خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

درآمد ٧٠ هزار میلیارد تومانی دولت از افزایش یک درصدی ارزش افزوده

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۵۰۶

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال ایلنا درباره اختلافات مجلس و دولت درباره ارزش و منابع ایجاد شده از افزایش یک درصد ارزش افزوده از ٩ به ١٠ درصد تاکید کرد: آنچه که به مجلس اعلام کردیم این بود که برآورد از افزایش یک واحد ارزش افزوده بین ۶۵ تا ٧٠ هزار میلیارد تومان است که البته ٢۵ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان آن در فروردین ماه سال ١۴٠۴ محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدهادی سبحانیان در نشست خبری امروز با بیان اینکه در مدت زمان ٩ ماه حضورم در سازمان امور مالیاتی استقرار نظام مالیاتی مبتنی بر عدالت به سرعت خوبی پیش رفته است، اظهار داشت: سیاست ما تغییر ریل در سازمان امور مالیاتی از مالیات ستانی به صورت سنتی به مالیات مبتنی بر داده‌ها است. 

خانه‌های بالای ٢٠ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند

معاون وزیر اقتصاد درباره وصول مالیات از خانه‌های لوکس اظهار داشت: مالیات ستانی از خانه و خودروهای لوکس در سال ١۴٠٠ مشمول خانه‌های بالای ١٠ میلیارد تومان بود که این عدد با نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و در سال ١۴٠١  خانه‌ها با ارزش بالای ١۵ میلیارد تومان و در سال ١۴٠٢ واحدها با ارزش  ٢٠ میلیارد تومان مشمول مالیات بر خانه‌های لوکس می‌شوند. 

در سال جاری ١۶٠ هزار واحد لوکس شناسایی شد

وی ادامه داد : در سال ١۴٠٠ تعداد ١٢ هزار ٣٠٠ خانه شناسایی شد و مالیات ۴٠٠ میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته شد و در سال١۴٠١ تعداد ۴ هزار و ۵٠٠ خانه شناسایی شد که مالیات  ١.٢ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. همچنین در سال جاری  ١۶٠ هزار واحد  شناسایی شد که برای آنها ٧ هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شد. 

مشمولان تا پایان بهمن ماه فرصت دارند

سبحانیان با بیان اینکه مشمولان تا بهمن ماه فرصت پرداخت مالیات دارند، گفت: اگر نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند عملیات اجرایی برای آنها به اجرا  می‌‌رسد که البته در نقل و انتقالات مسکن مالیات را وصول می کنیم که تاکنون از این محل حدود ١۵٠ میلیارد تومان وصول کردیم. 

اخذ مالیات از اینفلونسرها و سلبریتی‌ها

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اخذ مالیات از اینفلونسرها و سلبریتی‌ها اظهار داشت: طبق قانون هر فردی که از هر فعالیت اقتصادی درآمدی به دست می‌آورد، چه تاجر باشد چه پزشک و چه فعال فضای مجازی باید مالیات بپردازد. در سال١٣٩٩-١۴٠٠ تعداد ۵۵١ فعال فضای مجازی که بالای ۵٠٠ هزار دنبال کننده داشتند، شناسایی شدند که مجموع تراکنش واریزی ١٢٣ نفر از آنها حدود ٢.٣ هزار میلیارد تومان بوده‌ است.

وصول ۶.٧ میلیارد تومان مالیات از اینفلونسرها

وی ادامه داد: در سال ١۴٠٠ حدود ١۴٩ برگه تشخیص برای ١١٩ میلیارد تومان در سال ٩٩ هم ۶۴ برگه تشخیص برای ٢ میلیارد تومان صادر شده و تاکنون ۶.٧ میلیارد تومان مالیات از اینفلونسرها وصول شده‌است. 

مرعوب فضاسازی‌های فضای مجازی نمی‌شویم

سبحانیان تاکید کرد: مرعوب فضاسازی‌ها در فضای مجازی نمی‌شویم و هر کسی که فعالیت اقتصادی دارد باید مالیات بپردازد و اینجا باید متذکر شوم که اینگونه نیست که فعال فضای مجازی که کمتر از ۵٠٠ هزار دنبال کننده دارد مشمول مالیات نباشد آنها هم اگر درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی در فضای مجازی دارند باید مالیات بپردازند. 

امسال از ۱۶۲ هزار خودرو مالیات می‌گیریم

رییس کل سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات از خودروهای لوکس اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ حدود  ۱۷۷ هزار خودرو با قیمت ٢هزار  میلیارد تومان مشکل مالیات بر خودروهای لوکس شدند، همچنین در سال گذشته حدود ۲۵۲ هزار خودرو با نرخ  ۲۳۰۰ میلیارد تومان مشمول مالیات شدند و امسال هم برای ۱۶۲ هزار خودرو با ارزش ۲۸۰۰ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند.

