خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ارس در محاصره سدهای ترکیه؛ واکنش ایران چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۵۸۶

عضو هیات نمایندگان استان آذربایجان شرقی گفت: واکنش ما به اقدامات سدسازی ترکیه باید در چارچوب روابط دوجانبه باشد یعنی ابزار و امکانی را داشته باشیم که بواسطه آن بر رفتار طرف مقابل اثر بگذاریم.

احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سدسازی‌های ترکیه روی ارس و تبعات آن بر ایران و اقداماتی که کشور ما در در راستای جلوگیری از این پروژه‌ها می‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: ابتدا اینکه ما در خصوص ارس عضو کنوانسیون بین‌المللی مربوطه نیستیم که از این طریق ترکیه را مجاب کنیم از کاری که انجام می‌دهد منصرف شود و یا شرایطی برای این کشور در نظر بگیریم.

وی افزود: اقدام ترکیه بیش از ۸۳ درصد روی دبی رودخانه ارس و تاثیرات قابل توجهی را در شمال غرب کشور ما بر جای خواهد گذاشت

عضو هیات نمایندگان استان آذربایجان شرقی گفت: واکنش ما به این اقدامات ترکیه باید در چارچوب روابط دوجانبه باشد یعنی ابزار و امکانی را داشته باشیم که بواسطه آن بر رفتار طرف مقابل اثر بگذاریم، بعبارت دیگر این واکنش‌ها در چارچوب روابط دو یا چند جانبه بین کشورهای ذی‌سهم قابل طرح و پیگیری است.

وی بیان داشت: در هر حال در چارچوب یک نقشه بلندمدت ترکیه بنا دارد بر جغرافیای پیرامون خود اثر بگذارد و بواسطه اینکه هر دو کشور عضو کنوانسیون بین‌المللی نیستیم نمی‌توان کاری صورت داد و فقط در چارچوب روابط دوجانبه قابل پیگیری است. ضمن اینکه هر اقدامی که ما در مجامع بین‌المللی انجام دهیم ضمانت اجرایی ندارد.

علیرضابیگی با بیان اینکه ما با دولت جمهوری آذربایجان در خصوص حقابه دارای قرارداد هستیم، یادآور شد: علاوه بر ایران کشورهای حوزه خزر از جمله آذربایجان هم در حوزه ارس ذی‌سهم هستند زیرا انتهای ارس به دریای خزر می‌رسد و سدسازی ترکیه ورودی آب به خزر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی؛ این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در مورد هیرمند که ما قرارداد محکمی با افغانستان داریم نتوانسته‌ایم کاری پیش ببریم و حقابه خود را محقق کنیم بنابراین برنامه‌ها باید در چارچوب روابط دو یا چند جانبه بین کشورها حل و فصل شود و دارای ضمانت اجرایی باشد و به قدرت نرم و اثرگذاری هر کشوری برای تحقق قراردادهای بین‌المللی برمی‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز