خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به ایلنا:

تسویه بدهی‌های معوق بانک توسعه اسلامی از مسیر عراق

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۶۶۷

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: حجم معوقات ایران به بانک توسعه اسلامی ٣٠٠ میلیون دلار بوده که از محل درآمدهای صادراتی به عراق این بدهی را تسویه کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی فکری در نشست خبری امروز با بیان اینکه در دو سال گذشته ١٠.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب و این سرمایه‌های خارجی وارد کشور شده، گفت: روسیه، امارات، چین، هند ، ترکیه و عراق عمده‌ترین سرمایه گذاران خارجی هستند.

وی از تسویه بدهی‌های معوق ایران به بانک توسعه اسلامی خبر داد و گفت: تمام بدهی‌های معوق به نهادهای بین‌المللی را پرداخت کردیم.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تاکید کرد : ارتباط ایران با تمامی نهادها و بانک‌های توسعه‌ای جهان قطع شده بود چراکه از گذشته از این نهادها وام گرفته بودیم اما معوقات را نپرداخته بودیم و مدل همکاری مبتنی بود بر رفع تحریم‌ها. اما در این دولت منتظر رفع تحریم‌ها نماندیم و در اولین اقدام بدهی‌های معوق را پرداختیم.

 معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بدهی‌های معوق به بانک توسعه اسلامی را از مسیر عراق پرداخت کردیم. 

فکری در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه میزان بدهی معوق چقدر بوده و از محل بدهی‌های عراق به ایران پرداخت شد، اظهار داشت: حجم معوقات ایران به بانک توسعه اسلامی ٣٠٠ میلیون دلار بوده که از محل درآمدهای صادراتی به عراق این بدهی را تسویه کردیم.

فکری با بیان اینکه ایران یکی از سهامداران عمده بانک توسعه اسلامی است، گفت: با تسویه بدهی‌های معوق مذاکره برای اخذ وام‌های جدید آغاز شده‌است. همچنین با پرداخت بدهی‌های معوق ١٢ پروژه نیمه تمام در ایران دوباره فعال شدند و اجرای آن از سر گرفته شد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: البته همچنان بدهی‌هایی وجود دارد چراکه هنوز بخشی از بدهی‌ها قبل معوق نشده‌اند که این بدهی‌ها هم در جریان پرداخت و تسویه هستند. به بانک ژاپن و بانک جهانی بدهی معوق داشتیم که آنها هم پرداخت شد که البته در مورد بانک جهانی پرداخت‌ها از دولت قبل آغاز شده بود و به همین دلیل توانستیم از تسهیلات اضطراری برای کرونا استفاده کنیم.

وی با اشاره به افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد: باید توجه داشت که میزان جذب سرمایه در شرایطی افزایش یافته که نه تغییری در محدودیت‌ها علیه ایران ایجاد شده و نه شرایط امنیتی پیرامونی کم ریسک تر شده اما راهبردها تغییر کرده و به سمت کشورهایی رفتیم که منافع آنها همکاری با ایران است. در گذشته برخی از کشور ها برای سرمایه‌گذاری‌ها تمایل اعلام می‌کردند و در آمارها هم می آمدند اما عملا اتفاقی نمی افتاد.

معاون وزیر اقتصاد درباره کشورهایی که بیشترین سرمایه‌گذاری را در ایران داشتند، اظهار داشت: کشور روسیه با سهم ٢۶ درصدی در صدر جدول قرار دارد و بعد از آن کشور چین با ١٨ درصد، در رتبه بعد هم کشور امارات با ١٣ درصد و در رتبه چهارم ایرانی‌های مقیم خارج از کشور با سهم  ١٠ درصدی قرار دارند. بعد از این ترکیه با سهم حدود  ۴ درصد، عراق با حدود ٣ درصد، هند با سهم ١.٨ درصد، عمان با سهم ١.٢ درصدی و سایر کشورها با سهم  ٢٠ درصدی قرار دارند .

وی با اشاره به پروژه‌های که مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد، گفت: بیشترین استقبال از پروژه‌های حوزه نفت و گاز با حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بود که و همچنین پروژه‌های تامین آب برق گاز،حمل و نقل و ارتباطات ، خدمات، ساختمان، صنعت، کشاورزی و معدن از پروژه‌های مورد تقاضای سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌است.

فکری در پاسخ به سوال ایلنا درباره همکاری‌های ایران و عربستان در چارچوب و در مسیر بانک توسعه اسلامی گفت: عربستان عمده‌ترین سهامدار بانک توسعه اسلامی است و با تعاملات با عربستان توانسته‌ایم همکاری‌هایی در این بانک داشته باشیم و نتیجه آن فعال شدن تسهیلات از این بانک بود اما تا کنون سرمایه گذاری مستقیم عربستان در ایران ثبت نشده‌ است.

وی با اشاره به مشوق‌های دولت برای سرمایه گذاران خارجی گفت: معمولا جذب سرمایه با سه مدل ورود تجهیزات، انتقال دانش و یا انتقال پول و نه به معنای اسکناس انجام می‌شود که در بحث مدل سوم دولت ارز وارد شده را با قیمت ترجیحی و بالاتر از نرخ مبادله از سرمایه گذاران خریداری می‌کند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز