خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

فعالیت اقتصادی دولت یازدهم تبلوری از اقتصاد مقاومتی است/کاهش واردات نقطه روشن فعالیت اقتصادی دولت

کشور در حال حاضر در شرایط ویژه اقتصادی به سر می‌برد ،تحریم‌ها دو آسیب و یک فایده برای کشور داشته‌اند؛ که بخش آسیب‌زننده آن مربوط به سیاست‌های کلان اقتصاد بوده به طوری که مدیران کلان اقتصادی نتوانسته‌اند سیاست‌های خوبی تدوین کرده تا آثار منفی را به حداقل کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی و افتتاحیه دستاوردهای جدید گروه مپنا ضمن انتقاد از اینکه برخی مدیران صنعتی کشور را برای انجام کارهای بزرگ می‌ترسانند، گفت: برخی با انتقادات و جوسازی‌ها قدرت ریسک‌پذیری را از مدیران می‌گیرند در حالی که هر کاری از جمله کارهای بزرگ ممکن است اشتباهاتی نیز در پی داشته باشد که نباید آنها را بزرگنمایی کرد بلکه باید از مدیران فعال و موفق تقدیر کرد و زمینه‌ای فراهم کرد که کارآفرینی معنادار شود.

وی ادامه داد: سوءمدیریت‌ها هم‌زمان با تحریم منجر به بالا رفتن تورم و حاکم شدن رکود در کشور و همچنین خروج هنگفت درآمدهای نفتی به دیگر کشورها و در نتیجه گسترش واردات شد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: علاوه بر خسارت‌هایی که تحریم‌ در کشور حادث کرد در جاهایی نیز بابت این محدودیت‌ها منتفع شدیم و آن اینکه زمانی که دشمن فکر می‌کرد ما زمین‌گیر می‌شویم متخصصین داخلی دست به فعالیت‌هایی زده و زیرساخت‌های مورد نیاز کشور را تامین کردند.

وی در ادامه به صنعت برق کشور و زمینه‌های مثبت آن به لحاظ زیرساختی اشاره و اظهار داشت: اگر بخش برق کشور توسعه‌یافته نباشد دیگر صنایع کشور از جمله فولاد، ذوب‌آهن، خودروسازی دچار خدشه و آسیب می‌شود. لذا متخصصین کشور این مقوله را درک کرده و با روش‌های مختلف مبتنی بر فکر و دانش توانستند کشور را با کمترین آسیب از بحران‌های احتمالی عبور دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر توان صنعتی کشور به نحو چشمگیری بالا رفته و منجربه شکست توطئه‌های کشور شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ناکامی دشمنان در اعمال تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: دنیا باید بداند با ملتی که توانسته تحریم‌ها را مهار کند باید با زبان منطق صحبت کند و باید بداند که ما کشور بزرگی هستیم که می‌توانیم خیلی از مسائل منطقه را حل کنیم و با تعامل با کشور ما توسعه منطقه بیشتر موفق خواهد بود.

وی یادآور شد: امیدواریم غرب دست از لجبازی بردارد و موانع پیش‌روی کشورمان از سر راه برداشته شود.

جهانگیری با اشاره به اعتراف غربی‌ها در قوی بودن دیپلمات‌ها و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: ما به زبان استدلال و دیپلماسی در دنیا سخن می‌گوییم و امیدواریم بتوانیم آنچه در سیاست‌های هسته‌ای و بین‌الملل خود داریم را به نتیجه برسانیم.

وی همچنین گفت: برای خروج از رکود به توانمندی شرکت‌های بزرگ متکی بوده‌ایم. در حال حاضر رشد صنعتی 70درصدی دلیل این مدعاست.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: آنچه باید در شرایط تحریم بیش از هر چیز به آن پرداخته شود این است که فکر و اندشه باید توسعه یابد چرا که منابع طبیعی روزی تمام می‌شود اما آنچه هیچ‌گاه از حرکت بازنمی ماند اندیشه است.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌‌های گروه صنعتی مپنا، خاطرنشان کرد: امروز مپنا نماد افتخار هر ایرانی است به طوری که تولید 50درصد نیروگاه نصب شده این کشور از سوی این کارخانجات باید مورد تقدیر قرار گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه 3 حوزه کاری تعریف شده مپنا مبنی بر بخش برق و نیروگاهی، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی خواستار اهتمام برای حل مشکلات این بخش‌ها شد.

وی ادامه داد: باید راهکارهایی برای حل مشکلات بخش برق کشور اندیشیده شود چرا که نیاز کشوری همچون عراق به برق لزوم توسعه این بخش را تایید می‌کند.

وی همچنین خواستار سرمایه‌گذاری در بخش میادین مشترک و توسعه بخش ریلی کشور شد.

جهانگیری با اشاره به لزوم حمایت صندوق توسعه ملی و بانک‌ها از تولیدات صنعتی، تاکید کرد: باید در بخش صنعت برون‌نگر و درون‌زا باشیم و از خلاقیت‌ها استفاده کرده و بتوانیم محصولات را در سطح بین‌الملل عرضه کنیم.

وی یادآور شد: آنچه دولت تدبیر و امید در بخش اقتصاد انجام داده نمود بارز اقتصاد مقاومتی است چرا که منجر به پایین رفتن تورم، خروج از رکود، توسعه صادرات و کاهش واردات شده است.

وی ادامه داد: میزان واردات کشور در سال 89، 64 میلیارد دلار بوده که این رقم تا پایان سال جاری به 50 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

کد خبر : ۲۵۷۲۷۸