وی ادامه داد: مشمولان تا انتهای بهمن مهلت پرداخت این مالیات را دارند و تاکنون ١.۵ میلیارد تومان مالیات از این محل وصول شده است. 

برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی تعلل نمی‌کنیم

سبحانیان درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکید کرد: برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی اراده ما بسیار جدی است و هیچ تعللی در این باره جایز نیست.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات خانه‌های خالی باید خرداد ماه هر سال سازمان امور مالیاتی برسد . در ابتدای کار اطلاعات ۵٩٠ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان ارائه شد اما در سال ١۴٠٠ اطلاعات ۶۶ هزار واحد مسکونی خالی به دست ما رسید که ارزش مالیاتی آن ١.۴ هزار میلیارد تومان بود. وزارت راه و شهرسازی تا ششم دی ماه امسال ۵۹ هزار واحد خالی را معرفی کرد و حدود ۴.٨هزار میلیارد تومان مالیات برای واحدها تعیین شد. 

تحقق ٢۵ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان افزایش ارزش افزوده در فرورودین ١۴٠۴

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال ایلنا درباره اختلافات مجلس و دولت درباره ارزش و منابع ایجاد شده از افزایش یک درصد ارزش افزوده از ٩ به ١٠ درصد تاکید کرد: آنچه که به مجلس اعلام کردیم این بود که برآورد از افزایش یک واحد ارزش افزوده بین ۶۵ تا ٧٠ هزار میلیارد تومان است که البته ٢۵ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان آن در فروردین ماه سال ١۴٠۴ محقق می‌شود. 

۵٠ هزار میلیارد تومان از یک واحد ارزش افزوده

وی ادامه داد : بنابراین منابع حاصل شده از یک واحد ارزش افزوده در سال ١۴٠٣ حدود ۵٠ هزار میلیارد تومان خواهد بود که آن را به مجلس اعلام کرده‌ایم. 

نهاد و بنیادهای انقلاب اسلامی ١٧٠٠ میلیارد تومان مالیات دادند

سبحانیان همچنین درباره میزان پرداخت مالیات از سوی نهادهای وابسته به حاکمیت اظهار داشت: تاکنون نهاد و بنیادهای انقلاب اسلامی ١٧٠٠ میلیارد تومان مالیات پرداخته‌اند.

معاون وزیر اقتصاد درباره مالیات بر تراکنش و سقف ارزش مبالغ تصریح کرد: موضوع مهم که باید به آن توجه شود، آن است که سازمان امور مالیاتی هیچ برنامه‌ای برای اخذ مالیات از تراکنش‌های مودیان خرد ندارد. حدود ١۵٠ هزار نفر شناسایی کرده‌ایم که تراکنش‌های هزار میلیارد تومانی دارند و این افراد، مخاطب اخذ مالیات از تراکنش‌هاس حساب‌های بانکی هستند و نه افرادی که تراکنش‌های خرد برای واریز حقوق و خرج کردن آن را دارند. بنابراین کاری نکنیم که جلوی فرار هزاران میلیارد تومان مالیات گرفته نشود. 

وی ادامه داد: سقف این تراکنش‌ها را شورای عالی پول و اعتبار تعیین می‌کند که مبتنی بر شواهد و شرایط خواهد بود. 

به ١٢۵٠ پزشک هشدار و تذکر داده‌ایم

رئیس کل امور مالیاتی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره میزان جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیات‌هایی که امکان فرار آن وجود داشت، گفت: در طول یک سال گذشته، اقداماتی برای جلوگیری از فرار مالیات انجام شد که برخی از مصادیق آن از جمله وصول ۶٠٠ میلیارد تومان از یک فعال اقتصادی در کردستان، ١۵٠ میلیارد تومان از یک فعال دیگر در کردستان، وصول ٧٠٠ میلیارد تومان از شش شرکت آذربایجان غربی در حوزه دلالی آهن قراضه، وصول ۴٠٠ میلیارد تومان در از شخص فعال در حوزه رمز ارز، وصول ٧۵٠ میلیارد تومان در حوزه فولاد زنجان و آذربایجان، وصول ۶٨٠ میلیارد تومان از حوزه دلالی خودرو در استان قزوین، وصول ٢۴٠ میلیارد تومان فعال در صندوق قرض‌الحسنه در استان فارس، وصول ٢۶٠ میلیارد تومان در استان مرکزی و همچنین دو پرونده فاکتور فروش ١٢ هزار میلیارد تومانی و یک پرونده ٢٨٠٠ میلیارد تومانی است.

وی تاکید کرد: همچنین با گزارش مردمی به ١٢۵٠ پزشک هشدار و تذکر داده‌ایم و اسامی آنها را به نظام پزشکی اعلام کرده‌ایم. البته برای اولین بار در موضوع سوت‌زنی به یک شهروند جایزه ۵٠٠ میلیون تومانی بابت گزارش یک فرار مالیاتی پرداخت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز