خبرگزاری کار ایران

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور:

ساختار دامپزشکی غیر دولتی نیاز به بازنگری دارد

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور، گفت: دولت نقش اول کنترل و نظارت بر روی5 بیماری دامی از قبیل تب برفکی و هاری را به عهده دارد و در نقش دوم سلامت و بهداشت مواد غذایی را مورد توجه قرار می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود هاشم‌زاده در مجمع عمومی سالانه اتحادیه دامداران ایران، اظهار کرد:سازمان دامپزشکی به ساختار دامپزشکی غیر دولتی معترض است و این ساختار نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود:در این ساختار ایراداتی عمیق وجود دارد که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

هاشم‌زاده تاکید کرد:باید از حالت محور تولید خارج شویم و روش هایی را برای خروج از این حالت انتخاب کنیم.متاسفانه نیروها در چرخه تولید تربیت نشده اند و اگر این امر در چرخه تولید صورت گیرد انرژی مثبتی در عرصه تولید ایجاد خواهد شد.

وی افزود:در ایران حدود 2 میلیون گاو صنعتی و حدود 5 میلیون گاو سنتی موجود است که علی‌رغم این جمعیت اندک دام نتوانسته‌ایم به درستی این بخش را مدیریت کنیم.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: نقص عمده در دامداری‌ها مدیریت و تقسیم‌بندی کارهاست زیرا در این بخش پول به اندازه کافی وجود دارد اما به طور بهینه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مشکل ما مدیریتی است.

هاشم‌زاده در خصوص سیاست های دولت و سازمان دامپزشکی گفت: حیوانات اهلی و وحشی در کشور به سه دسته قابل تقسیم است.

هاشم‌زاده تصریح کرد: یک دسته از حیوانات در مکان‌های با پروانه مثل دامداری‌ها، پروانه‌دار، دسته دیگر در دامداری‌های سنتی و دسته سوم به صورت خانگی و یا در حیات وحش نگهداری می‌شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: الگویی که در همه جهان در مورد اداره دامداری‌ها و نوع خدمات به آن وجود دارد در همه کشورها مشابه است به جز ایران که خیلی به هم ریختگی در اداره دامداری‌ها موجود است.

وی با اشاره به مسئولیت سازمان دامپزشکی در خصوص مبارزه با بیماری ها افزود: دامپزشکی دو مسئولیت به عهده دارد یکی کاهش ضایعات و مبارزه با بیماری‌ها و دیگر سلامتی مواد غذایی، بنابراین باید یک دامپزشک واحد تمام امور درمانی، آموزشی را تحت پوشش قرار دهد.

وی تاکید کرد: همچنین در مورد تأمین دارو باید واسطه‌های میانی حذف شود و رسیدن به اجرای چنین امری نیاز به متانت دارد و جزو اهداف سازمان دامپزشکی است.

هاشم‌زاده بیان داشت: تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در اجرای سیاست‌های سازمان دامپزشکی می‌توانند به ما کمک کنند اما این کار نیاز به جلسات، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور  با اشاره به جذب بالای دانشگاه‌ها در برخی از رشته‌های تحصیلی اظهار داشت: در برخی رشته‌ها مثل دامپزشکی پذیرش دانشجو باید محدود باشد چرا که پذیرش بیش از اندازه آن رشته را از حالت تخصصی به تجاری می‌کشاند.

وی بیان داشت: وزارت علوم و آموزش عالی باید در جذب دانشجو در بعضی از رشته‌ها تجدیدنظر جدی کنند زیرا خارج شدن از حالت تخصصی در برخی رشته‌ها موجب خارج شدن از تولید محوری و تجاری‌سازی می‌شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: در امر بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها واکسیناسیون 40 درصد نقش دارد در حالی که 60 درصد کنترل آن به مدیریت بیماری‌ها بستگی دارد.

 

کد خبر : ۲۵۷۶۸۶