خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان:

همکاری اقتصادی با ایران در تحریم‌ها غیرممکن نیست/ فناوری تصفیه آب را به ایران می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۴۱۶

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان گفت: اولین موضوعات در حقوق بشر این است که همه بتوانند به آب تمیز و سالم دسترسی داشته باشند و در مجارستان تکنولوژی تهیه آب سالم فراهم است و صاحب فناوری‌ برای تصفیه آب هستیم که در این باره می‌توانیم با ایران همکاری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیتر سیارتو در چهارمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان با اشاره به روند رو به گسترش روابط دوجانبه  بین دو کشور اظهار داشت: از جمله روابط  مورد نظر  طرفین همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، و بهداشت است و در این باره اهتمام مشترک داریم.

وی تاکید کرد: ما مصمم به حفظ و توسعه دانش صلح آمیز هسته‌ای خود هستیم و در عین حال در روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نسبت به دستیابی به یک توافق خوب و پایدار، کاملاً جدی بوده و از طریق اتحادیه اروپا در حال گفتگو هستیم.

وزیر خارجه و تجارت مجارستان با بیان اینکه برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف و عملیاتی کردت توافق‌های کمیسیون مشترک اقتصادی آمادگی داریم، گفت: از اهتمام ایران درباره موضوع امنیت انرژی، بر حیاتی بودن مسئله انرژی برای اروپا و جهان قدردانی می‌کنیم و ورود قوی‌تر ایران به بازار جهانی انرژی در راستای منافع همه کشورها و ملت‌های جهان است.

پیتر سیارتو با بیان اینکه هیا همراه مجاری متشکل از ۱۲ شرکت به جد پیگیر توافقات صورت گرفته خواهند بود، ادامه داد: این همکاری‌ها در توسعه روابط تجاری دو کشور موثر خواهد بود.

وی با اشاره به بحران خشکسالی جهانی اظهار داشت: همکاری‌های دو جانبه در زمینه مدیریت آب از جمله تصفیه آن ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان درباره تحریم‌ها علیه ایران گفت: همه ما مطلع هستیم که توسعه همکاری‌ها و روابط اقتصادی و تجاری به دلیل تحریم‌ها امری ساده نیست، بنابراین دو طرف باید بیشتر و بهتر تلاش کنند و باید امنیت سرمایه‌گذاران دو طرف تامین شود.

پیتر سیارتو با بیان اینکه می‌دانیم تنش‌هایی وجود دارد و رژیم‌های گستردهِ تحریم‌ها ما را برای همکاری با ایران ممنوع می‌کند، اظهار داشت: در تجارت جهانی باید شرایط تحریمی را در نظر داشته باشیم و بر اساس آن برای توسعه روابط تجاری با ایران برنامه ریزی داشته باشیم .

وی تاکید کرد: تحریم‌های ایران گسترده هستند و کار ما برای روابط با ایران سخت است، اما غیر ممکن نیست. مجارستان در حوزه‌های متعدد اقتصادی پیشرفته است و این موضوع همکاری در پیشرفته ترین حوزه‌های اقتصادی با ایران را امکان پذیر می‌کند.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان ادامه داد: در سال ٢٠٢٢ در شرایط سخت توانستیم همکاری تجاری با ایران را تا ۵٠ میلیون دلار برسانیم و در سال ٢٠٢٣ اعداد همکاری‌ها همین سطح بود و هدف ما این است که این عدد را حفظ کنیم و اگر فرصت بود این عدد را رشد دهیم.

وی با بیان اینکه باید امنیت حقوقی برای شرکت‌ها را فراهم کنیم، گفت: تصمیم گرفتیم همکاری‌های بین دو کشور در زمینه گمرکی و مالیاتی را افزایش دهیم و موانع را برای همکاری‌ها برطرف کنیم از این رو امروز تفاهمنامه کشاورزی را امضا کردیم تا در کنار آن فرصت دیگری را برای تجارت فراهم کنیم. 

پیتر سیارتو با تاکید بر اینکه امنیت مواد غذایی و درمان و موضوعات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردارند و این یک فرصت جدید است که فعالانه به بازار ایران ورود کنیم، افزود: این اتفاقی نیست که مجارستان رتبه بیستم در تولید محصولات دارویی را در دنیا دارد و در ایران هم از صنعت داروسازی مجارستان استقبال می‌شود.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با اشاره به همکاری‌ها ایران درباره مدیریت منابع آبی و انتقال دانش و تجربیات در این حوزه تاکید کرد: اولین موضوعات در حقوق بشر این است که همه بتوانند به آب تمیز و سالم دسترسی داشته باشند و در مجارستان تکنولوژی تهیه آب سالم فراهم است و صاحب فناوری‌ برای تصفیه آب هستیم که در این باره می‌توانیم با ایران همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ٢ هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های معتبر مجارستان هستند، گفت: سالانه ١٠٠ دانشجو ایرانی را بورسیه می‌کنیم و از ٢ هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان ١۵٠٠ دانشجو در رشته پزشکی در حال تحصیل هستند که امیدواریم در بالابردن سطح بهداشت و درمان در ایران سهم داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز