خبرگزاری کار ایران

در نشست امروز اتاق بازرگانی تهران مطرح شد:

احداث شهرهای ساحلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۰۳۳

25 شهر جدید در سواحل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث می‌شود تا میزان جمعیتی که در نوار 4900 کیلومتری سواحل جنوب کشور سکونت می‌کنند از سه درصد مردم کشور به هشت درصد ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروژه اجرای شهرهای جدید در سواحل جنوبی از فروردین امسال به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد و در امتداد همین طرح احداث ۲۵ شهرک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل جنوبی کشور در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت. به همین منظور امروز در اتاق بازرگانی تهران نشستی با حضور اعضای اتاق تهران و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

صنایع را باید در کنار سواحل ۴۹۰۰ کیلومتری جنوب مستقر می‌کردیم

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این نشست گفت: خوشحالم دولت محترم به این نتیجه رسیده که بخش خصوصی را باید به مسائل ورود دهد تا دولت به نتیجه برسد البته دولت وقتی به این نتیجه رسیده که منابع مالی آن ته کشیده است.  

وی افزود: روزگاری صنایع بزرگ را در اصفهان بنا کردیم و زاینده‌رود را به خشکی رساندیم تا به این نتیجه رسیدیم که باید صنایع را در کنار سواحل ۴۹۰۰ کیلومتری جنوب کشور مستقر می‌کردیم. خواهشمندیم در بخش‌های مختلف حکمرانی بخش خصوصی به بازی گرفته شود نه اینکه حتی اگر حضور پیدا کرد، حذف شود، کفش ملی نمونه‌ای از صنایعی است که با حذف بخش خصوصی از بین رفته است. در اقتصاد ایران بخش خصوصی بیش از ۱۰ تا ۱۳ درصدی حضور ندارد در حالی که در ترکیه به عنوان کشوری شباهت‌های زیادی به ما دارد ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است.

رئیس اتاق تهران همچنین تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم به موضوع اقتصاد دریامحور تاکید داشتند و این نشان می‌دهد عزم کشور بر این موضوع جزم است. بر همین اساس در اجرای سیاست‌های دریامحور می‌توان از اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها بهره برد و امیدواریم حاکمیت در ادامه به سمت رگولاتوری حرکت کند.

اگر صنایع را در مرکز مستقر نمی‌کردیم نیاز به انتقال آب دریای عمان نبود

روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر قرارگاه مسکن کشور نیز در این نشست اظهار کرد: کشور ما از نظر دسترسی به منابع طبیعی و نیروی انسانی متخصص، غنی است اما ضعف ما در مدیریت و ظرفیت‌سازی است. امروز به تغییرات کیفیت زندگی رو‌به‌رو هستیم و این کیفیت جدید زندگی نیاز به سکونتگاه‌های جدید دارد و مشاغل زیاد از این مدل‌های سکونت حاصل می‌شود.

وی افزود: اگر صنایع را در مرکز کشور مستقر می‌کردیم امروز مجبور نبودیم آب را از دریای عمان صنایع مستقر به مرکز کشور برسانیم.

اکبری ادامه داد: چگونگی این امر نیاز به بررسی ابعاد شهرسازی و کسب‌و‌کارها دارد و مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری نیز موضوع مهم دیگری در این بین است‌.  مدیریت زمان برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری نیز باید در نظر گرفته شود. مشکل اصلی ما در چگونگی اجراست و مدیریت تعارض منافع ما در این نقطه ضعیف است بنابراین باید منافع گروه‌ها را با منافع ملی همسو کنیم.

اجرای طرح شهرهای جدید ساحلی بدون همکاری بخش خصوصی ممکن نیست

ایمان اسلامیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست از پروژه شهرهای جدید ساحلی به عنوان یک طرح بین نسلی یاد کرد و گفت: این طرح با سفارش مقام معظم رهبری و رییس جمهور در وزارت راه در دست بررسی است و یک نقطه عطف برای ایران به شمار می‌آید که اجرای آن بدون همکاری بخش خصوصی امکان ندارد.

اسلامیان خبر داد: در همایشی که که پس از ماه رمضان اجرا خواهد شد این موضوع بیشتر بررسی می‌شود تا به توصیه مقام معظم رهبری از اقتصاد دریامحور بهره ببریم.

تنها 3 درصد جمعیت در نوار ساحلی 4900 کیلومتری جنوب زندگی می‌کنند

سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران نیز در این رویداد پروژه شهرهای جدید ساحلی را پروژه جسورانه‌ای نامید که محقق نمی‌شود مگر با همکاری اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور.

وی افزود: بیش از یک دهه تجربه در شرکت عمران شهرهای جدید را به این پروژه می‌آوریم.

غفوری توضیح داد: بیش از 20 درصد جمعیت جهان در 25 کیلومتری دریاها زندگی می‌کنند و 60 درصد کلان‌شهرها در سواحل دریاها یا نزدیکی سواحل مستقر هستند. همچنین هشت شهر از شهرهای پرجمعیت جهان در کنار آب‌ها هستند و نوار ساحلی اروپا ۲۰۵ میلیون جمعیت را به خود جذب کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران ادامه داد: استان‌های ساحلی جنوبی کشور با ۴۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی تنها سه درصد جمعیت کشور را به خود جذب کرده در حالی که باید هشت درصد از جمعیت کشور آنجا سکونت کنند.

غفوری خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ما در کشور بیش‌تر زمین محور بوده و این امر با توجه به اقلیم کشور به ما آسیب زده است، بنابراین باید به سمت دریامحور شدن حرکت کنیم و از مرکز کشور به سمت کرانه‌ها و پس‌کرانه‌ها در جنوب کشور فاصله بگیریم.

وی خبر داد: ۲۷ پهنه با هدف ایجاد شهرهای جدید ساحلی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران در تشریح الزامات اقتصاد دریامحور به همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی و بهره‌مندی جوامع بومی از مزایای اجرای طرح اشاره کرد.

غفوری گفت: اجرای طرح شهرهای جدید ساحلی در جنوب کشور امنیت ملی و سرزمینی ما را ارتقا می‌دهد و قدرت چانه‌زنی کشور را در جهان بالا می برد.

وی اضافه کرد: در تلاشیم جمعیت‌پذیری این سواحل به 2 میلیون نفر و ۶۵۰هزار خانوار در مرحله اول برسد.

بیمه کیفیت ساختمان در دستور کار کمیسیون عمران

ایرج رهبر، رئیس کمیسیون عمران، احداث و امور زیربنایی اتاق تهران نیز در این نشست از استانداردهای بالادستی در ساخت و ساز به عنوان مسایلی یاد کرد که در کمیسیون عمران اتاق تهران به آن پرداخته می‌شود و از تضمین کیفیت ساختمان را به عنوان موضوع مهم دیگر یاد کرد.

وی افزود: چند سال پیش بیمه کیفیت ساختمان مطرح شد و سعی می‌شود در کمیسیون عمران به آن پرداخته شود تا کیفیت ساختمانی که به دست مردم می‌رسد تضمین‌شده باشد.

رهبر همچنین اظهار کرد: امیدواریم با تعامل با اتاق بازرگانی تهران و انجمن انبوه سازان مشکل مسکن را حل کنیم و بازوی اجرایی وزارت راه مسکن و شهرسازی باشیم‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز