خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا :

تکرار نشت اطلاعات و صف فروش در بورس/ بازار سرمایه قلک و حیاط خلوت دولت شده‌ است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۴۵۲

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: متاسفانه کمبود منابع مالی و کسری بودجه دولت اولین ریسک و آفت بازار سرمایه محسوب می‌شود و برخلاف گفته‌های رییس جمهوری مبنی بر اینکه از بازار سرمایه به عنوان قلک استفاده نمی‌کنیم، امروز بورس به قلک دولت تبدیل شده‌است.

فردین آقابزرگی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تکرار ماجرای نشت اطلاعات محرمانه درباره نرخ پتروشیمی‌ها در اردیبهشت ماه امسال، برای نرخ خوراک پالایشگاهی‌ها به طوری که صبح روز گذشته برای نمادهای پالایشگاهی صف فروش تشکیل شد و در ساعت 11 ابلاغیه تغییر نرخ خوراک پالایشگاهی‌ها از سوی وزارت نفت منتشر شد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین وظیفه سازمان بورس که همان بند ماده 7، 8، 9 و 11 برای پیشگیری از وقوع تخلفات و مخدوش شدن سرمایه سهامداران و سرمایه‌گذاران است،انجام نمی‌شود. جالب این است که اتفاق صبح روز گذشته در بازار سرمایه همزمان شده با ابلاغیه سازمان بورس مبنی بر ابلاغ ماده 19 آیین نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار درباره مصادیق دستکاری قیمت. حال اینکه در حیطه موضوعات فرعی سازمان بورس به ترتیبی رفتار می‌کند که گویی تمام تقصیر متوجه معامله‌گران است.

وی با بیان اینکه عمده بی‌اعتمادسازی‌ها در بازار سرمایه به دولت مربوط می‌شود، گفت: سازمان بورس برخلاف ظاهر که یک موسسه غیر دولتی است، به یک نهاد دولتی تبدیل شده‌‌ است و این هماهنگی‌ها در سازمان بورس وجود دارد و قطعا در بالاترین سطح یعنی در شورای عالی بورس این هماهنگی‌ها انجام می‌گیرد. مگر می‌شود در این شورا که رییس آن وزیر اقتصاد است، از یک ماه گذشته از تغییر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها اطلاع نداشته باشد و این همان اتفاقی است که در اردیبهشت ماه دربازار رخ داد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این ادعا که رییس شورای عالی بورس قطعا از تغییر نرخ خوراک پالایشگاهی‌ اطلاع داشته، ادامه داد:‌ همان کسانی که در شورای عالی بورس حضور دارند از جزییات این موضوع اطلاع داشتند. تصمیمات اقتصادی در کابینه اقتصادی دولت گرفته و مورد بررسی قرار می‌گیرد، مگر می‌شود آقایان خاندوزی و عشقی از این تغییر نرخ خوراک اطلاع نداشته باشند!

آقابزرگی افزود: همان اتفاق اردیبهشت ماه دقیقا امروز در بازار سرمایه و بورس تکرار شد حالا آقایان به دنبال مصادیق دستکاری قیمت و سفارش چینی‌ها از سوی معامله‌گران هستند.

وی معتقد است: کمبود منابع مالی و کسری بودجه دولت اولین ریسک و آفت بازار سرمایه محسوب می‌شود و برخلاف گفته‌های رییس جمهوری مبنی بر اینکه از بازار سرمایه به عنوان قلک استفاده نمی‌کنیم، امروز بورس به قلک دولت تبدیل شده‌است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هفته گذشته شورای مسکن هم چنین مصوبه‌ای را اعلام کرد مبنی بر اینکه اوراق برای تامین مالی بخش مسکن از بورس تامین شود در حالی که این موضوع در بودجه دیده نشده‌ بود. گویی همه دست به دست هم داده‌اند که بورس قلک دولت شود و منافع سهامداران را تضعیف کنند. در حالی که سازمان بورس باید حافظ منافع باشد و این مسئولیت قانونی را برعهده دارد، اما منفعل شده‌ است.

آقابزرگی درباره رایج شدن نشت اطلاعات و اثرگذاری آن در بازارسرمایه در دو سال گذشته گفت: دلیل این است که به طور مطلق ارکان بورس و سازمان بورس تحت ید و اختیار دولت شده و دولت به عنوان حیاط  خلوت از آن استفاده می‌کند. در حالی که وزیر اقتصاد از پیش‌بینی پذیری اقتصاد صحبت می‌کند اما می‌بینیم در چند ساعت نشت اطلاعات و ابلاغیه‌ها تمام بورس را بر هم می‌ریزد و قطعا این تصمیمات تبعاتی در بر خواهد داشت و تنها به ریزش چند هزار واحدی امروز ختم نمی‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز