خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد خبر داد:

همکاری‌ ایران با مجارستان درباره انرژی اتمی صلح‌آمیز

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۴۱۰

وزیر اقتصاد اظهار داشت: همکاری‌های بین دو کشور در انتقال تجربیات در بخش انرژی اتمی صلح آمیز ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین مسائل مالیاتی مطرح شده در مجارستان با سفر هیات مالیاتی ایران به این کشور حل و فصل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی در اختتامیه چهارمین کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان با بیان اینکه گسترش‌های بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور ضرورت دارد، درخواست ما این بوده که با پشتیبانی‌ها، بستری برای حمایت بخش خصوصی دو کشور را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: یادداشت‌های همکاری بین دو کشور به ویژه در بخش کشاورزی فرصت خوبی برای حضور و فعالیت بخش خصوصی فراهم می‌آورد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مقامات دو کشور باید با بررسی مشکلات، زمینه‌های افزایش همکاری را ایجاد کنند، گفت: از نتایج مثبت اجلاس این است این بوده که برخی از مسائل مطرح شده در اجلاس قبلی در روند حل و فصل قرار گرفته‌است و به دنبال آن حجم مبا لات تجاری بین دو کشور رشد داشته هرچند که تا سطح مورد قبول فاصله داریم. 

خاندوزی تاکید کرد: روابط تجاری دو کشور به ۵۵ میلیون دلار رسیده و روابط تجاری بین دو کشور باید از روابط یک جانبه به روابط چند جانبه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت محصولات مجارستان در حال مذاکره هستیم، گفت: همکاری‌های بین دو کشور در انتقال تجربیات در بخش انرژی اتمی صلح آمیز ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین مسائل مالیاتی مطرح شده در مجارستان با سفر هیات مالیاتی ایران به این کشور  حل و فصل خواهد شد. 

خاندوزی اظهار داشت: برای گسترش سند تجاری، همکاری‌هایی بین دو کشور در حوزه‌های تجاری اقتصادی علمی در نظر گرفته شده که این همکاری‌ها می‌توانند چارچوب همکاری‌های دو کشور را ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی با محوریت کشورهای همسو در اولویت ایران قرار دارد، گفت: رکورد صادرات غیرنفتی در سال گذشته بی‌سابقه بوده بطوریکه که بطوریکه در ١١ ماهه امسال به ۵۵ میلیارد دلار رسید و نسبت به سال گذشته ٢.۵ درصد افزایش یافت. همچنین امسال ترانزیت امسال ٣۵ درصد رشد داشت. تمام این موضوعات حاکی از آن است که  دولت به صورت عملی دستاورد ملموسی در تجارت و اقتصاد را ارائه دهنده‌ است.

خاندوزی ادامه داد: هرچند در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان جزو ١٠ شریک جمهوری اسلامی ایران بوده اما بهترین همکاری را با مجارستان داریم و برگزاری چهارمین نشست و اجلاس ایران و مجارستان حکایت از اراده جدی بین مقامات دو کشور برای رفع موانع تجار و فعالان اقتصادی دو کشور دارد و رفع این موانع به رشد تجارت ایران و مجارستان کمک می‌کند و به دنبال این هستیم که این رشد روابط بین دو کشور ادامه پیدا کند.

وزیر اقتصاد گفت: در این اجلاس یادداشت همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی را امضا کردیم و تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های تجاری مورد توافق رسید و بنا شد مسائل گمرکی با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد با سرعت حل و فصل شود.

خاندوزی ادامه داد: با توجه به پیشرو بودن مجارستان در حوزه آب، ایران با این ظرفیت استفاده بیشتری خواهد کرد و در حوزه هوانوردی توافقاتی بین دو کشور انجام شد و درباره پذیرش سرمایه گذاری در طرح‌های فرودگاهی در ایران و افزایش پروازها بین دو کشور به توافق رسیدیم. همچنین در حوزه بهره‌برداری از پسکرانه‌های بنادر کشورمان برای افزایش ترانزیت گفت‌وگوهایی خوبی انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز