خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

سرنوشت ۲.۴ میلیارد بشکه نفت لرستان چه می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۸۱۴

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: ۷۵ درصد نفت مخازن متعارف زیرِ زمین باقی مانده؛ اولویت را باید به توسعه میادین مشترک، بعد مخازن متعارف و بعد به سمت برداشت از منابع شیل‌های نفت و هیدرات‌های گازی برویم.

عرفان افاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی توسعه نفت و گاز شیل در کشور اظهار داشت:  کلا شیل‌های نفتی و گازی جزء منابع نامتعارف هستند و نیاز به عملیات تحریک و فناوری خاصی برای تولید و برداشت نفت و گاز دارند و چون تخلخل و تراوایی کمتری نسبت به مخازن معمولی دارند هزینه برداشت و استحصال آنها بیشتر و به تکنولوژی بالاتری نیاز دارند.

لرستان به ۲.۴ میلیارد بشکه نفت رسید

وی با اشاره به اکتشاف نفت شیل در منطقه قالی‌کوه لرستان تصریح کرد: بررسی‌ها و مطالعات انجام گرفته روی این مخزن نشان می‌دهد نفت شیل درجای این مخزن بیش از ۲.۴ میلیارد بشکه و API آن نیز حدود ۴۰ است و جزء نفت سبک و فوق سبک محسوب می‌شود؛ بنابراین کیفیت خوبی دارد.

 روش‌های برداشت شیل

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: کلا برداشت از نفت شیل در بسیاری کشورها از جمله چین، امریکا، برزیل و برخی کشورهای اروپایی در حال انجام است اما هزینه بالاتری دارد، یکی از روش‌های برداشت نفت شیل؛ تزریق آب و گاز دی اکسید کربن، روش‌های گرم کردن در سطح و درجا است همچنین حفر تعداد زیادی چاه افقی و ایجاد شکاف مصنوعی در سنگ و غنی‌سازی سنگ با هیدروژن که حرارت کمتری نیاز باشد، که بتوان این نفت را برداشت کرد، همه این موارد به تکنولوژی بالاتر و هزینه بیشتری نیاز دارد.

۷۵ درصد نفت ایران هنوز زیرِ زمین است

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کشور باتوجه به اینکه حجم زیادی منابع متعارف داریم که ضریب برداشت ما از مخازن متعارف به ۲۵ درصد هم نمی‌رسد؛ یعنی ۷۵ درصد نفت مخازن متعارف زیرِ زمین باقی مانده؛ اولویت را باید به توسعه میادین مشترک، بعد مخازن متعارف و بعد به سمت برداشت از منابع شیل‌های نفت و هیدرات‌های گازی برویم.  

افاضلی یادآور شد: طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده یکی از روش‌های برداشت نفت و گاز شیل؛ تزریق  آب و گاز است و حرارت در سطح و جا و حفر تعداد زیادی چاه و تولید فرکچرینگ و شکاف هیدرولیکی است و اکنون دنبال روش‌های جدیدتری نیز هستند که هزینه کاهش و هم استحصال بالا برود.

وی افزود: طبق مطالعات قالی‌کوه امکان نفت‌دهی بین ۸۳ تا ۹۶ لیتر در هر تن سنگ را داشته و عمق زیادی نیز ندارد.

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت در ادامه با بیان اینکه در کل اکتشافات نشان می‌دهد کل ایران کشور غنی از نظر ذخایر متعارف و غیرمتعارف نفت و گاز است، خاطرنشان کرد: اگر کشورهایی مثل امریکا به سمت برداشت شیل نفتی رفته‌اند به این دلیل است که مخازن کمتری دارند و یا مخازن متعارف کفاف مصرف‌شان را نمی‌دهد به همین دلیل به استفاده از مخازن متعارف روی آورده‌اند اما در مورد در محدوده قالی‌کوه باید گفت که دسترسی به این  پهنه شیلی سخت و امکان نصب تجهیزات سطحی و دکل برای حفاری‌ها کم است. هرچند احتمالا مسیرهای تردد ایجاد می‌کنند و تجهیزات خاصی را برای برداشت از این مخزن در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز