خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری گروه خواستاران تحول مطرح شد:

"خواستاران تحول" به اتاق بازرگانی بازمی گردند / رسالت از دست رفته احیاء خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۰۸۹

نشست خبری گروه خواستاران تحول با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. در این جلسه محمدرضا بهزادیان، محمد مهدی رئیس زاده،سید مجید صدری، جمشید عدالتیان، جهانبخش نورائی، مرسل صدیق، علیرضا عباسی و محمدتقی صالحی به ارائه نقطه نظرها، پیشینه فعالیت و برنامه های آتی خود پرداختند.

ایلنا: نشست خبری گروه خواستاران تحول با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. در این جلسه محمدرضا بهزادیان، محمد مهدی رئیس زاده،سید مجید صدری، جمشید عدالتیان، جهانبخش نورائی، مرسل صدیق، علیرضا عباسی و محمدتقی صالحی به ارائه نقطه نظرها، پیشینه فعالیت و برنامه های آتی خود پرداختند.

جهانبخش نورائی از اعضاء گروه خواستاران تحول در این نشست ضمن تشکر از اصحاب رسانه اظهار داشت: اینکه گروههای دیگر شعارهای تحول خواهان را برداشتند و برای تبلیغات خود از شعارهای ما استفاده می کنند نشان دهنده این است که ما از هم اکنون برنده هستیم. همچنین از آنجایی که افراد مطالبه گر شده اند مسئولیت کسانی که انتخاب می شوند، بسیار سنگین تر شده است و اگر ما بتوانیم به اتاق راه پیدا کنیم اعمال نمایندگان خود و سایر گروهها را رصد خواهیم کرد تا مطمئن شویم، همه به تعهدات خود عمل کرده و شعارهایی که می دهند را اجرا می کنند. قرار بود گروهی رای وکالتی را در انتخابات بیاورند که با اعتراض گسترده مواجه شد و این قضیه از بین رفت و در روز رای گیری تنها کسانی که کارت بازرگانی دارند شخصا باید در رای گیری شرکت کنند و تا کنون گروهها هیچ تخلفی نکرده اند و امیدوارم در سلامت کامل این پیکار انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در مشکلات اقتصادی به سر می بریم و باید از بن بست اقتصادی خارج  شویم.به عنوان کسی که در بخش خصوصی فعال است دیدم که تمام اعضاء در بخش خصوصی متشکل شوند و اقتصاد دولتی را به اقتصاد خصوصی تبدیل کنیم و برای اینکه بخش خصوصی بتواند حس خودرا بگیرد باید در قالب تشکل فعالیت کند و بهترین تشکل برای بخش خصوصی اتاق است. به دولت هم باید فرصت داد تا برای اصلاح اقتصاد اقدام کند و از فرصت پیش آمده استفاده کند.

دستیابی به اقتصاد سفید شعار اصلی خواستاران تحول

در ادامه نشست جمشید عدالتیان به شعار گروه خواستاران تحول که مبتنی بر اقتصاد سفید است، اشاره کرد و افزود: در کشور ما هم تحریم ها می توانند به اقتصاد سیاه و خاکستری دامن بزند وبدین ترتیب مجبور به تغییر موضع از اقتصاد سفید به خاکستری خواهیم شد که به آن دور زدن تحریم می گوییم که نا حدودی هم درست است اما در همان موقعیت فضا برای فساد ایجاد می شود و افراد بعضا کل اقتصاد و دولت را دور می زنند و به دلیل عدم شفافیت  اختلاس های مکشوفه رقمهای نجومی دارند و اقتصاد را از خاکستری به سیاه می کشاند و در اقتصاد سیاه و خاکستری منافع فرد به منافع کشور ترجیح داده می شود. شاید افرادی از گروه های خاکستری و سیاه مایل به ورود به اتاق باشند که قبل از پخش شدن صدایشان در جامعه باید صدایشان در نطفه خفه شود.افرادی که کاندید شوند و یا حتی داخل اتاق باشند حتما بنگاهدار و دارای کارت هستند و قانونا دولتی نیستند پس ترس اصلی دولتی شدن اتاق نیست بلکه سیاه و خاکستری شدن اتاق است.

وی افزود: ضمن این که خواستاران تحول به دنبال اقتصاد و اتاق سفید هستند با این مبانی که ریز برنامه هایش بدون کلی گویی مطرح هم شده،اقتصاد نباید رئیس محور باشد و باید عضو محور باشد،اقتصاد باید شایسته سالار باشد و برای اولین بار حقوق شهروندی سازمانی را مطرح کرده یعنی حقوق یک عضو در اتاق برابر حقوق رئیس اتاق است و فقط از نظر وظایف با هم فرق دارند که در این حالت سرمایه مشارکتی اتاق بیشتر می شود و بالتبع بهتر می توان اقتصاد سفید را جاری کرد.اقتصاد سیاه و خاکستری بعضا بر اثر ناآگاهی و بی خردی به وجود می آید که شخص فکر می کند اگر بار خود را ببندد موفق خواهد بود اما در کل به ضرر کشور است. اقتصاد سفید برای بنگاهدار و تمام افراد احساس امنیت را به همراه خواهد داشت و باعث رشد همه افراد از جمله کارگر،سرمایه گذار و...خواهد شد.

دست اندرکاران اتاق بازرگانی باید به رفع مشکلات حوزه خود بپردازند

مرسل صدیق، عضو هیات مدیره انجمن صنایع ایران و از کاندیداهای گروه خواستاران تحول نیز در این نشست، خاطر نشان ساخت:مشکلات حوزه صنعت را کاملا درک می کنم. وقتی در دوره قبل وارد اتاق بازرگانی شدم ،فکر می کردم که اتاق بازرگانی محل حل و فصل مشکلات حوزه بازرگانی است.از آنجایی که هیات رئیسه اتاق کسانی هستند که دست اندر کار مستقیم صنعت و کشاورزی هستند، فکر می کردیم که راجع به مشکلات بحث و بررسی می شود و راه حل ارائه خواهد شد .اما وقتی متوجه شدم افراد سنتی برای حفظ موقعیت خود در اتاق برای سالهای طولانی صندلی ها را اشغال کرده اند و مسائل و مشکلات را به صورت رفاقتی عنوان می کنند که به کسی برنخورد.

وی بیان داشت: گفتن حقایق در این شرایط سخت بود تا اینکه با گروه خواستاران تحول آشنا شدم و متوجه شدم که این افراد برنامه های خود را می گویند،دفاع می کنند و این رفتار اثربخش است و به این خاطر وارد گروه تحولخواهان شدم و به نظرم در این گروه به حرف ها و مسائل توجه می شود و امیدوارم این گروه موفق باشند. در منشور این گروه در حوزه اقتصاد خرد و کلان،روابط بین الملل و مسائل اجتماعی سرفصل هایی اعلام شده که بسیار ارزشمند است. در بحث روابط بین الملل تا کنون ضعیف عمل شده و توسعه روابط بین الملل باید اتفاق بیفتد.همچنین به مشکلات بخش معدن هم باید توجه شود.

تلاش برای تعامل با گروه های دیگر جواب نداد

محمد مهدی رئیس زاده، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی در ادامه نشست گفت: من از سال 81 با انجمن خواستاران تحول در اتاق بودم و سه دوره متوالی در اتاق بودم و44 سال در زمینه بنگاهداری در صنایع مختلف مشغول بودم. در ابتدای بحث انتخابات گروه ما تلاش زیادی کرد تا برای ایجاد وفاق با گروه های مختلف متقاضی ورود به اتاق بازرگانی که متاسفانه نتیجه نداد. در حال حاضر کسانی هستند که برای دوره اول است که می خواهند وارد اتاق شوند  و عده ای هستند که سالهاست در اتاق حضور دارند و کار این عده سخت تر است. در دوره اخیر متمرکز شدیم روی مسائل بازار پول و سرمایه و توانستیم در این بخش کارهایی را انجام دهیم.در کمیسیون ها از مدیران مدیران بانک ها و دست اندر کاران این حوزه دعوت کردیم و مسائل مربوط مطرح شد و توانستیم بخشی از احقاق حقوق را در این زمینه انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا ساماندهی حساب ذخیره ارزی را داشتیم و لایحه رفع موانع تولید و ارتقاء جایگاه نظام مالی کشور را در حال پیگیری هستیم که به تصویب مجلس رسیده و در شورای نگهبان است. همچنین با تصویب این لایحه بخشی از مشکلات مربوط به رکود را که با آن دست به گریبان هستیم ،حل خواهد شد. گروههای دیگر شعارهای خوبی می دهند وظاهرا همه به  دنبال اعتلای اتاق هستند.اما آنچه گروه ما در کارنامه خود دارند نشان می دهد از سال 81 که وارد اتاق شدیم کارهای مثبتی انجام دادیم و هنوز هم در حال اجراست و این روند باید ادامه پیدا کند.

این کاندیدای گروه خواستاران تحول بیان داشت: دوستانی که عملگرایی خود را نشان داده اند باید به اتاق برگردند. بخش خصوصی باید مظهر چابکی باشد نه اینکه درگیر برروکراسی و کاغذ بازی باشد بخصوص که بودجه های اتاق با توجه به بحث یک در هزار و سه در هزارریا،رقهایی شد که باید صرف اتاق و کمیسیون ها بشود.اتاقی پویاست که بتواند ارتباط را بین اعضاء خود برقرار کند و با توجه به سیستم های دیجیتالی جدید می توان این ارتباط را تسهیل کرد.و با این ارتباط اعضاء از قدرت هم در بخشهای مختلف بهره مند می شوند.

اقتصاد کشور با اقتصاد سفید به شفافیت لازم می رسد

علیرضا عباسی از دیگر کاندیداهای گروه خواستاران تحول هم اظهار داشت: شعار خواستاران تحول اقتصاد سفید است و آن اقتصادی است که در آن شفافیت مالی وجود دارد.عدم وجود شفافیت مالی یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران است که موجب ایجاد رانت شده و بازار رقابتی نیست حتی عده ای در بدنه حکومت قبول ندارند اقتصاد رقابتی شود. اقتصاد ما مملو از فرصت های رانتی است و باید در بدنه دولت این سوء تفاهمات را حل کنیم. در اقتصاد سفید ثروت به عنوان منبع ارزش آفرینی تحسین می شود و در سالهای گذشته ثروت مسئله برانگیز مطرح شده و کمتر به این پرداخته شده که ثروتمند کارآفرین تحسین شود و معمولا ثروتمندان مورد نقد هستند. خواستگاه اتاق یک لابی بود که تصمیم بر تاثیر روی دولت داشت.

وی گفت: دولت در سالهای گذشته دچار سوء تفاهم هایی  بوده است.یک سوء تفاهم در طرح ریزی اقتصاد ملی و خودکفایی است.بسیاری از فعالیت های کارشناسی شده و مثبت 100سال اخیر زیر سوال برده شده و طرح ریزی جدید انجام شده که با شکست مواجه شد. سوء تفاهم در تعامل بین المللی هم خود سوء تفاهمی است که دولت با آن مواجه بوده است و قطع روابط اقتصادی با دنیا باعث تضعیف اقتصادی شده ایم. سومین سوء تفاهم در رابطه با فرهنگ کار و نقش آن در اقتصاد ملی است و به فرهنگ کار آنچنان پرداخته نشده است. حدود سی سال یک گروه در اتاق بودند که اداره اتاق را بر عهده داشتند که به صورت تفننی وارد اتاق شدند و عده ای اتاق را به عنوان شغل نگاه می کردند و عده ای که نقش پررنگی هم داشتند اتاق را موقعیت رانت جدید میپنداشتند و سوء استفاده های فراوانی هم کردند.این گروه از همه خطرناک تر بودند و اقبالی که گروه خواستاران تحول دارند برای ایجاد تغییرات اساسی در اتاق است و از دیگران مفید تر هستند.

تاکید بر فعالیت حوزه آی سی تی در اتاق بازرگانی

سید مجید صدری مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل هم که از کاندیداهای گروه خواستاران تحول است، در این نشست گفت: در سال گذشته در رایتل سعی شده از توان و پتانسیل بخش خصوصی استفاده شود و از توان بخش خصوصی برای کارآفرینی استفاده شود. در اتاق بازرگانی هم باید از ظرفیتهای شرکتهای خصوصی استفاده شود.بحث آی تی هم جزء لاینفک زندگی امروز شده و حوزه آی تی و آی سی تی می تواند در اتاق بازرگانی نقش آفرینی کند و امیدوارم اگر توانستم وارد اتاق شوم بتوانم در این زمینه گام بردارم.امیدوارم با تلاش همه دوستان بخش خصوصی پویایی داشته باشیم.

خواستاران تحول به جای ریاست به فکر ایجاد تحولی نو در اتاق بازرگانی هستند

محمد رضا بهزادیان به عنوان عضو اصلی گروه خواستاران تحول در این نشست ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه گفت: تحول موفقیت خود را حاصل پشتوانه رسانه ای گذشته می داند.همه رسانه ها با همه رویکرد ها در سال82 برای ما مفید بوده اندو اگر بتوانیم  بار دیگر برای حضور در اتاق موفق شویم، ارتباط با رسانه ها را پیش خواهیم گرفت. گروه تحول خواهان در سال81 اتاق را در دست گرفت و به استناد قانون 3 اتاق گفت که اتاق تهران به عنوان یک واحد مستقل دارای استقلال مالی و قانونی است و این استقلال را به اتاقهای شهرستانها انتقال داد و اتاق های شهرستان از شعبه به اتاق تبدیل شدند.در سال 84 که دولت تحمل مخالفت خود را نداشت با کمک سنت گرایان روند ارداره اتاق را تغییر داد. خوشبختانه حرف های تحول عمومیت پیدا کرده و هیچ کدام دنبال ریاست نبوده ایم و دنبال یک فکر نو در اتاق تهران هستیم. تحولاتی که در اتاق تهران،ایران و شهرستان ها به وجود آمد حاکمیت را بر آن داشت که سیاست حاشیه ای بر اصل 44 قانون اساسی بنویسند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی که زالو صفت خوانده می شد به درجه ای رسید که رهبر انقلاب به آن توجه کردند.بخش خصوصی به عنوان نیروی اجتماعی پیش رو راه افتاده و این فرآیند توسعه اقتصادی کشور است.بخش خصوصی باید منسجم و یکپارچه باشد و اتاق باید پژواک خواسته های بخش خصوصی باشد نه توجیه کننده سیاست های دولت. تحول خواهان در 12سال گذشته ارتقاء دهنده جایگاه اتاق بوده اند و بعید میدانیم کسی بتواند بگوید این گروه تضعیف کننده و فاسد بوده.

وی اذعان داشت: در آن دوران تفکر در اتاق حاکم شد و تحول در اتاق در پی نوآوری بوده و وهیچ وقت دنبال چهره های مطرح برای رای آوردن نبوده است. در حال حاضر در لیست تحول خواهان تعداد اندکی از دوستان قبلی اتاق هستند که تجربه فعالیت در هیات رئیسه اتاق را داشته اند که عملکرد تمام آنها قابل دفاع است. لیست تحول خواهان متشکل از دوستانی از صنعت نفت و پتروشیمی،بورس،ایثاگران جنگ و سپاهیانی که دنبال رانت نبوده اند، میباشد و دنبال احیاء بخش خصوصی هستند.از حوزه آی تی داریم و از بانک و و انرژی هم افرادی داریم.از صنعت حمل و نقل داریم تا حوزه کشاورزی و دیگر صنایع دوستان ما هستند و ما سعی کردیم لیست جامعی داشته باشیم.همه گروهها سعی در تکرار شعار های ما دارند اما خواستاران تحول 12 سال سابقه فعالیت دارند و کارنامه قابل قبولی دارند و هزینه اتاق را همه جوره پرداخت کرده اند.

رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران گفت: به همه کسانی که در طول این سالها با تحول بوده اند و همه کسانی که وسط راه جدا شده اند و خودشان تشکیل گروه دادند احترام می گذاریم اما نباید گول شعار ها را خورد و اعتدال میان حق باطل،راه رفتن نیست. ما به اتاق برمی گردیم و رسالت از دست داده شده ده سال پیش خود را دوباره از سر می گیریم و برای این کار یک شبه جمع نشدیم و ما گروه خود را با مجوز وزارت کشور ثبت کردیم و با ابزارهای دموکراتیک و نظارت دولت مجمع انتخابات و شورای مرکزی تشکیل دادیم. در ده سال گذشته به بهانه تحریم  اقتصاد خاکستری ما تبدیل به اقتصاد سیاه شده و هزاران میلیارد از درآمد نفتی کشور از دست رفته است و تمام دغدغه دولت این است که از این به بعد چگونه می تواند مردم را تامین کند و شاهد این بودیم که به بهانه دور زدن تحریم ها چه حسابهایی توسط اشخاص باز شده و چه پولهایی درون آنها ریخته شد و پولها را بالا کشیدند و کسانی مثل رضا ضراب و بابک زنجانی زاییده این روند بودند. اقتصاد خرد و کلان و بنگاههای اقتصادی و معیشت مردم در 8 سال گذشته در وضعیت نامناسبی قرار گرفت و اگر بتوانیم فضای رقابتی و شفاف سازی را ایجاد کنیم توانسته ایم بزرگترین خدمت را به اقتصاد کشور داشته باشیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز