خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بحران ارزی حاصل بی‌خردی است/ بودجه‌بندی ضعیف دولت عامل اصلی تورم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۸۰

عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران گفت: محول کردن بار مسئولیت مشکلات اقتصادی کشور از جمله بحران ارز بر رسانه‌ها نوعی فرافکنی و مانع‌سازی برای دیده شدن مشکلات است.

مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره نوسانات قیمت ارز به تشدید التهاب بازارها و دامن زدن به بحران‌های اقتصادی کشور می‌انجامد؟ گفت: به باور من محول کردن بار مسئولیت این مشکلات بر دوش رسانه‌ها نوعی فرافکنی و مانع‌سازی برای دیده شدن مشکلات است. آنچه سبب بحران ارزی و التهاب بازاری که اکنون با آن مواجه هستیم شده نه برآمده از اطلاع‌رسانی درباره آنها بلکه حاصل یک بی‌خردی است و ریشه در ماهیت اقتصاد ما دارد.

عباد ادامه داد: امروز همه می‌دانند چه عواملی به ایجاد تورم در کشور انجامیده که اصلی‌ترین این عوامل بودجه‌بندی ضعیف و ناکارآمد دولت‌ها بوده است؛ دولت‌ ما دولت بزرگی است و اداره آن هزینه زیادی را می‌طلبد و این هزینه در حالی به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود که کشور ما تحریم است و درآمدهای حاصل از فروش نفت در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی تهران اضافه کرد: مضاف بر فشارهای خارجی اعمال سیاست‌های اشتباه ارزی و پولی به دست مسئولان داخلی در ایجاد شرایطی که امروز به آن گرفتار آمده‌ایم نیز موثر واقع شده است.

در مشکلات به دنبال دشمن هستیم

عباد تصریح کرد: موضوع اینجاست که در کشور به هنگام بروز مشکل به دنبال یک دشمن هستیم، در حالی که در به وجود آمدن بحران امروز بخش خصوصی و بخش دولتی هر یک سهم خود را دارند که البته گفتنی است دولت‌ها در طول سال‌ها آزادی عمل بخش خصوصی را به تدریج سلب کرده‌اند و فعالان این بخش، شرایط عملکرد خلاقانه را از دست داده‌اند.

وی افزود: ایستادگی در برابر این تورم فزاینده به ایجاد یک تفکر و رویکرد جدید نیاز دارد و شرایط امروز گویای این است که فرمول اقتصادی کنونی پاسخگوی حل مشکلات ما نیست، مشکل ما اینست که اقتصاد ما علمی و مبتنی بر یک روش خاص پیش نمی‌رود و انواع اندیشه‌ها در اقتصاد کشور ساری و جاری است و اقتصاد ما طیفی از اندیشه‌های چپ تندرو تا اندیشه‌های لیبرال را در خود گنجانده است.  

عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران نیاز به تقویت حضور بخش خصوصی دارد؛ خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران اجرا شد اما ادامه پیدا نکرد و اکنون سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور از 10 درصد تجاوز نمی‌کند.

عباد در پایان اظهار کرد: دولت هرگاه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود پول چاپ می‌کند اما با اجرای این راهکار به افزایش تورم دامن می‌زند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز