه برای مدیریت مصرف برق در تابستان 1403

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۸۵۳۷

وزیر نیرو مدیریت منابع آب زیرزمینی را مهمترین مسئله بخش آب کشور عنوان کرد و گفت: در برداشت و مدیریت این منابع باید رعایت قانون، شفافیت و عدالت مورد توجه و سرلوحه کار قرار گیرد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان در شصت و دومین نشست مدیران ارشد بخش آب کشور با تبریک حلول ماه مبارک رجب، دو شیوه مدیریت آب را مورد اشاره  قرار داد و گفت: بخش نخست مدیریت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازه‌ای شامل طرح‌های اولویت دار و بخش دیگر مدیریت بر منابع آب از نوع نرم‌افزاری است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله آب یک مسئله و امر جدی است، افزود: مدیریت آب امروز یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و باید مدیریت آب را به طور علمی، حساب شده و طبق برنامه، با رعایت قانون، عدالت و شفافیت مدنظر داشته باشیم.

محرابیان با بیان اینکه مدیریت توامان آب و برق همان تجلی قانونگرایی، عدالت و شفافیت است، تأکید کرد: به عنوان مثال پروانه‌ای برای کشاورز صادر شده و در یک آبخوان مشترک، کشاورزان و مصرف‌کنندگان متعدد وجود دارد که باید با رعایت قانون و عدالت و شفافیت آب برداشت شود؛ اما بر اساس سنجش‌ها و راستی‌آزمایی در عمل مشاهده کردیم که عده‌ای کمتر از حقشان استفاده کرده بودند و عده‌ای به حقوق دیگران به شدت تجاوز کرده‌اند.

وزیر نیرو اظهار کرد: کشاورزان قشری شریف، متدین و پایبند به شرع و اصول هستند که می‌توان به راحتی این قشر را در ارتباط با برداشت‌های نامتعارف اقناع کرد، سرمایه کشاورز علاوه بر زمین، آب و آبخوان است که در صورت اقناع‌سازی، خود حفاظت از سرمایه‌اش را از ما مطالبه خواهد کرد.

محرابیان افزود: اگر در اثر بی‌توجهی، منابع آبی از دست برود به سادگی قابل بازگشت نخواهد بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه با افزایش تقاضا و شرایط آبی و اقلیمی خاص‌، راهکار‌های متعدد در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: بر این اساس برنامه‌ای مدون در دستور کار وزارت نیرو است، به طوری که یک روز و یک ساعت در بخش آب و فاضلاب و برق خارج از برنامه قرار ندارد و بسیاری از این برنامه‌ها نیاز به قانون و یا برنامه ۵ ساله و یا اعتبار، مصوبه و بخشنامه داشته‌اند که تهیه شده و گام به گام طبق برنامه در حال پیشرفت است.

محرابیان به فعالیت ده‌هاهزار نفر نیرو‌یی که به طور مستقیم در سطح کشور با وزارت نیرو همکاری می‌کنند، اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات پیمانکاران، مشاوران، کارشناسان و مشترکان آب و برق که با ما همکاری می‌کنند، یک حرکت ملی است و اگر این برنامه‌ها دقیق و با اقناع عمومی دنبال نشود، در اجرا با مشکل مواجه می‌شود.

وی همچنین تامین آب بخش صنعت و بند (ع) تبصره 8 قانون بودجه را یادآور شد و گفت: با اجرای این بند می توانیم در نقاطی که با کمبود آب مواجهیم، بدون تعرض به آب شرب و کشاورزی، آب قابل توجهی را برای صنایع تامین کنیم.

محرابیان در ادامه به پیشبرد طرح‌های اولویت‌دار اشاره و اظهار کرد: 33 درصد پروژه‌ها طبق جدول زمان‌بندی در حال اجراست و اجرایی کردن این پروژه‌ها در زمان‌های تعریف شده یکی از مطالبات وزارت نیرو ازمناطق استانی است که در این رابطه جلسات متعدد به صورت پیوسته در حال برگزاری است.

وزیر نیرو اضافه کرد: منابع مالی متناسب با اجرا و پیشبرد پروژه‌ها تزریق خواهد شد.

 ضرورت مدیریت تامین آب شرب با توجه به کاهش بارندگی‌ها

وی در ادامه به موضوع طرح‌های آبرسانی پرداخت و گفت: شرایط بارشی کشور به شکلی است که تا امروز با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

محرابیان تاکید کرد: در تلاش هستیم با وجود این شرایط، کوچکترین تنشی در تامین آب شرب کشور رخ ندهد. در همین راستا فهرست پروژه‌ها مشخص و اعتبارات این مهم به صورت صد درصد پیش‌بینی شده است.

محرابیان در ادامه یادآور شد: پیشبرد پروژه‌ها طبق جدول زمان‌بندی روز به روز پیگیری و نظارت می‌شود. در عین حال آگاه‌سازی و همراه کردن مردم لازم و ضروری است و باید به گونه‌ای مدیریت صورت گیرد که مصارف مازاد حذف و در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

 از آبیاری فضای سبز با آب شرب جلوگیری شود.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از شهرها و نقاط از آب شرب به عنوان آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، افزود: خوشبختانه در برنامه هفتم حکم بسیار مهمی در این باره آمده است و بر اساس آن مدیران عامل باید در عمل به قانون جلوی اینگونه بدمصرفی‌ها را بگیرند.

 تاکید وزیر نیرو بر اطلاع‌رسانی به موقع و هوشمندانه

وزیر نیرو در ادامه به اقدامات انجام شده در چارچوب اطلاع‌رسانی صنعت آب پرداخت و افزود: در بخش اطلاع‌رسانی باید واقعیات به مردم گفته شود و گزارش‌دهی‌ صحیح از جمله وظایف مدیران این صنعت است.

جزئیات 180 برنامه برای مدیریت مصرف برق در تابستان 1403

همچنین وزیر نیرو از تدوین 180 پروژه و برنامه برای مدیریت مصرف برق تابستان 1403 خبر داد و گفت: امروز برای رفع ناترازی صنعت برق، باید نسبت به بهره‌مندی از روش‌های مفید با فناور‌ی‌های جدید اقدام شود.

وی با اشاره به تدوین 180 پروژه و برنامه در گروه‌های مختلف برای مدیریت مصرف برق تابستان 1403 اظهار کرد: پیشبرد یکایک این برنامه‌ها به عنوان تکمیل حلقه‌های این زنجیره بزرگ ضامن موفقیت صنعت برق کشور خواهد بود.

وزیر نیرو یادآور شد: ناترازی‌های صنعت برق طی دو سال اخیر به گونه‌ای مدیریت شد که ظرفیت‎‌های خالی عمدتا استفاده شدند و امروز برای رفع این ناترازی باید نسبت به بهره‌مندی از روش‌ها و فناوریهای جدید اقدام شود.

وی از طراحی پنج کمیته برای پیشبرد این مهم گفت و بیان کرد: تا امروز افزون بر 424 مصوبه پیرو برگزاری 48 جلسه اصلی و 23 جلسه فرعی در این کمیته‌ها حاصل شده است و این جلسات کاملا عملیاتی و تصمیمات کاملا اجرایی است.

محرابیان «کمیته مدیریت و بهینه‌سازی مصرف» را مهمترین ‌این کمیته‌ها عنوان کرد و افزود: در این کمیته مجموعه تصمیمات در قالب دستورالعمل‌های بهینه‌سازی مصرف ابلاغ شده است که در حوزه‌های اداری، خانگی، کشاورزی و صنعتی است. چنانچه همه بندهای این دستورالعمل‌ها به مرحله اجرایی برسند، بی‌تردید ما می‌توانیم به راحتی صنعت  برق را اداره کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر این که مدیریت ناترازی به معنای عبور از یک محدودیت و بحران نیست، اضافه کرد: استفاده از علم و تکنولوژی برای مدیریت صحیح، عالمانه و اقتصادی صنعت برق را می‌توان نوعی مدیریت در رفع ناترازی برق عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت صنعت برق در شرایط موجود یک مدیریت کاملا علمی است، ادامه داد: با مشاهده نمودار میزان برق مصرفی صنایع طی روزهای سیزدهم آذر و پنجم مرداد به این نتیجه رسیدیم که چگونه با شیوه‌های مدرن مدیریت مصرف، توانستیم در تابستان امسال 2.5 درصد انرژی بیشتری را طی یک روز نسبت به زمانی که هیچ‌گونه محدودیتی در مصرف برق اعمال نشده بود تامین کنیم؛ این امر افتخار صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

محرابیان در ادامه به مصوبه شورای عالی انرژی مبنی بر تامین 20 درصد برق مصرفی ادارات کشور با بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این دستورالعمل ابلاغ شده است، همچنین بر اساس این قانون باید یک درصد از مصرف برق صنعت در سال 1402 از محل تجدیدپذیرها باشد و سالانه به مدت پنج سال یک درصد به این عدد اضافه می‌شود؛ به عبارت دیگر در ابتدای سال 1403 این عدد به 2 درصد می‌رسد.

وزیر نیرو تاکید کرد: صنایع و ادارات باید معادل مصرف خودشان نیروگاه تجدیدپذیر احداث کرده در غیر این صورت لازم است از طریق قانونی اقدام به خرید برق تجدیدپذیر کنند.

وی افزود: از یکم خرداد تا 15 مهرماه سال 1400 به رغم خاموشی‌های گسترده، 48 میلیارد کیلووات ساعت برق برای بخش خانگی تامین شد در همین بازه زمانی در سال 1402 با وجود عدم خاموشی و اضافه شدن 1.5 میلیون مشترک خانگی جدید به شبکه برق کشور و نیز گرمای بی سابقه تابستان کره زمین، مصرف برق خانگی به 46 میلیارد کیلووات ساعت رسید.

وی تصریح کرد: چنانچه مدیریت مصرف برق همانند گذشته صورت می‌گرفت میزان برق مصرفی در بخش خانگی در همین بازه زمانی باید به 58 میلیارد کیلووات ساعت می‌رسید، این درحالی است که با مدیریت بهینه مصرف برق در بخش خانگی در مقایسه با سال 1400 مصرف، دو میلیارد کیلووات ساعت برق کاهش یافت.

محرابیان با اعلام اینکه 3 درصد از مشترکان تهرانی 40 درصد درآمد شرکت برق تهران بزرگ را می‌پردازند، اظهار کرد: سیاست پاداش صرفه‌جویی یک قرائت صحیح از مشارکت عمومی و بر مبنای علم اقتصاد در کاهش مصارف مازاد و صرفه‌جویی بوده است.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای دقیق و صحیح 180 برنامه تدوین شده می‌توان تابستان سال آینده را بدون خاموشی گذراند، افزود: می‌توان در یک بستر تعاملی، چارچوب مدیریت شده و با شیوه‌های اطلاع‌رسانی ساعتی و لحظه‌ای به مصرف کننده، یک مشارکت ملی و عمومی را در صرفه‌جویی و توجه دادن به مصرف جلب کرد؛ موضوع اپراتور انرژی همین بحث و مقوله را شامل می‌شود.

وزیر نیرو به تشریح «کمیته توسعه و ارتقای شبکه» پرداخت و گفت: در این زمینه مشکلات به ویژه در پیک تابستان شناسایی و اولویت‌بندی شده است، این الزامات به عنوان پروژه‌های حیاتی مصوب و ابلاغ شده و هم‌اکنون در مسیر اجراست؛ مهم‌ترین آن در تهران، مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان، فارس و برخی دیگر از مناطق در حال اجرا هستند.

وی با اشاره به تصویب پروژه‌های مهم در بخش توزیع برق طی هفته‌های گذشته، افزود: این پروژه‌ها در مراحل اجرایی قرار گرفته است.

محرابیان اضافه کرد: در مسائل مربوط به ساختگاه، پشتیبانی‌ها، حل مسائل زمین، محیط زیست و دیگر مسائل مربوط به قرارداد احداث 4500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اقدامات لازم صورت گرفته است و تامین مالی آن به طور کامل انجام شده است، خوشبختانه بهترین پیمانکاران کشور برنده مناقصات شدند، در این زمینه با پیمانکاران برای احداث 500 تا 1500 مگاوات تعهد صورت گرفته تا طی هفت ماه این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

وزیر نیرو با تاکید بر اثرگذاری بی‌نظیر نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اذعان کرد: این دست از نیروگاه‌ها، می‌توانند صنعت برق کشور را توسعه دهند و اثرگذاری آن برای تابستان و غیر از آن بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا قراردادهای دیگری منعقد شده که حداقل 900 مگاوات آن باید در تابستان 1403 به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به موضوع تعمیرات، بازسازی، رفع محدودیت و ارتقای نیروگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: باید تا پایان اردیبهشت 1403، همه این نیروگاه‌ها را به مدار آوریم. در نیروگاه‌های برق آبی بر اساس آخرین گزارش‌ها وضعیت مطلوبی برقرار است و در نیروگاه‌های حرارتی نیز وضعیت نسبتا مطلوبی را شاهد هستیم.

محرابیان نصب کنتورهای هوشمند را جزو برنامه‌های اجرایی سال جاری عنوان و خاطرنشان کرد: در این زمینه سهم هر استان و شرکت مشخص شده است.

وی با بیان اینکه امروز در نیمه راه خدمت‌رسانی در صنعت برق کشور قرار داریم، تاکید کرد: باید با توان بیشتر به مسیر خود در امر خدمت‌رسانی ادامه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز